Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium, de derde grootste werkgever van Antwerpen
MSC (Mediterranean Shipping Company) Belgium maakt deel uit van MSC Group, de tweede grootste containershippinglijn ter wereld na Maersk. KMOinsider had een gesprek met Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium en verantwoordelijk voor de rederij in Antwerpen.
“Momenteel heeft onze groep met de cargo-activiteiten een vloot van 510 containerschepen met een opnamecapaciteit van circa 3,25 miljoen TEU. Onze wereldwijde vaarschema's omvatten 200 routes, waarbij 500 havens worden aangedaan. We leveren bijna overal ter wereld. Ons zeevrachtaanbod wordt aangevuld met warehousing- en transportdiensten, die ons in staat stellen om een echte deur-tot-deur service te bieden. Met 2.600 werknemers in Antwerpen zijn wij de derde grootste werkgever na BASF en Katoennatie”, zegt Marc Beerlandt.
MSC heeft ook een cruise-afdeling
MSC Group, met hoofdkantoor in Genève, is nog steeds in privéhanden met een netwerk van meer dan 480 kantoren in 155 landen en een team van meer dan 70.000 medewerkers. Naast cargo-, terminal- en logistieke activiteiten heeft MSC Group ook een aanzienlijke cruise-afdeling met 14 moderne schepen die 2 miljoen passagiers per jaar vervoeren. Daarmee is het de tweede grootste touroperator na Carnival Cruise Lines.
De top 5 in capaciteitsverdeling cargo
- APM-Maersk: 4,01 miljoen TEU of 17,7 % marktaandeel
- MSC: 3,25 miljoen TEU of 14,4 % marktaandeel
- COSCO Group: 2,79 miljoen TEU of 12,3 % marktaandeel
- CMA CGM Group: 2,63 miljoen TEU of 11,6 % marktaandeel
- Hapag-Lloyd: 1,60 miljoen TEU of 7,1 % marktaandeel
(bron: Alphaliner Top 100 d.d. 14 oktober 2018)
Volledigheidshalve vermelden we:
- dat COSCO een Chinese staatsrederij is
- dat de CMA CGM Group door de Franse overheid wordt gesubsidieerd
- dat de stad Hamburg, naast Kühne & Nagel (40%) een groot aandeel heeft in Hapag-Lloyd.
Fusies en consolidaties tussen rederijen
Het rederijlandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd en wordt getypeerd door fusies en consolidaties. Om maar enkele voorbeelden te noemen: One is in Japanse handen gekomen, OOCL is COSCO geworden, UASC uit de Verenigde Arabische Emiraten behoort tot Hapag-Lloyd. Volgens Marc Beerlandt zullen nog meer rederijen samensmelten. “Onze energiekost is met 30% gestegen sinds mei 2018”, zegt Marc Beerlandt. “Daardoor is onze winst van het derde kwartaal volledig opgesoupeerd. Om sterker te staan in de concurrentieslag is MSC met Maersk een samenwerking aangegaan voor een periode van 10 jaar.”
Eigen investeringsverhikel
Terminal Investment Limited (TIL) werd opgericht in 2000 om ligplaatsen en terminal capaciteit te beveiligen in de grote havens die MSC aandoet. TIL investeert in, ontwikkelt en beheert containerterminals over de hele wereld. Het bedrijf heeft aandelenbelangen in 34 operationele terminals, in 1 terminal die in volle ontwikkeling is en opties om belangen te verwerven in nog twee te ontwikkelen terminals.
MPET is de grootste containerterminal van Europa
De MSC PSA European Terminal (MPET), een joint venture tussen containerbehandelaar PSA en TIL, is de grootste container terminal van Europa. In 2015-2016 werden de operaties van MPET verhuisd van het Delwaidedok (rechteroever) naar het Deurganckdok (linkeroever). In deze context werd de terminal uitgebreid tot een totale behandelingscapaciteit van 9 miljoen TEU per jaar. MPET is uitgerust met 41 containerkranen verspreid over 9 aanlegplaatsen voor de grootste schepen ter wereld, 200 straddle carriers en een kadelengte van 3,7 km. 70% van de trucks die er geladen worden gaan naar depots in de haven (Katoennatie, Van Moer, enz).
“De logistieke industriële gateway MPET dient als passage voor zee- en hinterland. Waarschijnlijk is deze terminal de laatste in zijn soort die zo kan functioneren, omdat men niet langer land wil opofferen”, aldus Marc Beerlandt.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Port.brussels