Versie 3 B-Close.gif

Belgische kmo’s zien exportomzet aanzienlijk stijgen dankzij Amazon

Logistiek

Belgische kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) die op Amazon verkopen, hebben hun exportomzet in 2023 met meer dan 70% zien stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar

Belgische kmo's verkochten meer dan 10 miljoen producten op Amazon in 2023. Dat is meer dan 20 producten per minuut, een stijging van meer dan 75% ten opzichte van 2022.

Amazon ondersteunde meer dan 1400 Belgische kmo's. Zij kregen toegang tot honderden miljoenen actieve klanten van over de hele wereld. In totaal behaalden ze in 2023 meer dan 350 miljoen euro aan exportomzet.

Meer dan 200 Belgische kmo's die verkopen op Amazon hadden meer dan €100.000 omzet in 2023. Meer dan 45 ondernemingen bereikten de kaap van een miljoen euro omzet.

Kmo's zijn een belangrijke pijler van de Belgische economie. Amazon ondersteunt kmo’s wereldwijd door hen via gesofisticeerde tools toegang te geven tot zijn marktplaats. Zo kunnen deze ondernemingen honderden miljoenen potentiële klanten bereiken. Kmo's uit heel België hebben e-commerce omarmd en zien online aanwezigheid als een belangrijke kans voor dynamische groei. De gevolgen zijn duidelijk zichtbaar: vorig jaar verkochten Belgische kmo's meer dan 10 miljoen producten. Dat is meer dan 20 producten per minuut en twee keer zoveel als het jaar ervoor. Meer dan tweehonderd kmo’s overschreden de grens van €100.000 omzet, terwijl meer dan 45 de kaap €1 miljoen bereikten.

"Amazon is onze belangrijkste bron van omzet. Door een product beschikbaar te maken op een van de Europese marktplaatsen, krijg je met slechts een paar klikken ook gemakkelijk toegang tot andere Europese markten en de Amerikaanse markt. We maken gebruik van Fulfillment by Amazon (FBA) - een oplossing die de logistiek vereenvoudigt en ook tal van andere voordelen biedt. Via FBA krijg je toegang tot productopslag in Amazons fulfillmentcentra, toegang tot Prime, klantenservice voor de producten en nog veel meer. Dat is een enorm voordeel voor ons en voor consumenten, die vertrouwen hebben in betrouwbare levering van hun pakketten," aldus Eric Delloye, Managing Director van Lucimed , een bedrijf dat gespecialiseerd is in lichttherapie-oplossingen.

Belgische kmo’s floreren op wereldwijde schaal. Het "Amazon 2024 kmo Impact Rapport" dat vandaag werd gepubliceerd, beschrijft hoe Belgische kmo's hun e-commerce activiteiten hebben zien groeien sinds de lancering van amazon.com.be in oktober 2022.

Belgische kmo's hebben internationaal succes gevonden via Amazon. Dit blijkt uit het feit dat meer dan 1.400 lokale kmo's hun internationale exportverkoop via Amazon in 2023 tot meer dan 350 miljoen euro hebben kunnen verhogen, 70% meer dan in 2022. "Exporteren via marktplaatsen creëert nieuwe wereldwijde mogelijkheden voor kmo's en bedrijven. Ze zijn een motor voor groei en maken het mogelijk klanten over de hele week te bereiken in een paar clicks. Bedrijven moeten die strategie evalueren en overwegen om te bepalen of het de juiste keuze is voor hun groei- en expansiedoelen,” zegt Greet Dekocker, Managing Director van Becom.

Meer dan 90% van de kmo's exporteerde hun goederen wereldwijd, wat hun sterke focus op export aantoont. Belgische kmo's die op Amazon verkopen doen het vooral goed in de VS, Frankrijk, Duitsland, het VK en Italië. Hun meest succesvolle categorieën zijn drogisterij, kledij, huishoudelijke artikelen, beauty en levensmiddelen. Terwijl Europa een belangrijk marktsegment is voor de Belgische kmo’s, realiseerden ze ook meer dan €175 miljoen aan exportverkopen buiten de Europese Unie. Dat is meer dan drie keer meer dan in het voorgaande jaar.

"Op Amazon kunnen kleine bedrijven op gelijke voet concurreren met grote industriële merken. Succes wordt niet bepaald door de doortastendheid van de salesafdeling of financiële middelen, maar door de kwaliteit van het product. Als een product aanslaat bij de consument, kan het meer zichtbaarheid en bekendheid krijgen op 's werelds grootste marktplaats. Dat is een unieke kans voor kleinere bedrijven," zegt Gauthier Dumont de Chassart, medeoprichter van Terre d'Auguste, een familiebedrijf gespecialiseerd in tuinartikelen.

"Als relatief kleine kmo is het erg moeilijk om je bereik naar het buitenland uit te breiden. Dankzij Amazon hebben we nu verkoop in Duitsland, Frankrijk en de rest van Europa," zegt Gregor Zimmer, CEO van Botanica Spices, een bedrijf gespecialiseerd in kruiden en gedroogd fruit.

Belgische kmo's hebben duizenden nieuwe banen gecreëerd door te verkopen op Amazon

De samenwerkingen die Amazon met deze kmo’s heeft, worden ondersteund door voortdurende investeringen van Amazon. Zo voorzien ze verkooppartners van de beste tools en diensten die helpen bij het analyseren en optimaliseren van hun bedrijf. In 2022 heeft Amazon in Europa 8 miljard euro geïnvesteerd in middelen voor verkopers. Wanneer een bedrijf groeit, creëert het steevast nieuwe functies en neemt het nieuwe mensen aan. De aanzienlijke toename in het bereiken van nieuwe klanten wereldwijd door te verkopen via Amazon vertaalt zich ook in een toename van banen en werkgelegenheid. Elk jaar vraagt Amazon kmo’s om een update over de voortgang van hun bedrijf. Dat onderzoek geeft inzicht in het aantal werknemers dat bedrijven aanneemt om aan de groeiende vraag van klanten via Amazon te voldoen. Vanaf 2023 hebben Belgische kmo's die op Amazon verkopen meer dan 3.000 banen gecreëerd in België ter ondersteuning van hun onlineactiviteiten.

"Kleine en middelgrote ondernemingen vormen de ruggengraat van de Belgische economie. Bij Amazon is het ondersteunen van kmo's een fundamenteel onderdeel van ons bedrijfsmodel en een verlengstuk van onze klantgerichte cultuur. Ons succes hangt af van hun succes. Amazon investeert elk jaar fors in infrastructuur, tools en diensten. Die stellen kmo's in staat nieuwe klanten te bereiken en met succes hun producten online te verkopen," zegt Eva Faict, Country Manager van amazon.com.be. "Op amazon.com.be bieden we nu meer dan 400 miljoen producten aan, wat helpt om aan de uiteenlopende behoeften van onze klanten te voldoen. Dit zou niet mogelijk zijn zonder de hulp van kmo's. Nieuwe verkopers die zich registreren op Seller Central kunnen hun verkoopbereik uitbreiden. Hierdoor kunnen wij op onze beurt het productaanbod voor onze klanten vergroten."

Aanwezigheid in heel België

De 1400 Belgische kmo’sdie op Amazon verkopen, zijn verspreid over het hele land. Meer dan 80% van deze bedrijven hebben hun hoofdkantoor in Belgische provincies buiten het Brussels Gewest.

Deze 9 Belgische provincies hebben de meeste kmo's die verkochten op Amazon in 2023:

  1. Brussels Gewest: meer dan 250 kmo's
  2. Antwerpen: meer dan 250 kmo's
  3. Oost-Vlaanderen: meer dan 150 kmo's
  4. Vlaams-Brabant: meer dan 150 kmo's
  5. Henegouwen: meer dan 120 kmo's
  6. West-Vlaanderen: Ongeveer 120 kmo's
  7. Luik: meer dan 90 kmo's
  8. Brabant Waals: meer dan 90 kmo's
  9. Limburg: meer dan 80 kmo's

Wat de toename van de export per provincie betreft, zijn kmo's in de provincies Antwerpen en Luik het sterkst gegroeid in 2023. Antwerpen is een van de Belgische provincies met het grootste aantal kmo's dat op Amazon verkoopt (meer dan 250). 95% van die Antwerpse kmo’s realiseerde in 2023 meer dan 120 miljoen euro aan exportomzet. Dat komt neer op een stijging van 70% ten opzichte van het voorgaande jaar. Luik is de provincie met de grootste groei in exportverkoop, met meer dan 85 miljoen euro aan exportomzet en een groei van meer dan 1.500% ten opzichte van 2022.

Dit zijn de 10 Belgische provincies van waaruit kmo's het meest hebben geëxporteerd in 2023:

  1. Antwerpen: meer dan 120 miljoen euro
  2. Luik: meer dan 85 miljoen euro
  3. Brussels Gewest: meer dan 37 miljoen euro
  4. West-Vlaanderen: meer dan 25 miljoen euro
  5. Oost-Vlaanderen: meer dan 20 miljoen euro
  6. Vlaams-Brabant: meer dan 10 miljoen euro
  7. Waals-Brabant: meer dan 10 miljoen euro
  8. Limburg: meer dan 8,5 miljoen euro
  9. Henegouwen: meer dan 8,5 miljoen euro
  10. Namen: meer dan 7 miljoen euro

Volgens een studie van Kantar uit 2023 aarzelt 55% van de Belgische kmo's nog om online te gaan. Hiervoor zijn een gebrek aan kennis en opleiding de belangrijkste redenen zijn.

Daarom ging Amazon een samenwerking aan met VOKA in Vlaanderen en bood het op 17 oktober in Hasselt gratis opleidingen aan aan kmo's of ondernemers die hun bedrijf via online aanwezigheid willen laten groeien.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials