Slim voorraadbeheer resulteert in hogere servicegraad bij Laroy Group
Laroy Group brengt voeding en accessoires voor gezelschapsdieren op de markt. Na verschillende overnames is de groep ondertussen wereldwijd actief in meer dan 80 landen. Door de sterke groei, gecombineerd met de pandemie en verstoorde supplychains, was de nood aan slim voorraadbeheer onmiskenbaar. De implementatie van Slim4 had positieve gevolgen voor bedrijf, medewerkers én klanten.
Slim voorraadbeheer is al ruim drie decennia de corebusiness van Slimstock. Het Slim4-platform bevordert de operationele uitmuntendheid van alle stakeholders binnen de supplychain. Zo helpt Slimstock meer dan 1.500 bedrijven wereldwijd efficiënter en rendabeler te werken, met minder verspilling.
Slim voorraadbeheer drong zich op bij Laroy Group
Het distributiecentrum van Laroy Group in Wondelgem (bij Gent) groeide uit zijn kleren na diverse bedrijfsacquisities. “En toen kwam Corona,” herinnert Isabelle Vandenbunder (senior procurement officer) zich. “Fabrieken sloten tijdelijk de deuren en de aanvoerlijnen van zeecontainers raakten verstoord. Terwijl we net meer vraag kregen vanuit de klantenkring, die ook nog eens hogere eisen stelden aan de servicelevels.” De inkopers van de Laroy Group slaagden er niet langer in snel en efficiënt te reageren op de marktontwikkelingen. Daarop keek het bedrijf uit naar een performante oplossing voor slim voorraadbeheer. De implementatie van Slim4 luidde een ommekeer in. De software automatiseert en optimaliseert de bestellingen. Daardoor focussen de inkopers volledig op de uitzonderingen.
De resultaten overtreffen de verwachtingen
Slim4 houdt bij de berekening van inkooporders automatisch rekening met uiteenlopende factoren. Denk aan zaken als verwachte veranderingen in de vraag, onzekere toeleveringen, vooropgestelde servicelevels, houdbaarheidstermijnen enz. Dat schept perspectieven om aan slim voorraadbeheer te doen. Na iets minder dan een jaar maakt Isabelle Vandenbunder een voorlopige balans op. “Die oogt bepaald indrukwekkend. Binnen het jaar daalde onze totale voorraadwaarde met 20%. We koppelden deze doelstelling aan een stijging van onze servicegraad. Die score bedroeg 88% en we wilden die optrekken tot 90%. Vandaag zitten we daar al 2% boven.”
Nuttige inzichten in de supplychain dankzij Slim4
De invoering van het systeem voor slim voorraadbeheer, had nog een bijkomend voordeel voor Laroy Group. De tijd die de inkopers voorheen besteedden aan de operationele bestellingen, kunnen ze nu gebruiken voor andere activiteiten met een grotere meerwaarde. Grondige analyses van en denkwerk rond de processen leveren nuttige inzichten op. Zo komen knelpunten in de supplychain aan het licht. “Aan de hand van simulaties beschikken we dankzij Slim4 in een oogwenk over relevante data bij concrete vragen van klanten. Wanneer een leverancier bijvoorbeeld de minimale bestelhoeveelheid van een artikel verhoogt, kennen we onmiddellijk de impact en het kostenplaatsje van die aanpassing,” aldus de senior procurement officer.
Gelukkiger inkopers dankzij slim voorraadbeheer
Laroy Group plukt de vruchten van een gedaalde voorraad, de klanten en leveranciers waarderen de verbeterde servicegraad, maar ook de inkopers voelen zich gelukkig met hun nieuwe takenpakket. Waar ze vroeger soms een halve dag in de weer waren om een enkele bestelling van een grote leverancier af te werken, laten ze dergelijke eentonige taken met plezier over aan Slim4. Een controle volstaat. De rest van de tijd richten ze zich op meer zinvolle taken. “Tevreden medewerkers zijn productiever en meer betrokken bij het bedrijf. Of hoe slim voorraadbeheer zelfs bijdraagt aan onze employer branding,” besluit Isabelle Vandenbunder.
Ook voor jouw bedrijf kan slim voorraadbeheer ongetwijfeld een aanzienlijk verschil maken. Vraag dus zeker een demo aan van Slim4. Verneem je er graag meer over? De specialisten van Slimstock vertellen je er alles over.