Hoe je verpakkingslogistiek optimaliseren om piek in e-commerce op te vangen?
De corona-crisis zorgt voor ongekende situaties in het bedrijfsleven. Veel bedrijven of winkels zijn gesloten of werken met een beperkte bezetting. De e-commerce daarentegen kent een enorme piek, wat voor heel wat logistieke druk zorgt bij verkopers en transporteurs. Startende distributiebedrijven moeten meteen alle zeilen bijzetten. Verpakkingsspecialist Storopack denkt mee na met zowel starters als mature bedrijven over de optimalisatie van de verpakkingslogistiek om deze zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Minder mensen, meer logistiek
Door de corona-crisis is nog amper één derde van de bedrijven in België volledig open en actief. Heel wat bedrijven en winkels draaien op een minimale bezetting om het besmettingsgevaar te beperken. De e-commerce piekt met een omzetstijging tot 50%: klanten zoeken een veilig alternatief voor het winkelshoppen en ook heel wat handelaars – die nog geen webwinkel hadden – kiezen nu voor digitaal. De forse groei in combinatie met de minimale bezetting en soms de beperkte ervaring zorgt voor heel wat logistieke druk. Voor veel handelaars is de situatie heel snel veranderd, wat een aanpassing van de organisatie vraagt.
Tips om de verpakking van je pakketten te optimaliseren
1. Snel werken
- In slechts 10 seconden verpakken? Perfect mogelijk met fixeerverpakking; dit is een kartonnen doos met rekfolie binnenin dat het product stevig fixeert op het kartonnen vlak.
- Postdozen met automatische bodem zorgen eveneens voor een snelle montage en hebben een dubbele, volledig dekkende bodem.
- Dozen met plakstrips en dekseldozen met zelfklevende sluiting maken dat je geen extra verpakkingsmateriaal nodig hebt, wat tijdbesparend werkt.
- Beschermbuffers zoals de FIBI-buffer® zijn op maat van elk product en vermijden keuzestress tijdens piekmomenten.
- Ander beschermingsmateriaal zoals AIRmove2 (machine om luchtkussens te fabriceren) en Renatur® (opvulchips) is direct aan de verpakkingstafel ter beschikking. Dit vermijdt onnodig tijdsverlies.
2. Ergonomisch werken
- Basis paktafels zijn een goede tip om met een budgetvriendelijke oplossing efficiënt en productief te werken. Wil je hierin verder gaan, kun je voor een meer gesofisticeerd model kiezen zoals de SMARTline paktafel die voor nog meer efficiëntie zorgt in combinatie met aandacht voor ergonomie.
- Wist je dat afrol en snijapparaten gemakkelijk kunnen geïntegreerd worden op de paktafels? Niet alleen ergonomisch, maar ook efficiënt.
- Draag ook zorg voor je medewerkers: antivermoeidheidsmatten bevorderen de concentratie en voorkomen ongemak bij staand werk.
3. Klant centraal
Denk ook aan je klant: er zijn heel wat producten die maken dat klanten met minimaal contact (en dus met minder risico op besmetting) dozen kunnen openen. Voorbeelden hiervan zijn de herbruikbare retourdoos en de boekverpakking met zelfklevende sluiting. Dozen in brievenbusformaat en webshopzakken zorgen er voor dat de pakketjes eenvoudig in de brievenbus kunnen gestoken worden door de koerier.
Probeer in deze vreemde tijden ook aandacht te hebben voor klantenbeleving: wanneer je erin slaagt om van het ‘uitpakmoment’ een topgebeurtenis te maken, scoor je gegarandeerd bij je klant. De klantenverwachting gaat bovendien meer en meer in de richting van duurzaamheid en ecologie, iets waar Storopack volop op inzet.
Extra verpakkingsadvies nodig? Stuur foto of video van je verpakkingsunit
Storopack biedt aan alle handelaars wiens logistiek door de gestegen e-commerce onder druk staat verpakkingshulp en -advies aan. Stuur ons foto’s door of een korte video van je huidige verpakkingsunit. Wij bekijken dit en contacteren je snel om (via videocall) vrijblijvend advies te geven.
Interesse? Contacteer Storopack via onderstaand contactformulier en we nemen snel contact met je op!
Meer lezen:
Contactinformatie
-
Storopack
-
Nieuwbrugstraat 79
1830 Machelen -
+32 (0)2 756 80 90
Neem contact op met Storopack
Zoekt u verpakkingen en verpakkingsmateriaal waar u en uw klanten blij van worden?
Ook interessant
Groei van e-commerce bij kmo’s stokt
Terwijl de coronaperiode nog zorgde voor een sterke stijging van online verkoop, is dit...
Een webshop starten in 5 stappen
Consumenten vinden vandaag blindelings de weg naar de onlinewereld. Zowel voor beginnen...