Klaar om te starten met je webshop? Hier vind je alles wat je nodig hebt.
Elke crisis biedt mogelijkheden. In de huidige omstandigheden is deze uitspraak meer dan ooit van toepassing. De laatste weken en maanden tonen kmo’s in België hoe innovatief ze zijn. Zeker in e-commerce hebben kmo’s de afgelopen periode grote stappen gezet. Maar waar moet je zeker op letten als jij een webshop wil lanceren?
De Belgische e-commerce is aan een aarzelende inhaalbeweging begonnen
De sluiting van talloze handelszaken spoorde ondernemers aan om online bestelmogelijkheden te ontwikkelen. Veel kmo’s hebben in deze periode dus de zin van het online verkopen ontdekt. Voor velen was dit iets geheel nieuw. Voor anderen betekende dit een versnelling van een proces waaraan men al was begonnen.
Dit was zeker nodig want het valt op dat het aandeel van e-commerce in de totale omzet van kleine ondernemingen slechts 20% bedraagt. Vergeleken met hetzelfde type bedrijven bij onze Noorderburen is dit slechts de helft. Daar realiseren kleine ondernemingen immers 40% van hun omzet via online verkoop.
Toch signaleren kmo’s dat ze best wat drempels ervaren bij e-commerce. De belangrijkste showstoppers voor meer online omzet zijn momenteel:
- de afwezigheid van een online strategie en moeite om die strategie uit te voeren
- de afwezigheid van de juiste expertise en ervaring om een webshop op te zetten
- onduidelijkheid met betrekking tot het bestaan van een online vraag en afzetmarkt
Software om voorraad te beheren
Voor deze onzekerheden zijn er ook antwoorden beschikbaar. Marktleider in business software Exact zet je op de goede weg en ondersteunt met software die het order- en voorraadbeheer digitaliseert, en zorgt voor een koppeling met je webshop zodat je voorraad up-to-date is.
Hoe start ik een webshop? De belangrijkste aandachtspunten op een rijtje
Als je een eigen webshop wil ontwikkelen en lanceren, moet je uiteraard aan heel wat zaken denken. Hierbij is het in de eerste plaats belangrijk om te weten dat er verschillende instanties zijn die jouw de juiste informatie kunnen geven. Denk hierbij onder andere aan vakorganisaties, bankinstellingen en jouw ondernemingsloket. Als startende e-commerce ondernemer moet je alvast beginnen met volgende zaken:
- maak een businessplan
- doe marktonderzoek
- bepaal je publiek, B2B of particulieren
- kies een platform en/of een technische partner
- zorg voor een eigen identiteit
- kies een logistieke partner
- kies een online betalingssysteem
- maak je webshop bekend.
Welk online platform kies ik voor e-commerce?
Voor een webshop heb je uiteraard een online platform nodig. Er zijn hiervoor grosso modo drie mogelijkheden te onderscheiden. Voor kmo’s die eerste stap willen zetten, bieden Lightspeed e-commerce, Shopify en Opencart de beste mogelijkheden. Deze platformen kunnen veel betekenen voor startende ondernemingen die met een beperkt budget moeten werken. Voor bedrijven die zich kunnen beroepen op een volwaardig marketing budget zijn er platformen met meer uitgebreide functionaliteiten zoals Magento of Shopware.
Maak je webshop bekend
Als je webshop online is, moet je die natuurlijk bekend maken aan je klanten en je prospects. Hiervoor maak je best gebruik van een gediversifieerde communicatiestrategie.
- Begin bij je eigen netwerk. Spreek je klanten, vrienden en familie erover aan.
- Gebruik je social media, daar dienen ze tenslotte voor.
- Doe aan email marketing met gebruiksvriendelijke plaftormen zoals Mailchimp
- Denk aan search engine optimalization (SEO). Schrijf je website zodat die gevonden wordt door Google.
- Maak budget vrij voor advertenties op Google (Search Engine Advertising of SEA)
Zorg voor een vlot online betaalsysteem
Als je online wil verkopen, moet je er ook voor zorgen dat de betalingen vlot verlopen. De klanten willen vandaag dat hun betaling snel afgehandeld wordt zonder daarvoor veel handelingen te verrichten. Betaalsystemen als Mollie, Multisafepay of Paypal zijn een goede keuze. Reken op de ontwikkelaar van je webshop om een goed betaalsysteem te integreren in je webshop.
Denk aan je logistiek
Als je bestellingen geplaatst zijn, moeten je producten tot bij de klant geraken. Lanceer je een webshop dan zal je dus moeten denken aan het logistieke proces. Ga je zelf de baan op met je producten? Dit kan maar zal moeilijk worden naarmate je shop groeit. Voor grotere volumes zoek je best een goede externe transporteur als partner.
Gratis Exact webinar over webshops
Bekijk hier de volledige gratis webinar Online webshop voor handelsbedrijven.
Wil je weten wat Exact voor jouw bedrijf en jouw e-commerce kan betekenen? Contacteer hen dan meteen via onderstaand invulformulier.