Versie 3 B-Close.gif

ASV: een springlevende scheepvaartvereniging met een rijk verleden

Logistiek

KMOinsider viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. In vergelijking met ASV is dit blad nog een prille puber. De Antwerpse Scheepvaartvereniging blaast maar liefst 120 kaarsjes uit. De energieke eeuwling is nog lang niet aan het einde van zijn Latijn. Integendeel, in de nabije toekomst zal hij meer dan ooit nuttig en nodig zijn.

KMOinsider sprak met de twee enthousiaste ‘eminences grises’ van ASV over het verleden én de toekomst van hun vereniging en van de haven van Antwerpen en de zeescheepvaart in het algemeen.

ASV: lokaal verankerd, globaal georiënteerd

Directeur Eddy Wouters en voorzitter Philippe Oyen vullen elkaar aan in een dynamisch dubbelinterview waarin het reilen en zeilen van ASV wordt toegelicht.
“Op 15 januari 1901 verenigden 77 scheepagenten en makelaars hun belangen in de ‘Fédération Maritime d’Anvers’. De nieuwe organisatie wilde in de eerste plaats de belangen van scheepsagenten behartigen en de relaties tussen werkgevers en werknemers verbeteren. Van bij de start brak ze ook een lans voor de scheepvaartbelangen en de Antwerpse haven. Die drie dynamische speerpunten zijn ook 120 jaar later prominente pijlers, al is er sinds de start heel veel veranderd. Bij de start waren nagenoeg alle agenten eigenaars van een bedrijf. Zoals de originele naam doet vermoeden waren het vaak Franstaligen. Terwijl de naam van de organisatie ‘Vlaams’ werd, is de haven zelf steeds internationaler en globaler geworden. Die tendens heeft zich ook doorgezet binnen ASV. Naast onafhankelijke lokale agenturen tellen we onder onze leden ook heel wat rederijkantoren die een grote internationale speler vertegenwoordigen.”

De scheepsagent: een onmisbaar onderdeel in een krachtige keten

“Die verscheidenheid in ons ledenbestand zorgt voor verschillende verwachtingen en diverse doelstellingen. Onze leden zijn in de dagelijkse realiteit concullega’s van elkaar, maar ze worden ook gebonden door gezamenlijke beroepsmatige belangen. Die belangen botsen soms met die van andere partijen, zeker in een wereldhaven als Antwerpen, die een knooppunt is van allerlei activiteiten. Als politieke of professionele plannen in het vaarwater van de scheepsagenten komen, behartigt ASV als beroepsvereniging de gezamenlijke belangen. Aangezien meer dan 95 % van alle agenten ook lid zijn van ASV, kunnen we een krachtige koers uitzetten. Het belang van een scheepsagent kan trouwens onmogelijk overschat worden. Per jaar ontvangt de Antwerpse haven 15000 zeeschepen. Ook in digitale tijden heeft elk schip dat aanloopt een agent aan wal nodig, die het hele proces stuurt én kan bijsturen waar nodig. Naast operationele ondersteuning kan een agent ook een commerciële meerwaarde bieden voor de rederijen die hij vertegenwoordigt. Dat kan onder meer door actief op zoek te gaan naar lokale ladingen voor de schepen die in Antwerpen aanmeren. Ook in de scheepvaart van de toekomst zullen menselijke handelingen een rol blijven spelen, en de scheepsagent is de persoon bij uitstek die menselijk maatwerk levert.”

Antwerpen: haven ‘onder stoom’ in de stad aan de stroom

“Uiteraard verdedigen we als beroepsvereniging ‘onze’ belangen, maar ASV is ook een constructieve partner in het grote geheel. Als vaste pilaar van de koepelorganisatie Alfaport-Voka zijn we bijzonder actief betrokken bij het onderlinge overleg met alle actoren in de Antwerpse haven, met als gezamenlijke doel om de werking te optimaliseren en de sterke positie van Antwerpen te consolideren.”

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials