Versie 3 B-Close.gif

Eric Maertens (managing director B-CLOSE): “Er zijn kansen voor wie de uitdagingen in logistiek goed aanpakt.”

Logistiek

De uitdagingen in logistiek zijn al geruime tijd aanzienlijk. En het lijkt erop dat deze situatie nog enkele jaren zal aanhouden. Eric Maertens beveelt logistieke spelers om deze uitdagingen aan te grijpen als kansen. Want… “op die manier kan je volgens mij een aanzienlijke voorsprong nemen op de concullega’s.” Hoe? Lees zijn tips hier.

Eric Maertens is de drijvende kracht achter de reorganisatie van B-CLOSE naar een structuur met regionale branches. Het opzet was om de dienstverlening zo dicht mogelijk bij de klant te brengen. De managing director onderhoudt regelmatige en nauwe contacten met tal van bedrijven en dienstverleners uit de sector. Hij heeft dan ook een klare kijk op de uitdagingen in logistiek… en hoe je daarmee als ondernemer kunt omgaan.

Aan uitdagingen in logistiek geen gebrek

“De voorbije jaren kreeg de logistieke sector te maken met ongeziene uitdagingen,” aldus Eric. “De nasleep van de coronacrisis is tot vandaag merkbaar. De geopolitieke instabiliteit houdt aan, met verstoorde supplychains en onzekere energietarieven tot gevolg. Ondertussen houdt de krapte op de arbeidsmarkt de volledige sector in een soort van wurggreep. En daar komt nog eens de Europese regel- en wetgeving rond verduurzaming bovenop.” Als je het zo bekijkt oogt de toekomst niet bijzonder rooskleurig. Vooral ook omdat waarnemers niet verwachten dat het lijstje er snel korter op zal worden. En toch… “Als logistieke speler is het belangrijk om voldoende ver vooruit te kijken. Wanneer je weet welke uitdagingen in logistiek de agenda zullen domineren, kan je er proactief op inspelen. Uitdagingen omvormen tot opportuniteiten. En er je voordeel mee doen. Daar gaat het om.” Eric licht een zestal uitdagingen toe en geeft mee hoe je ze kan aangaan.

Hoe ga je om met onzekere levertermijnen?

Dit was volgens Eric lange tijd één van de grote uitdagingen in logistiek. “Tijdens de coronapandemie begonnen de levertermijnen fors op te lopen. Dat merkten we onder meer ook bij B-CLOSE, bij de bestellingen van heftrucks en ander intern transportmaterieel. Vandaag zitten de wachttijden opnieuw op hun ‘normale’ niveau. De vraag is of de stabiliteit voor langere tijd terugkeert. De oplossing ligt voor de hand: kijk voldoende ver vooruit. Hou de toestand van je vloot in de gaten en denk tijdig aan de nodige vernieuwingen.” Het is tevens zinvol om voldoende aandacht te besteden aan het preventief onderhoud van de machines. Dat optimaliseert de bedrijfszekerheid in het geval je een machine langer moet inzetten dan oorspronkelijk gepland.

Ook de arbeidsongevallen vormen uitdagingen in logistiek

De absolute veiligheid verzekeren in logistieke magazijnen en werkplaatsen is allesbehalve een eenvoudige opdracht. En toch is ieder arbeidsongeval er één te veel. Maak je medewerkers daarom bewust van de risico’s die komen kijken bij het werken met heftrucks. Dat geldt zowel voor de chauffeur als wie in de omgeving aan het werk is. Iedereen moet beseffen dat de mensen rondom de machine doorgaans het meeste gevaar lopen. Elke medewerker op de werkvloer moet oren en ogen openhouden. Op elk moment weten wat er om hen heen gebeurt. “Wanneer we focussen op heftrucks, zien we een sterke opmars van uiteenlopende veiligheids- en detectiesystemen. Dat is zonder meer een goede zaak, maar ze houden op hun beurt ook een risico in. Als je er te veel op vertrouwt, gaat de aandacht voor de signalen wel eens verloren. Daarom blijft sensibilisering een absolute prioriteit,” zo meent Eric.

Elektrificatie en verduurzaming

Iedere ondernemer is zich vandaag terdege bewust van de klimaatuitdaging. Voldoen aan de Europese ESG-richtlijnen maakt eveneens deel uit van de uitdagingen in logistiek. Gelukkig beschikt de sector over haalbare koolstofarme alternatieven, zoals de elektrificatie van het machinepark. De transitie naar elektrische heftrucks is trouwens al langer bezig dan die naar elektrische wagens. Vandaag vertegenwoordigen thermische heftrucks nog slechts 10% van de totale vloot. De vraag blijft onafgebroken stijgen. “De producenten spelen in op die evolutie met steeds meer en steeds krachtiger modellen,” stelt Eric vast. “Diverse bedrijven zetten nu al acht-, zestien- en twintigtonners met lithium-ionbatterijen in. We kijken nu al reikhalzend uit naar elektrisch aangedreven containerhandlers en machines op kaaien, die er binnenkort aankomen.”

De War for Talent, een ‘knelpunt’ binnen de uitdagingen in logistiek

Net als in tal van andere sectoren vormt de schaarste op de arbeidsmarkt een van de grotere uitdagingen in logistiek. Op de lijst met knelpuntberoepen vinden we onder meer ‘heftruckchauffeur’ en ‘servicetechnieker’ terug. “Logistieke ondernemingen moeten ook andere profielen aantrekken en opleiden, ze stelt Eric. “Denk maar aan de klassieke mecaniciens, die zich moeten omscholen tot elektrotechniekers, nu de elektrificatie zich volop doorzet. Bovendien kunnen ze maar beter enige kennis van informatica opdoen. Dat is nodig om heftrucks digitaal uit te lezen.” Waar alle ondernemingen op zoek gaan naar die ene witte raaf, schuift talent nieuwe en hogere eisen naar voren. Voor kandidaat-werknemers is een goede work-lifebalance, met minder werkuren en aantrekkelijke verlofstelsels een evidentie. Zo moet je hetzelfde werk doen met meer mensen… of nog meer inzetten op automatisering, want...

Met automatisering kan je uitdagingen in logistiek aangaan

Naast de energietransitie vormt de digitale transitie wellicht de belangrijkste evolutie in de logistieke wereld. Die laatste zet zich door in tal van bedrijfsprocessen. Administratieve gegevens repetitief manueel inbrengen maakt bijvoorbeeld plaats voor efficiëntere en snellere computersystemen. Maar ook in het magazijn leiden automatiseringen tot meer productiviteit. Robots en conveyerbelts verplaatsen goederen en zijn onvermoeibaar. Sommige bedrijven hebben mogelijkheden om te evolueren naar zo goed als volledig geautomatiseerde magazijnen. Waar minder gestandaardiseerde goederen en uniforme processen voorkomen, kan een combinatie van manuele en geautomatiseerde handelingen de oplossing zijn. “Door te automatiseren en digitaliseren pak je hoe dan ook verschillende van de hierboven genoemde uitdagingen in logistiek met succes aan,” stelt de managing director.

En wat met artificiële Intelligentie (AI) in logistiek?

Heel wat sectoren tasten momenteel de mogelijkheden van AI af. Ook in de logistiek houdt de technologie een enorm potentieel aan efficiëntiewinst in. In sommige magazijnen rijden er al heftrucks met telemetrievoorzieningen rond. Met AI kan je de relevante data verzamelen, samenbrengen en grondig analyseren. Dat is onder meer nuttig bij het plannen van preventief en curatief onderhoud. Ook op procesniveau opent AI nieuwe perspectieven voor het in kaart brengen van logistieke stromen om die vervolgens te optimaliseren. Kortom, Artificiële Intelligentie kan bijdragen aan efficiëntere processen en een proactief vlootbeheer.

Je merkt het, als je de uitdagingen in logistiek op een rijtje zet, kom je tot een pittige lijst. Maar tegelijk bieden ook deze uitdagingen reële opportuniteiten. De specialisten van B-CLOSE staan je in elk geval graag met raad en daad bij. Aarzel dus niet en neem contact met ons om samen na te denken over oplossingen.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials