Ik schakel over op telefonie via een cloudcentrale: wat met mijn huidige toestellen?
Cloudtelefonie wordt vaak aangeprezen omdat je als klant niet langer verplicht bent om te investeren in een telefooncentrale. Op zich is dat niet onwaar, maar wat met de toestellen? Wanneer je een groter aantal gebruikers hebt, zullen de kosten van de toestellen uiteindelijk zwaarder wegen dan de aankoop van de telefooncentrale zelf. Dus dringt de vraag zich op: kun je een deel van die kosten vermijden door bestaande toestellen te behouden?
Types toestellen met telefooncentrale
Laat ons beginnen met een overzicht van de belangrijkste types toestellen die momenteel worden gebruikt in combinatie met een telefooncentrale:
- Analoge toestellen
Analoge toestellen worden ook gebruikt zonder centrales. Je kunt ermee bellen, een lijn in wacht zetten of doorschakelen, maar ze hebben nauwelijks verdere functies. In hotelkamers of magazijnen, bijvoorbeeld, worden analoge toestellen gebruikt in combinatie met een telefooncentrale.
- Proprietary toestellen
Dit zijn gewoonlijk IP (internet protocol) of digitale toestellen. Ze worden altijd verkocht in combinatie met een telefooncentrale van dezelfde fabrikant en garanderen een 100% onderlinge compatibiliteit. Dankzij de specifieke programmatie kan de gebruiker op die manier beschikken over functies als toegang tot het centraal telefoonregister, programmeerbare knoppen en info over de status van andere gebruikers (in gesprek, afwezig …).
- SIP-toestellen
SIP staat voor Session Initial Protocol. Dat is een open source protocol dat werd ontwikkeld voor multimediatoepassingen. Dit is het type toestel dat wordt gebruikt in cloudomgevingen.
Overstap naar de cloud
Terug naar onze oorspronkelijke vraag: kan ik mijn bestaande toestellen behouden als ik overstap naar een virtuele centrale?
Analoge toestellen
Analoge toestellen kunnen in principe niet gebruikt worden in combinatie met een cloudcentrale, tenzij via het gebruik van een ATA of VoIP converter. Dat zijn toestellen die je analoog toestel omvormen naar een VoIP-toestel. Ze zijn echter niet goedkoop en alleen maar interessant in bepaalde specifieke gevallen:
- Analoge parlofoon
Een parlofoon die is aangesloten op de centrale, is geen goedkoop toestel, maar moet niet veel meer kunnen dan de de mogelijkheid tot oproepen bieden. In dat geval is het mogelijk om met een converter je bestaande toestel te behouden. Dat is bijzonder interessant omdat een parlofoon gewoonlijk ingebouwd is in de gevel of in een poort, en verbonden is met de centrale via een klassieke telefoonkabel. Door het toestel te behouden, moet je het toestel ook niet uitbreken en de bekabeling vervangen.
- Verafgelegen telefoontoestel
Analoge toestellen zijn verbonden met de centrale via een twee-aderige kabel. In logistieke omgevingen zijn er soms analoge telefoontoestellen die zich erg ver van de centrale bevinden en niet over een internetconnectie beschikken. Om die te vervangen door een VoIP-toestel, zou je dan ook de bekabeling moeten vervangen door UTP. In zo’n geval kan het interessant zijn om te opteren voor een VoIP converter, zodat toestel en bekabeling behouden kunnen blijven.
Proprietary toestellen
Beschik je over proprietary toestellen, dan is het heel eenvoudig: je toestellen zullen stuk voor stuk vervangen moeten worden.
SIP-toestellen
Mogelijk ben je in het bezit van SIP-toestellen. Die worden door sommige fabrikanten namelijk verkocht in combinatie met hun telefooncentrales, als alternatief voor IP of digitale toestellen. Hier loont het de moeite om uit te zoeken in welke mate ze nog gebruikt kunnen worden in combinatie met een cloudplatform. Afhankelijk van het merk van je toestellen en het gekozen cloudplatform, bestaat er een kans dat je een groot deel van de functies kunt behouden na de overstap.
DECT
DECT is het digitale protocol dat gebruikt wordt voor draadloze communicatie. DECT-toestellen zijn geschikt voor gebruikers die zich veel doorheen het bedrijf begeven, zoals logistieke medewerkers, verkopers, productiearbeiders …
Elk DECT-toestel is voorzien van een basisstation (de antenne), die net zoals bij de vaste toestellen verkocht worden in analoge, digitale, IP of SIP-versie. Ben je in het bezit van een analoge versie, dan zou je in principe gebruik kunnen maken van een VoIP converter. Heb je een SIP-versie, dan loont het de moeite om de compatibiliteit te verifiëren met het cloudplatform dat je overweegt in gebruik te nemen.
Conclusie
Als je overstapt van een fysieke centrale naar een cloudplatform, dan is de kans groot dat je moet investeren in nieuwe toestellen. Ben je in het bezit van SIP-toestellen, dan is het interessant te verifiëren in welke mate ze hergebruikt kunnen worden. Dat hangt af van de fabrikant van je toestellen en het cloudplatform dat je overweegt.
Gratis e-book over Cloud telefonie
Wil je als zaakvoerder meer weten over cloudtelefonie? Download gratis de complete gids!
Voor elke onderneming is telefonie een apart verhaal. Zoek daarom een systeem dat de beste oplossing biedt voor je specifieke situatie. Hiervoor kan je rekenen op gespecialiseerd advies van Sonal: een topper op het vlak van professionele telecommunicatie. Vragen? Stel ze via de website of het formulier hieronder.
Lees ook
Contactinformatie
-
Sonal
-
Antwerpsestraat 145
2640 Mortsel -
03 448 08 48
Neem contact op met Sonal
Vaste telefonie, cloud telefonie of VOIP?
Ook interessant
Interessante bedrijven
Speed.be