Versie 3 B-Close.gif

Een webshop starten in 5 stappen

Consumenten vinden vandaag blindelings de weg naar de onlinewereld. Zowel voor beginnende ondernemers als voor wie een fysieke winkel heeft, is een webshop starten dan ook een must. Wolters Kluwer vatte de essentiële stappen samen in een handige e-book. Met het e-commerceplatform Marcando en Adsolut Kmo-beheer biedt het ook uitgebreide ERP-integratie aan.

Scherpe inzichten vormen de kortste weg naar slimmer en efficiënter ondernemen. Daarom informeert Wolters Kluwer accountants en ondernemers aan de hand van gratis webinars, e-books, blogartikels en video’s. Het e-book ‘Uw webshop online in 5 stappen’ is opgevat als een startersgids voor kmo’s, van start tot finish.

Download het Wolters Kluwer-book over een webshop starten

Een goede voorbereiding is het halve werk

Een webshop starten omdat iedereen er een heeft is geen optimaal vertrekpunt. Denk eerst goed na over je doelstellingen. Ook rond praktische zaken, zoals een geschikte domeinnaam, de betalingsmogelijkheden en de keuze van de leveranciers zal je knopen moeten doorhakken. Dan zijn er nog de wettelijke voorschriften: ondernemingsnummer, btw, belastingen... Tot zover de vrij eenvoudige aspecten. Want nu moet je bekijken hoe je de webshop zal structureren, en belangrijker nog, hoe je een aantrekkelijk en intuïtief design creëert. Vergeet niet dat de kwaliteit van je webshop afstraalt op je hele onderneming. Je kunt een professionele webdesigner onder de arm nemen, of opteren voor een goedkoper CMS-pakket. In het e-book verneem je meer over de voor- en nadelen van beide opties.

Een webshop starten begint met content

Je nam al een paar heel belangrijke beslissingen, maar op dit moment is jouw webshop nog een virtuele lege doos. Het volstaat niet een reeks producten met hun prijzen op te lijsten. Jouw virtuele shop heeft content nodig in de vorm van teksten, foto’s en video’s, blogposts… Die zijn niet alleen belangrijk voor de look&feel, maar ook om je doelpubliek te bereiken. De algoritmes van de zoekrobots zoals Google ‘herkennen’ goed geschreven teksten, degelijk beeldmateriaal en informatieve artikels. Voor dergelijke content doe je beter een beroep op professionals, want zo kan je stelselmatig je positie in de zoekresultaten opdrijven.

Work in progress

Een webshop starten is één zaak, de vooropgestelde doelstellingen behalen een andere. Zeker in de opstartfase kan adverteren via Google Ads en de socialmediakanalen snel resultaten opleveren. Wanneer jouw webshop live gaat wil je weten hoeveel bezoekers jouw website aantrekt, welke producten ze bekijken en welke ze online aankopen. Via de gratis applicatie Google Analytics verkrijg je de nodige inzichten en kan je geregeld bijsturen. Want je zal moeten blijven investeren in content en SEO (zoekmachineoptimalisatie) om verder te groeien.

ERP-integratie

De administratieve verwerking en de stipte levering van de bestelde producten kan je automatiseren (en dus sneller en foutloos laten verlopen) dankzij uitgebreide ERP-integratie. Als je in de toekomst niet in de problemen wilt raken, kies je best van meet af aan voor een koppeling tussen een sterk e-commercepakket en sterke ERP-software. Wolters Kluwer heeft hiervoor de perfecte combo in huis: Marcando & Adsolut Kmo-beheer. Adsolut neemt alle repetitieve handelingen (facturatie, voorraadbeheer, verzending…) voor zijn rekening. Het e-book gaat hier dieper op in.

Wil je graag je eigen webshop starten? Lees dan eerst het Wolters Kluwer e-book met tal van handige tips. Je kunt onze specialisten steeds raadplegen en als je het onderstaand formulier invult, nemen ze zelf contact met jou op.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Wolters Kluwer

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Wolters Kluwer

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials