3 tips voor toekomstgericht ondernemen als logistieke dienstverlener en terminal
Het einde van de war for talent lijkt voorlopig nog niet in zicht. Hetzelfde geldt voor die andere oorlog in oostelijk Europa. Hoe kan jij als logistieke dienstverlener toekomstgericht ondernemen in een wereld met zo veel onzekere factoren? De specialisten van iOnLogistics formuleren enkele mogelijke antwoorden.
De Oekraïnecrisis treft de wereldeconomie waar het pijn doet. De stijgende energieprijzen wakkeren de inflatie aan, die op haar beurt de loonkosten omhoogduwt. Ondertussen dreigt een (al dan niet ‘milde’) recessie. Voor logistieke dienstverleners en terminals blijft het daar niet bij qua uitdagingen. De omgeving waarin zij actief zijn oogt steeds complexer en veeleisender. De specialisten van IT-bedrijf iOnLogistics geven drie concrete tips voor toekomstgericht ondernemen in onzekere tijden.
Tip 1: Stroomlijn je strategische activiteiten
We stelden het al: logistieke dienstverleners en terminals krijgen te maken met een toenemende mate van complexiteit. De digitale transitie van de sector is volop aan de gang. Een goede en noodzakelijke stap om efficiënt, productief en rendabel te blijven werken. Maar wil je echt toekomstgericht ondernemen, dan beperk je jouw investeringen beter niet tot algemene software. Als logistieke dienstverlener en terminal is het beter stroomlijnen van al jouw strategische activiteiten niets minder dan een must. En daarvoor heb je een performante O2C/ERP/WMS-tool (Order to Cash / Enterprise Resource Planning / Warehouse Management Systeem) nodig. Meer tips voor het uitkiezen van het juiste systeem voor jouw bedrijf vind je in dit artikel.
Tip 2: Efficiëntie is de sleutel tot toekomstgericht ondernemen
Het klinkt als een evidentie, maar zeker in de logistieke wereld is efficiëntie hét sleutelwoord. Succesvol en toekomstgericht ondernemen kan je in deze sector samenvatten in 1 zin: de logistieke operaties sneller afhandelen met een betere communicatie, met minder personeel en tegen de scherpste prijs. iOnLogistics ontwikkelde zijn iTOS-tool uitdrukkelijk met dat doel voor ogen. Het gaat om software voor en door logistieke specialisten. Het programma zorgt voor de volledige integratie van de bedrijfsprocessen van order tot en met facturatie, inclusief uitgebreide en gedetailleerde rapportage.
Tip 3: Verzeker de connectiviteit
Nog al te vaak wisselen mensen binnen organisaties Excel-bestanden uit en speelt menselijke interpretatie een rol. De digitale transitie beoogt nu juist om toekomstgericht ondernemen mogelijk te maken door dergelijke praktijken te vervangen door slimme technologie. Maar om het maximum uit die ‘intelligentie’ te halen is het belangrijk dat de systemen van de verschillende stakeholders met elkaar kunnen communiceren. Anders zit je op een eiland met al jouw state-of-the-art applicaties. Ons advies: ga rond de tafel zitten met je transporteurs, partners, klanten en leveranciers. Bekijk samen hoe jullie alle systemen met elkaar kunnen connecteren.
Ben je op zoek naar een partner die innovatieve oplossingen ontwikkelt, waarmee logistieke dienstverleners toekomstgericht ondernemen? Wens je advies rond het stroomlijnen van jouw processen of rond magazijnsoftware? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten. Je kunt ook het formulier hieronder invullen.
Contactinformatie
-
iOnLogistics
-
Luxemburgstraat 20
9140 Temse -
0473 50 04 28
Neem contact op met iOnLogistics, ready for the future.
Wil je de dagelijkse operationele efficiëntie van je bedrijf maximaliseren?
Ook interessant
Jouw klanten lopen nooit meer pakjes mis
Ben je niet op je zaak of thuis op het moment dat een belangrijk bpost-pakje wordt gele...
Een bpost-pakje verzenden? Da’s easy peasy!
Als ondernemer wil je dat je pakjes snel en vlot worden verstuurd. Zonder veel gedoe o...