Consument is bereid ruim 7 euro meer te betalen voor duurzame pakketbezorging
Twee op de vijf consumenten is bereid extra te betalen voor de bezorging van een online bestelling als daarmee wordt gekozen voor een duurzaam logistiek proces. Wie meer wil betalen, heeft hier gemiddeld 7,80 euro voor over. Dit blijkt uit onderzoek bij ruim 500 Vlamingen door Descartes, gespecialiseerd in logistieke software.
Ook opvallend: ruim twee derde (68%) van de ondervraagde online shoppers vindt het niet erg om langer te wachten op een pakket, als ze daarmee kiezen voor een duurzamere bezorging. Gemiddeld mag het bezorgproces ruim vier dagen langer duren.
Kiezen voor een milieuvriendelijkere levering
Langer wachten op een bestelling of meer betalen voor de bezorging zijn niet de enige concessies die consumenten willen doen. Ruim de helft (59%) kiest namelijk voor een alternatief product als ze zien dat het leveringsproces grote impact heeft op het milieu. Twee op de drie vindt daarom dat producenten en winkels meer inzicht moeten geven in waar producten of onderdelen van producten vandaan komen, zodat ze kunnen inschatten wat de impact van hun keuze is op moeder natuur.
Duurzame e-commerce
Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes: “Duurzaamheid is ook binnen de logistiek urgent. Veel leveranciers en producenten denken bij het verduurzamen van hun logistieke proces direct aan grote investeringen. Uit de resultaten blijkt nu dat de consument best bereid is om hieraan bij te dragen door meer te betalen en flexibeler te zijn als het gaat om levertijd. Sterker nog, de impact van hun bestelling op het milieu beïnvloedt zelfs de keuzes die klanten maken. Slimme logistieke processen maken het voor bedrijven mogelijk om te anticiperen op de behoefte van de consument. Laat online shoppers bijvoorbeeld kiezen tussen een duurzame bezorging en een standaard bezorging. Bij de eerste optie staan er meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland, waardoor de impact op het milieu lager is en de bezorging goedkoper. Uit het onderzoek blijkt dat de consument er klaar voor is, nu de webwinkeliers nog.”
Over het onderzoek
De infographic ‘Schuldgevoel consument bij online winkelen’ is gebaseerd op een kwantitatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van Descartes bij 503 Vlamingen.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Jouw klanten lopen nooit meer pakjes mis
Ben je niet op je zaak of thuis op het moment dat een belangrijk bpost-pakje wordt gele...
Een bpost-pakje verzenden? Da’s easy peasy!
Als ondernemer wil je dat je pakjes snel en vlot worden verstuurd. Zonder veel gedoe o...
Interessante bedrijven
BCTN