Wat is Voice over IP? Cloudtelefonie?
Hoe gaat het VoIP in zijn werk?
VoIP is de afkorting voor ‘Voice over Internet Protocol’, dus spraak over een IP verbinding. Eigenlijk is VoIP een telefoongesprek via internet. Als de telefooncentrale zich in een datacenter bevindt, dan heet het Hosted VoIP, Cloud telefonie en VoIP telefonie. VoIP wordt ook wel internettelefonie - bellen via internet, VoIP bellen of internetbellen - genoemd.
De telecomprovider bij wie het abonnement loopt, zet de gesproken woorden (analoog) om naar een digitaal signaal. Hiervoor wordt een codec gebruikt, soft- of hardware die toelaat data te coderen/decoderen of te comprimeren/decomprimeren.
De digitale signalen worden via een IP-verbinding bij de ontvanger afgeleverd in een passende vorm (vaak weer terug naar analoog) zodat hij of zij de woorden kan horen.
Bij cloudtelefonie maakt men nog het onderscheid tussen Cloud en Private Cloud. Bij Cloud wordt de server gedeeld met meerdere bedrijven. Bij Private Cloud krijg je je eigen virtuele server die wordt gehost door de VoIP aanbieder.
Bij een on premise oplossing wordt alleen de telefooncentrale software geleverd die je vervolgens op een eigen server kan installeren. Grote bedrijven kiezen vaak voor deze oplossing om het functioneren van de telefonieomgeving volledig in eigen hand te houden.
Voordelen van VoIP
Waarom kiezen zoveel bedrijven voor VoIP telefonie? Kostenbesparing is één reden. Bellen via VoIP is voordeliger dan bellen via ISDN, zeker naar het buitenland. Maar er is meer. Werken waar je maar wil: thuis, op kantoor of vanuit de auto, inloggen kan op elk bedrijfstoestel. VoIP telefonie fluctueert mee met het personeelsbestand: je betaalt maandelijks voor het aantal medewerkers dat actief is in het bedrijf.
Met VoIP kan je de telefooncentrale vanuit de browser beheren: keuzemenu aanpassen, wachtrij en een doorschakeling instellen. Gewoon inloggen via internet en het belplan wijzigen in een paar klikken.
Niet alle toestellen zijn geschikt voor VOIP
Een nadeel van de overstap naar VoIP is dat niet alle telefoontoestellen geschikt zijn voor VoIP. In dat geval is de oplossing nieuwe toestellen aanschaffen.
Je hebt ook een stabiele internetverbinding nodig om te bellen via VoIP. Niets is zo vervelend als een gesprek voeren waarbij de verbinding voortdurend uitvalt. Als je zeker wil zijn van een goede spraakkwaliteit, dan moet je een datalijn specifiek voor spraak hebben of één datalijn met meer dan voldoende bandbreedte. Anders kan het gebeuren dat een collega die een groot bestand aan het downloaden is de telefoonlijn platlegt. De vereiste bandbreedte die je minimaal nodig hebt voor de spraakdatalijn bereken je door het maximaal aantal gelijktijdige gesprekken te vermenigvuldigen met 0,1 MB/s. Of je vraagt raad aan een specialist terzake.
Lees ook
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Speed.be