anr-banner.gif

Bart Rutten van Nexios IT wil snel groeien op duurzame wijze

IT

Het is normaal gezien flink zoeken naar een parkeerplaatsje aan het Nexios IT-hoofdkantoor aan de Medialaan in Vilvoorde. Maar sinds corona is thuiswerk bij het merendeel van de bedrijven uit de omgeving ingeburgerd, wat veel vrije plaatsen en schaars bemande kantoren oplevert. Niettemin blijft deze locatie aan de Brusselse ring een uitgelezen uitvalsbasis om de groei van Nexios IT over heel het land waar te maken. Hoog tijd om de drijvende kracht, CEO Bart Rutten, het succes van zijn bedrijf te laten toelichten. (auteur: Dirk Haesevoets)  

KMOinsider: Het is opvallend rustig hier in de omgeving...

Bart Rutten (BR): “Welja, het thuiswerk en de klanten- en prospectenbezoeken maken dat veel mensen vier dagen van kantoor weg zijn en slechts één dag per week hier. (Lachend) Als er hier voortdurend veel salesvolk zou rondlopen, zou dat ook geen goed teken zijn. Maar toch, eigenlijk is ons kantoor te klein geworden. Toch komen onze medewerkers graag naar hier: het is immers eigen aan onze cultuur, die gekenmerkt is door een grote cohesie.”

KMOinsider: wie is Bart Rutten?

BR: “Ik ben afkomstig uit het Hagelandse dorp Geetbets, met Stef Wauters (nieuwsanker VTM) en Luc Vandevelde (voormalig CEO Carrefour) als bekende gouwgenoten.

Van kleins af aan kreeg ik de boodschap mee dat het niet fout is om hard te werken, dat werd er met de paplepel ingelepeld. Arbeidsvlijt kweken, daar draaide het om. Zo ging ik op eigen verzoek op mijn twaalfde op internaat in het Sint-Janscollege in Meldert. Maar je moest je best doen om het te vinden, want het internaat gaf zijn locatie niet snel prijs. Na enig zoeken kon je door de bomen van het bos de contouren van een neogotisch kasteel ontdekken.

Net zoals je bij Harry Potter goed moest uitkijken om perron 9 ¾ niet te missen, moesten niet-ingewijden verdorie goed uitkijken of ze waren in Meldert de oprit, verscholen tussen allerlei struiken en bomen, zo gepasseerd. Als je de oprit eindelijk toch had gevonden, bevond je je plots op een laan met aan beide zijden majestueuze bomen met op het eind het Sint-Janscollege, en dan vooral het kasteel met zijn imposante toren. Een kasteel met ellenlange, krakende gangen, gevuld met nauwe wenteltrapjes, eetzalen, kleine torenkamertjes, klaslokalen en privé-kamers van de aanwezige paters, allemaal in een Zweinstein-achtige mix.

Ik heb mooie herinneringen aan die tijd, aan die jaren die je jeugd vormen. We voelden ons allemaal een beetje Harry Potter. Er hing daar datzelfde magische sfeertje. Het was er disciplinair én academisch zéér streng, maar dat beviel me wel. Tezelfdertijd deed ik allerlei vakantiejobs, zoals ‘s zaterdags in het bedrijf van mijn vader mee telexen gaan plakken.

Na mijn humaniora studeerde ik rechten aan de VUB. Niets mis met de KULeuven, maar Brussel trok me toen aan omwille van zijn kosmopolitisch karakter, komende van een landelijk, wat ingeslapen dorp als Geetbets. Na mijn rechtenstudies startte ik in de consultancy business, helemaal onderaan de ladder bij een Brits bedrijf. Werkdagen van acht uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds waren dagelijkse kost en wie toch vroeger vertrok, kreeg steevast als opmerking: “Are we working parttime today?!”. Zelf vond ik dat geen probleem: er heerste een gezonde competitiegeest en ambitieus als ik was, vond ik dagen van 12 tot 15 werkuren helemaal niet zo erg.”



KMOinsider: Wanneer startte de Nexios IT-successtory?

BR: “Dat was in januari 2006, vanop – letterlijk - het hoekje van de keukentafel en de eerste 9 maanden met slechts 3 à 4 uur slaap per nacht, 7 dagen op 7. Na 6 maanden fysiek uitgeput crashen, een paar dagen comateuze ‘winterslaap’ en nadien met frisse moed herbeginnen. (Lachend) Ja … dat was een pittige periode!

We startten destijds als IT-generalist, maar merkten al snel de meerwaarde in het ‘less is more’ principe.  Onze meerwaarde ligt immers in de specialisatie binnen onze niche, met name het ondersteunen en verder uitbouwen van software voor internationale bedrijven, grote Belgische bedrijven, overheden, Europese instellingen… We focussen ons op Java, .NET en Javascript. Binnen de bancaire wereld hebben we een partnership met klanten zoals KBC en BNP  waar we ondersteuning bieden voor pc en mobile banking.”  

KMOinsider: Wat is het grote geheim achter jullie succes?

BR: “Heel eenvoudig, het draait vooral om mensen en de investering erin. Vertrouw op je team. Zeker in een groeibedrijf als het onze is het belangrijk om te delegeren, te durven delegeren en je te omringen door gepassioneerde mensen.

Ik heb een hekel aan half werk, wat kadert in ons credo ‘commitment to excellence’ waarbij we stelselmatig en continu onze kwaliteit willen verfijnen. Mijn bedoeling is mijzelf ‘positief overbodig’ te maken en meer een ‘Chief Enabling Officer’ te zijn dan een klassieke CEO. De dag dat ik de slimste zou zijn binnen het bedrijf, is er een groot probleem. Daarom is het belangrijk je ego te laten varen in het belang van het bedrijf. Medewerkers wil ik volop de ruimte geven om verantwoordelijkheid op te nemen. Maar als ze die krijgen en ze niet ten volle benutten, ben ik teleurgesteld.

Van mijn medewerkers verwacht ik dezelfde spirit als de mijne en vanzelfsprekend dat ze in het bezit zijn van de nodige technische competenties. We zijn geen IT-allrounder maar focussen ons op een nichemarkt, waarin we streven beter te zijn dan de anderen, de lat hoger leggen dan de generalisten en we ons zelfs durven meten met de besten. We willen onze medewerkers begeleiden doorheen hun carrière, zij zijn ons menselijke kapitaal. Daarom vind ik het belangrijk om in hen te investeren door hen op te leiden en te motiveren vanuit de omgeving van een voortdurend groeiende kmo die hen ook beloftevolle perspectieven biedt. Ik moet u niet vertellen dat wij net als onze concullega’s koortsachtig op zoek zijn naar competente medewerkers. Het ondersteunen van hun carrière zoals wij dat doen, is voor potentiële medewerkers toch een absolute meerwaarde.”

KMOinsider: Wat is de essentie van het ondernemerschap volgens Bart Rutten?

BR: “Naar buiten toe is het meerwaarde bieden: die naar de markt en klanten toe bieden is immers de bestaansreden van een onderneming. In ons geval is het niet enkel een dienst die we aanbieden, maar ook wat hiermee gepaard gaat: de aanpak, de insteek, de mindset, alles wat leidt tot een positief resultaat.

Intern gaat het om ‘people and passion’. Er bestaat geen magische formule, maar ik vind wel dat er een maniakale passie moet zijn voor datgene waarmee je bezig bent. Het klopt inderdaad: bezint eer ge begint.  Maar eens je richting gekozen, mag je jezelf niet uit het lood laten slaan en moét je in jezelf blijven geloven.

Zelf sta ik altijd open om bij te leren en dat doe ik dagelijks. Dat gaat van een vraag of idee van een junior medewerker tot een advies of bedenking van een bestuurder van een groot bedrijf. Nexios IT is op dat vlak gezegend en erg erkentelijk naar zijn ambitieuze raad van bestuur. Die omvat écht empathische mensen van hoog kaliber, die tegelijkertijd altijd down to earth zijn. Zij helpen me bijvoorbeeld met de juiste visie op leiding geven. Ik heb het dan over namen als Hendrik Bergmans, Léon Seynave, Luc Vandevelde... Ik tracht van inspirerende mensen steeds wat mee te pikken om zo in alle bescheidenheid wijsheid op te snuiven en te combineren. Onze ambitie is op termijn marktleider worden en tot “household name” uit te groeien. Het potentieel is er.”

KMOinsider: Duurzaamheid is één van uw stokpaardjes.

BR: “Dat zit is ons DNA. Duurzaamheid zien we veel breder en verder dan bijvoorbeeld een wagenpark met alleen maar elektrische auto’s.

We trachten early adopter te zijn en investeren bijvoorbeeld in eigen laadpalen. Weet u, ik geloof sterk in structurele samenwerkingen onder de vorm van partnerships met klanten, leveranciers en concullega’s. Dit, in dialoog met wederzijds respect, kan duurzaam ondernemen alleen maar bevorderen.

Het gaat dus verder dan het puur ecologische, het is ook het ethische, het is op consistente wijze zakendoen. Zo hebben we een trouw cliënteel kunnen verwerven en ook binnen het bedrijf is het personeelsverloop – toch vaak hoog in onze sector – in verhouding erg beperkt. Toegegeven, het is niet altijd zo makkelijk om partnerships uit te bouwen, maar niettemin willen we met onze medewerkers en ons cliënteel op een bestendige manier zakendoen. Het gaat dus veel verder dan recycleren van papier.

En over ecologie gesproken, we omarmden al in 2020 voluit de uitdaging om volledig elektrisch te gaan met het wagenpark en in 2021 werden de eerste wagens geleverd. Zopas hebben we trouwens nog een 90-tal elektrische wagens besteld. En ook dat gebeurt in partnership met onze leasemaatschappijen, bancaire partner BNP Paribas Fortis en huismerk Mercedes.”

KMOinsider: Succes kent ook mislukkingen …

BR: “Inderdaad. Zo hebben we 54 softwareontwikkelaars in een bijkantoor in India gehad op een moment dat we hier in België al 12 verschillende nationaliteiten tewerkstelden. Over de landsgrenzen heen kijken was dus geen issue om het in India te wagen. Achteraf bleek de output op het vlak van kwaliteit toch onoverbrugbaar.

Gericht netwerken kan helpen om dergelijke “accidents de parcours” te helpen voorkomen. Tegenwoordig wordt er veel digitaal genetwerkt en dat is een trend die niet meer terug te draaien is. Dat neemt niet weg dat we voor veel dingen, zoals bijvoorbeeld het aantrekken van nieuwe medewerkers, toch nog graag een persoonlijke, ‘live’ aanpak verkiezen.

Zakendoen is zaken gunnen, het gaat ook om wie men zaken gunt. Achter een scherm kan ik die energie van iemand niet voelen. Je kan online praktische dingen bespreken en afhandelen, maar uiteindelijk werkt men nog altijd met mensen: de waarde van een handdruk voelt men pas als men die effectief geeft. Dan kan men ook met die mensen gericht netwerken om ervaringen uit te wisselen en ideeën op te doen. Essentieel om succesvol te ondernemen!”

Wie is Bart Rutten?

Professioneel gepassioneerd en ambitieus zijn omschrijvingen die hem vaak toegedicht worden. Ook privé heeft hij die kenmerken. Zo deed hij al van jongs af aan zweefvliegen in Schaffen: “Ik was nog maar net 15 jaar geworden en zat de dag erna al in de cockpit.” De jongste jaren is hij beginnen duiken. “Dat kan je nu eenmaal niet gehaast doen. Ik doe het meer en meer. Het geeft me rust. Het maatpak voor een wetsuit wisselen, vereist dat je een bepaalde staat van zen bereikt vooraleer in het water te springen.” Golf spelen is niet echt iets voor hem, met alle respect voor wie het wél doet. Hij deed ook nog aan atletiek op competitieniveau en rallysport, maar dat zijn afgesloten hoofdstukken.

Hij is dankbaar voor de mooie dingen die het leven hem gegeven heeft en geeft dan ook graag iets terug. Hij is al meer dan 30 jaar lid van Greenpeace en via zijn charity foundation wil hij samen met de Stichting Pelicano kinderarmoede bestrijden in ons land.

Over Nexios IT

Als Java- en .Net-specialist en onderdeel van de Nexios Consulting Group, wist Nexios IT zich dankzij zijn kwalitatieve aanpak in het IT-consulting-landschap te laten opmerken. Vaak zijn de Nexios-engineers actief in een R&D-omgeving en helpen ze mee nieuwe software ontwikkelen. Daarbij wordt al jaren voortdurend consequent en resoluut de kaart van innovatie getrokken. Op het raakvlak van ICT en HR werd de IKM Teckchek-oplossing ontwikkeld, een web based testplatform met ruim 350 technische IT-assessments. Nexios AC biedt dit platform aan haar cliënteel aan om hun sollicitanten online te testen op technische vaardigheden.



anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials