6 tips voor een succesvolle webshop op maat van retailers
Als ondernemer heb je vandaag te kampen met uitdagingen die 10 jaar geleden nog ondenkbaar waren. Onderzoek toont aan dat retailers nu al 43 procent van hun omzet online genereren. De komende jaren zal dat ongetwijfeld alleen maar stijgen. Maar hoe kun je op deze ontwikkelingen anticiperen? In dit artikel geven we 6 tips om je op weg te zetten met een succesvolle webshop.
1. Hou je webshop automatisch up-to-date
De informatie over de producten en services op je webshop moet steeds kloppen. Maar je prijs, voorraad, levertijd, enzovoort voortdurend bijhouden, is tijdrovend en foutgevoelig. Automatiseer daarom waar mogelijk, bijvoorbeeld door informatie uit je ERP-software te laten halen.
2. Reviews op je webshop zijn belangrijk
Reviews op je webshop zijn één van de beste manieren om klanten aan te trekken. Consumenten vertrouwen op reviews. Formuleer een strategie om goede reviews te verkrijgen en daarmee klanten te winnen.
3. Zoek creatief naar de beste marges
Onderzoek van Exact toont aan dat 43 procent van de bedrijven met leveranciers over de inkoopprijzen onderhandelt om zo marges te verhogen. Tegelijk besluit meer dan 20 procent van de leveranciers voortaan direct aan de eindgebruiker te leveren, bijna de helft denkt erover na. Als je een succesvolle webshop wil, moet je dus zoeken naar andere manieren om je marges te vergroten.
Dat doe je door bijvoorbeeld vooruit te plannen voor elk seizoen, je bedrijfskosten te verlagen, je interne orderprocessen te optimaliseren of hogere prijzen te rekenen als je uitblinkt in je services.
4. Is er plaats voor jouw webshop in het buitenland?
Belgen kopen steeds meer online. Toch ziet slechts 15 procent van de Belgische ondernemers in een webshop de belangrijkste manier om te groeien. De ‘boom’ die Nederland al gehad heeft, moet hier dus nog komen.
Meer dan onze noorderburen zijn we ook bereid om in het buitenland te shoppen. Dit schept mogelijkheden. Zo zijn veel Duitse organisaties nog afwachtend als het op e-commerce aankomt. Vraag je daarom af of je die klanten óók kunt bedienen, bijvoorbeeld via een webshop op een ‘.de-domein’.
5. Maak gebruik van de grote spelers
Naast de eigen webshop zien veel retailers grote online platformen als een ideale manier om de afzetmarkt te verruimen. Je doet er dan ook goed aan het platform te gebruiken voor de voordelen die het biedt. Door te dropshoppen voor Bol.com, Amazon of een andere partij maak je relatief goedkoop gebruik van de expertise van deze giganten. SEO-optimalisatie wordt minder belangrijk en je publiek groeit. Je merknaam wordt bekender en je wordt automatisch beter vindbaar.
6. Naast de webshop: gebruik je fysieke winkel
Vaak blijkt de combinatie van een webshop en een fysieke winkel perfect te werken maar is de fysieke winkel te groot. Wees niet bang om die in te krimpen: maak er een plek van waar mensen je handelswaar kunnen zien, voelen en proeven.
Bied het onzichtbare deel van je organisatie meer ruimte. Door je voorraden en logistieke processen meer plaats te geven, maar ook door het orderpicken te automatiseren, bereid je jezelf voor op de exponentiële groei die je online kan realiseren.
Wil je van je webshop een succes maken? Doe dan een beroep op de expertise van Exact en neem contact op via onderstaand invulformulier.
Lees ook:
4 veelgehoorde misvattingen om digitalisering uit te stellen
Contactinformatie
Exact staat klaar!
Bedrijfssoftware die je helpt om veerkrachtig te blijven?
Ook interessant
Jouw klanten lopen nooit meer pakjes mis
Ben je niet op je zaak of thuis op het moment dat een belangrijk bpost-pakje wordt gele...
Een bpost-pakje verzenden? Da’s easy peasy!
Als ondernemer wil je dat je pakjes snel en vlot worden verstuurd. Zonder veel gedoe o...