AG Vespa zoekt aannemers voor Maritieme belevingssite op de Droogdokkensite
Om van de historische Droogdokkensite een Maritieme belevingssite te maken gaat de stad nu op zoek naar aannemers voor de restauratie van het pomphuis en een deel van de droogdokken. Voor het pomphuis kunnen aannemers deelnemen tot vrijdagochtend 8 december. Voor de droogdokken waren er al aannemers geselecteerd, die nu op basis van de gunningsleidraad hun offerte kunnen indienen. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in de lente van 2024.
De Droogdokkensite in het noorden van Antwerpen bestaat uit een uniek landschap aan de Schelde met bijzonder industrieel en bouwkundig erfgoed. Naast de negen historische, beschermde droogdokken zijn er twee grote gebouwenclusters, enkele kleinere verspreide bijgebouwen en twee pomphuizen.
Voor een deel van deze infrastructuur zoekt AG Vespa nu aannemers. Enerzijds gaat het om de restauratie en herbestemming van pomphuis 1. Daarbij hoort ook het gedeeltelijk slopen van de recentere aanpalende gebouwen in functie van het opnieuw zichtbaar maken van de sierlijk uitgewerkte kopgevels van het historische pomphuis. De bovenbouw dateert uit 1895. Kenmerkend zijn het veelkleurig siermetselwerk en de monumentale ingangspartij.
Anderzijds gaat het om de restauratie van de droogdokken zelf, meer specifiek over de restauratie van de dokken 1 tot en met 4, de deuren en een deel van dok 6 en ook de ondergrondse leidingen.
De beide restauratiedossiers zullen parallel lopen. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in de lente van 2024.
Schepen voor haven en stadsontwikkeling en voorzitter van AG Vespa Annick De Ridder: “De Droogdokkensite is met negen droogdokken en twee pomphuizen waardevol industrieel en maritiem erfgoed. De nieuwe site zal als maritieme belevingssite bewoners én bezoekers van onze stad nog dichter bij de haven en de Schelde, de levensader van de stad, brengen. Dit project maakt bovendien deel uit van het grotere verhaal dat we als stad met de herontwikkeling van de Scheldekaaien schrijven. Het is, kortom, een project dat me als schepen voor haven én stadsontwikkeling na aan het hart ligt. Met de zoektocht naar geschikte aannemers wordt dit project alsmaar concreter.”
Aannemers gezocht
De restauratie van het pomphuis enerzijds en de restauratie van de dokken en de ondergrondse leidingen anderzijds worden via twee afzonderlijke aanbestedingsprocedures in de markt gezet.
Voor het pomphuis werd de opdracht nu in de markt gezet. Geïnteresseerde aannemers kunnen nog tot vrijdagochtend 8 december een aanvraag tot deelneming indienen bij AG Vespa.
Voor de restauratie van de droogdokken en de ondergrondse leidingen werden al aannemers geselecteerd. De gunningsleidraad werd net goedgekeurd op de raad van bestuur van AG Vespa. Zij kunnen op basis daarvan hun offerte indienen.
Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: "De Droogdokkensite is een plek die havengeschiedenis ademt, maar ze is voor veel Antwerpenaren nog een blinde vlek op de kaart. Met de zoektocht naar een aannemer voor het pomphuis en een deel van die droogdokken komt daar verandering in. Het pomphuis – een beschermd monument – is een ontwerp uit 1895 van de Antwerpse stadsingenieur Frans De Winter, de man die ook de tekenpen vasthield voor de Montevideo-magazijnen op het Eilandje. Met deze volgende stap blazen we de historische droogdokkensite binnenkort nieuw leven in!”
Vlaamse subsidie
Voor het restaureren van de dokken en het pomphuis kent de Vlaamse regering een subsidie toe van 5 miljoen euro.
Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele: “Ik ben verheugd dat er een beslissende stap genomen wordt in dit dossier. De Droogdokkensite vertelt een deel van het verhaal van Vlaanderen, de site ademt onze Vlaamse ondernemingszin en ons rijk maritiem verleden. Dat de restauratie weldra zal kunnen aanvatten is dan ook goed nieuws. Zo brengen we ons erfgoed in topvorm en geven we het door aan de volgende generatie.”