Is Cloud telefonie goedkoper dan een klassieke telefooncentrale? (deel 1)
Eén van de meest gehoorde argumenten bij Cloud telefonie is dat het goedkoper zou zijn dan het bezitten van een eigen, fysieke telefooncentrale. Maar klopt dit werkelijk? Kan je als onderneming echt kosten besparen via Cloud telefonie? Wij zochten het voor u uit.
Wat is Cloud telefonie?
Bij Cloud telefonie maak je gebruik van een externe, virtuele telefooncentrale. Alleen de toestellen bevinden zich nog op kantoor en worden via een internetverbinding verbonden met de centrale. Dit betekent dat je niet gelimiteerd bent tot één locatie: ook thuis of op een andere werkplek kan je er gebruik van maken.
De kosten voor … de aankoop
Met de aankoop van een eigen, fysieke telefooncentrale gaan kosten gepaard. Denk bv. aan routers of andere hardware. Die kost valt weg wanneer je kiest voor Cloud telefonie. Bij Cloud telefonie betaal je als gebruiker dan weer maandelijks een vast bedrag. De kosten worden dus gespreid op lange termijn.
Naast een centrale, dien je ook toestellen aan te kopen. Zeker bij een hoog aantal gebruikers is de kans reëel dat de kost van de toestellen hoger ligt dan de prijs van de centrale zelf. Welke oplossing je dus ook kiest, een bepaalde investering zal je wellicht toch moeten doen.
De kosten voor … het gebruik
Cloud telefonie maakt gebruik van VoIP (Voice over IP). Dit is een technologie waarbij je telefoneert via een computernetwerk. Het leidt geen twijfel dat bellen via VoIP goedkoper is dan ISDN of analoge lijnen.
Hoeveel je precies kan besparen hangt af van het belgedrag binnen uw organisatie: aantal minuten, aantal gesprekken met het buitenland, gesprekken met andere vestigingen van het bedrijf, enz.
Daarenboven hoef je niet per sé over te schakelen naar Cloud telefonie om gebruik te kunnen maken van VoIP. Dit hangt sterk af van uw huidige systemen. Maak je bv. vandaag gebruik van ISDN, dan bestaat de kans dat een aanpassing van uw configuratie volstaat.
Tip: download gratis het Sonal e-book over Cloud telefonie
Hier heeft u een complete gids voor de manager of zaakvoerder die wil overstappen naar Cloud telefonie.
Lees ook
Contactinformatie
-
Sonal
-
Antwerpsestraat 145
2640 Mortsel -
03 448 08 48
Neem contact op met Sonal
Vaste telefonie, cloud telefonie of VOIP?
Ook interessant
Interessante bedrijven
Speed.be