anr-banner.gif

Panelgesprek KMOinsider breakfast: Outsourcing

IT

Outsourcing is de laatste jaren gegroeid in tal van sectoren. Zo dragen steeds meer bedrijven in IT, klantservice en callcenters taken over aan een gespecialiseerde externe partij, die deze activiteit als dienst levert. KMOinsider bracht acht outsourcingexperts samen onder leiding van moderator Edith Vervliet. (verslag: Nicole Verstrepen en Kim-Sophie Chaidron)

Deelnemers aan het panelgesprek:

  • Tanja Barella, directrice van de Belgische vereniging voor Facility Management IFMA
  • Liesbeth Debruyn, general manager bij Elmos en bij Elmos Expert
  • Matthias De Klerck, zaakvoerder van Pitch Perfect
  • Danielle Jacobs, CEO van Beltug
  • Dominique Kindt, oprichter van With
  • Cleo Kinnaer, business unit manager bij Acerta
  • Femke Lintelo, partner en verantwoordelijke projecten bij Bonache
  • Anaïs Volkers, director Corporate Accounts bij Hays
Acht outsourcingexperts

Wordt in België nog teveel aan bodyshopping gedaan?

Volgens Dominique Kindt is dat wel het geval. Daarbij worden mensen beschouwd als poppetjes met wie je onder de manager kan schuiven. “In andere landen is er een evolutie in service outsourcing, zoals je dat ziet in een resultaatsverbintenis, met een andere controlerelatie. Die is bij een middelenverbintenis veel intensiever dan bij een resultaatsverbintenis.” We moeten van bodyshopping af.

Matthias De Klerck beaamt deze stelling. Hij vindt dat Belgische bedrijven niet goed het verschil zien tussen interim en outsourcing. “Zeker binnen bepaalde sectoren, waaronder sales, waar outsourcing nog niet ingeburgerd is. We zijn getransformeerd van transactional sales naar consultative sales.”

Ook hier is plaats voor nuance, deze voegt Tanja Barella toe. “Het gaat niet altijd alleen maar over poppetjes plaatsen. Bij heel wat diensten die worden uitbesteed, gaat het echt om het resultaat.” Ze vervolgt: “Ik ben het dus niet helemaal eens met de stelling dat er nog te veel gekeken wordt naar personen die moeten gecontroleerd worden. In facility management gaat het heel vaak om een resultaatsverbintenis.”

Resultaats- of middelenverbintenis?

De outsourcingexperts leveren bij een middelenverbintenis consultants die de klant tijdelijk verder helpen, terwijl hij de controle behoudt. Bij een resultaatsverbintenis weet de klant perfect wat hij krijgt, tegen wanneer en voor welke prijs. - Liesbeth Debruyn legt het verschil tussen beide uit.

Het moet klikken voor een succesverhaal

Anaïs Volkers: “Ik vind het niet verkeerd dat we het totaalpakket evalueren bij een outsourcingmodel. Uiteindelijk zijn de klik met de medewerker, alsook de geleverde dienst, evenwaardig belangrijk om het bedrijf op lange termijn verder te helpen.”

Lees hier het volledige artikel in KMOinsider

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials