De 5 V’s van duurzame logistiek
Willen we naar meer duurzame logistiek, dan dienen we te zorgen voor een gezamenlijke focus op zowel economische, sociale als milieudoelstellingen. Hoe kunnen we hier samen – ook als onderneming – werk van maken? Cathy Macharis, Hoogleraar VUB en Kurt Boudt, Marketing Manager van heftruckverdeler B-CLOSE, vatten de 5 V’s van duurzame logistiek samen.
Een trend die zich alleen maar zal verderzetten
De laatste jaren is de logistieke sector stevig aan het veranderen. Thema’s als maatschappelijke en sociale impact spelen een steeds grotere rol. Vooral de aandacht naar duurzaamheid is toegenomen, en verwacht wordt dat die trend zich alleen maar zal verderzetten.
Vermelden – Vermijden - Verschuiven - Verschonen - Verbinden
1. Vermelden
Elke logistieke activiteit heeft een externe kost. Dit zijn de kosten die niet verrekend zijn in de marktprijs, maar wel door de maatschappij worden gedragen.
Kurt Boudt (Marketing Manager bij B-CLOSE, Belgische onafhankelijke verdeler van A-merk heftrucks): “Willen we een draagvlak creëren voor duurzame logistiek, dan is het essentieel dat alle betrokken actoren begrijpen waarom ze zich moeten engageren. Zoek je als bedrijf een logistieke partner, kijk dan uit naar logistieke spelers die duidelijk inzetten op duurzaamheid. Zo is er bv. het Lean en Green label, of Green Freight Europe.”
Maar ook het kwantificeren van de externe kost is belangrijk. Hiervoor ontwikkelden onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel een External Cost Calculator, die organisaties ondersteunt bij het bepalen van de implicaties van een investering in duurzame logistiek.
Kurt Boudt: “Zo blijkt dat er dankzij De Haven van Brussel 688.000 vrachtwagens minder op de baan zijn. Dat uit zich in een afname van 27.500.000 euro externe kosten per jaar.”
2. Vermijden
Dé beste manier om duurzamer te zijn is het vermijden van onnodige verplaatsingen. Bij goederenvervoer is dit echter niet zo gemakkelijk als bij personenvervoer, waar telewerken en teleconferencing eenvoudige manieren zijn om verplaatsingen te vermijden.
Cathy Macharis (Hoogleraar VUB, Onderzoeksgroep MOBI): “Er is nog veel te winnen door het vermijden van lege kilometers of door met niet volledige gevulde vrachtwagens te rijden.”
Zo blijkt uit onderzoek dat in Europa 20% van de vrachtwagens leeg rondrijdt. Meer zelfs, gemiddeld is elke vrachtwagen maar voor 56% gevuld en voor binnenstedelijk vervoer ligt dat percentage op amper 38%.
Om ‘lege kilometers’ te vermijden, kunnen bedrijven o.a. met meerdere distributiecentra hun vracht samenbrengen, om vervolgens de vrachtwagens te vullen. Een andere mogelijkheid is een samenwerking op te zetten met klanten, leveranciers of bedrijven uit andere sectoren. Zo zal de capaciteit van de vrachtwagens beter benut worden.
Kurt Boudt: “Maar ook op niveau van het magazijn is deze V van toepassing. Zelf werken we steeds nauw samen met onze klanten om hun logistieke stromen te optimaliseren. Zowel vanuit economisch oogpunt, als vanuit het duurzaamheidsaspect zoeken we naar de beste oplossingen. Zo hebben we experts in huis op vlak van magazijnindeling, speltheorie, …”
3. Verschuiven
De derde V gaat over het verschuiven van goederenstromen naar meer milieuvriendelijke werkprocessen en transportmodi zoals de binnenvaart, het spoor en fietskoeriers. “Think out of the box” is hier de boodschap.
Cathy Macharis: “De mogelijkheden zijn vaak groter dan men denkt. Zo kan bv. intermodaal vervoer voor heel wat containerstromen een alternatief zijn voor het wegtransport.”
Verschuiven kan ook van dag- naar nacht- of daluren. Op deze manier wordt heel wat congestie vermeden, en daardoor ook emissies.
Kurt Boudt: “Ook hier kunnen we dit vertalen naar magazijnen. Zo kan je bv. een verschuiving creëren door te kiezen voor volautomatische systemen, waardoor er een optimalisatie is van enerzijds de beschikbare ruimte en anderzijds de inzetbaarheid van medewerkers.”
4. Verschonen
Duurzaamheid gaat samen met technologische ontwikkelingen. Denk maar aan elektrische en hybride bestelwagens, automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en drones. Deze nieuwe technologieën zorgen voor het verschonen van uw voertuigpark. Bovendien kunnen big data je helpen bij het vinden van nieuwe manieren om goederen efficiënt ter plekke te krijgen.
Cathy Macharis: “Als je de aankoop van hybride wagens bekijkt over de gehele levensduur, dan blijkt dat in veel gevallen op zich al een interessante zet te zijn. Bovendien zijn deze nieuwe technologieën qua emissies een zeer sterke verbeteringen ten opzichte van de dieselvoertuigen.”
Kurt Boudt: “Voor magazijnen biedt B-CLOSE heel wat nieuwe technologieën aan: AGV’s, heftrucks aangedreven op waterstof, elektrische heftrucks, … Veel ondernemingen staan versteld van de mogelijkheden.”
5. Verbinden
De laatste V is daarom niet de minst belangrijke. Integendeel. Oplossingen zoeken om meer duurzaam te werken, dienen we allen samen te doen. Het is belangrijk de verschillende stakeholders en actoren erbij te betrekken. Enkel zo zullen de nieuwe duurzame ideeën ook daadwerkelijk kunnen worden geïmplementeerd.
Kurt Boudt: “Alles begint bij verbinding. Omdat we een onafhankelijke distributeur zijn, bieden we een andere aanpak. Waar andere merken hun toestellen zelf verkopen en de service het gevolg is, begint bij B-CLOSE alles met de service en wordt er vervolgens gezocht naar de juiste toestellen. Door die bedrijfsfilosofie ligt de verbinding vanzelf een heel stuk hoger.”
Lees ook
Contactinformatie
-
Antwerpen
-
West- en Oost-Vlaanderen
-
Brabant & Limburg
-
Wallonië