Wat zijn de voordelen van ERP?
Wanneer we professor Dirk Deschoolmeester, expert op het gebied van ERP, vragen wat precies de voordelen zijn van ERP, dan is hij zeer duidelijk.
Dirk Deschoolmeester: “ERP-software leidt tot betere gegevenskwaliteit doordat alle data centraal terug te vinden zijn en door alle partijen kunnen worden geraadpleegd. Door de centralisering van de data verlopen de bedrijfsprocessen bovendien vlotter, wat leidt tot lagere administratiekosten. Ook kan een bedrijf dankzij zijn ERP-pakket innovatie voor de dag leggen en zo concurrentieel sterker gaan staan. De twee grootste voordelen die het vaakst worden geciteerd bij ERP zijn echter een toegenomen efficiëntie en een grotere klanttevredenheid.”
Kan u dat iets nader toelichten?
Dirk Deschoolmeester: “De grotere efficiëntie komt dankzij de standaarden waarmee men werkt en op die manier zijn succes eigenlijk kopieert. Wanneer een ERP-systeem met een geïntegreerd CRM-pakket wordt gebruikt, leidt dat tot een grotere klanttevredenheid omdat via een cockpit alle relevante klantengegevens meteen te raadplegen zijn. Zo kan kort op de bal gespeeld worden. Als een klant AFAS contacteert, kan men via het ERP-systeem bijvoorbeeld meteen zien welke vragen en klachten er al gekomen zijn, of alle betalingen correct zijn verlopen en hoe het huidige project ervoor staat. Het spreekt vanzelf dat hierdoor veel beter met de klant kan worden omgegaan. Steeds meer bedrijven verlenen klanten toegang tot hun ERP-systeem. Dat heeft verschillende voordelen. Ten eerste voert de klant zelf de data in waardoor geen personeel meer nodig is en alles meteen wordt verwerkt. Daarnaast verhoogt dit ook de klantenbinding, omdat de klant zelf centraal zijn orders kan beheren en opvolgen. Dankzij de ERP-software winnen beide partijen dus tijd en geld.”
Heeft het ook niet te maken met efficiënter werken?
Dirk Deschoolmeester: “ “Procesoptimalisatie binnen een onderneming kan ook positieve gevolgen hebben voor de hele maatschappij. Sommige ERP-pakketten bundelen bestellingen bijvoorbeeld volgens leverancier en prioriteit. Bestellingen worden dan opgespaard en pas geplaatst wanneer de vrachtwagen vol is of de leveringsdeadline is genaderd. Op die manier moeten er minder vrachtwagens uitrijden, waardoor kosten worden bespaard, de CO2-uitstoot vermindert en er minder files zijn.”
Conclusie?
Dirk Deschoolmeester bestudeerde de impact van ERP-systemen in productiebedrijven. Daar zag hij hoe ERP-pakketten telkens de verwachtingen inlosten en zorgden voor betere bedrijfsresultaten. Vooral de efficiëntietoename en de grotere klanttevredenheid vielen daarbij op.
Succes is het streefdoel van iedere onderneming en ondernemingsprocesbeheer (OPB) blijkt een bruikbare, universele manier om dat te bereiken. OPB past bovendien volledig in lijn met bedrijven die via Enterprise Ressource Planning-software (ERP) hun activiteiten meer willen integreren.
AFAS werd aangehaald als een succesverhaal dat via OPB en ERP procesgericht kon gaan werken en zo zijn efficiëntie en klanttevredenheid meetbaar zag toenemen. Bedrijven die op een gestructureerde manier efficiënter te werk willen gaan, kunnen het best proberen OPB in hun werking te integreren en dat te ondersteunen met een ERP-pakket. Handig daarbij zijn ERP-branchepakketten, die zijn samengesteld vanuit de generieke visie en aangevuld met een stuk branchespecifieke kennis.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Inti De Ceukelaire (Chief Hacker Officer): “Er is altijd een zwakke schakel”
Hacken zit Inti De Ceuckelaire van jongs af in het bloed, maar hij deed dit nooit om ie...