Technologische skills zijn essentieel in tijden van versnelde digitalisering
Salesforce voerde in 2021 een studie uit bij 1.000 Belgische werknemers. De resultaten van het ‘Digitalisation Skills Report’ voor de lokale arbeidsmarkt zijn nu bekend. Voornaamste conclusie? Als werkgever moet je investeren in de digitale skills van je medewerkers, om ten volle de vruchten te plukken van de digitalisering.
De studie maakt deel uit van een internationaal onderzoek. Salesforce, de wereldleider in CRM (klantrelatiebeheer), peilde naar de digitale skills van ruim 23.000 professionals in 19 landen wereldwijd. Daaruit blijkt dat de digitale vaardigheidskloof een van de voornaamste obstakels vormt voor de digitalisering van de bedrijven. En dat terwijl de wereld in het komende decennium meer technologische vooruitgang zal boeken dan in de voorbije eeuw.
Wil je meer vernemen over klantrelatiebeheer? Download hier het volledige CRM-handboek van Salesforce.
De pandemie versnelde de digitalisering
COVID-19 bracht de digitalisering in de bedrijfswereld in een indrukwekkende stroomversnelling. Een goede zaak, want technologie zal werken en ondernemen de komende jaren almaar aangenamer en efficiënter maken. Alleen moet je dan wel werknemers hebben met de nodige skills om IT-apparatuur te bedienen, communicatie-apps te gebruiken en informatie te beheren. En daar knelt nu juist het digitale schoentje. De Salesforce-studie toont aan dat 66% van de Belgische werknemers denkt dat ze over vijf jaar meer technologische skills zullen nodig hebben. Tegenover dat besef staan obstakels zoals tijdsgebrek, het kostenplaatje en een gebrek aan opleidingsmogelijkheden.
Opleidingen om de digitale kloof te dichten
De talentschaarste op de Belgische arbeidsmarkt en de toenemende behoefte aan digitale skills op de werkvloer, zetten bedrijfsleiders ertoe aan om meer te investeren in de opleiding van de eigen mensen. Vooral de vaardigheden rond interne tools, CRM-systemen en artificiële intelligentie staan hoog op het verlanglijstje van zowel werkgevers als werknemers. De respondenten uit de studie kijken daarvoor in de eerste plaats naar hun werkgever. Overheden, het onderwijs en de IT-bedrijven zullen de klus niet (alleen) kunnen klaren. Tegelijk moeten bedrijven duidelijk maken dat de digitalisering er is om mensen te ondersteunen in hun werk, niet om hen op termijn te vervangen.
Digitalisering als groeifactor
Wanneer je als bedrijfsleider digitalisering als concurrentieel voordeel wilt uitspelen, zal je bij het aanwerven van mensen rekening moeten houden met al deze factoren. De specialisten van Salesforce adviseren om aan te werven op basis van de attitude van een kandidaat. Medewerkers zullen in hun traject hoe dan ook digitale vaardigheden moeten aanleren en zich voortdurend bijscholen. Maak dus tijd en middelen vrij om je medewerkers klaar te stomen voor de toekomst. En betrek ook andere doelgroepen bij het proces. Denk aan moeders die terug aan de slag gaan, vluchtelingen en mensen met een beperking.
Raadpleeg het CRM-handboek van Salesforce en verneem hoe je jouw kmo digitaliseert met een CRM.
Meer weten over CRM? De specialisten van Salesforce vertellen jou er alles over. Je kunt ook contact opnemen via onderstaand formulier.
Contactinformatie
-
Salesforce
-
Cantersteen 47
1000 Brussel -
0800 7253 3333
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Inti De Ceukelaire (Chief Hacker Officer): “Er is altijd een zwakke schakel”
Hacken zit Inti De Ceuckelaire van jongs af in het bloed, maar hij deed dit nooit om ie...
AI: kmo’s op weg naar meer groei
2024 is het jaar waarin AI in een stroomversnelling geraakt en steeds dieper doordringt...