Kunstmatige intelligentie (AI): de 2022-trends voor kmo’s
Steeds meer kmo’s vertrouwen op kunstmatige intelligentie (AI of Artificial Intelligence) in hun processen, producten en diensten. Het VLAIO (Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen) somt de AI-trends voor Vlaamse kmo’s op, gebaseerd op internationaal onderzoek. AI wordt naar verwachting de meest transformatieve technologie die de mensheid ooit heeft ontwikkeld.
- Trend 1. Intenser samenwerken met AI
- Trend 2. Slimmere (online) veiligheid
- Trend 3. AI-oplossingen steeds gemakkelijker
- Trend 4. Meer en gemakkelijker personaliseren
- Trend 5. Meer aandacht voor ethische AI
Hogere IT-budgetten
Wereldwijd kondigt het nieuwe jaar zich aan met hogere IT-budgetten voor Europese CIO’s (+3,7 procent). Het internationale onderzoeksinstituut Gartner verwacht een verdere toename in de IT-uitgaven.
- 40 procent van de bedrijven in Europa, het Midden-Oosten en Azië zegt dat artificiële intelligentie (AI) en distributed cloud dé twee technologieën zijn waarrond ze in 2022 de eerste of verdere projecten willen uitrollen. Lees: Wat is artificiële intelligentie ?
- In 2022 evolueert AI verder naar de status van meest transformatieve technologie die de mensheid ooit heeft ontwikkeld. Logisch dus dat ook meer Vlaamse kmo’s kunstmatige intelligentie binnenbrengen in hun administratie, productie, marketing en andere bedrijfsprocessen.
Trend 1. Samenwerken met intelligente systemen
Veel tools die we nu gebruiken, draaien op artificiële intelligentie . Denk aan Google, je mail- en virusscanners, marketing automation oplossingen, chatboxen en diverse analysetools.
Het is intussen duidelijk dat de robots de mensen niet zullen vervangen. Wel intelligente systemen ons helpen, bijvoorbeeld op kantoor, in productiesites en magazijnen. We zullen steeds meer werken met of naast machines die onze eigen vermogens en vaardigheden te verbeteren.
Trend 2. Cybersecurity
Naarmate netwerken van steeds meer aangesloten apparaten complexer worden, wordt het ingewikkelder om de zwakke plekken te identificeren en te versterken. Dit is nochtans nodig voor een hogere cybersecurity .
Hier liggen enkele belangrijke toepassingen van AI.
Door netwerkverkeer te analyseren en patronen te leren herkennen die op valse bedoelingen duiden, beschermen slimme algoritmen ons steeds beter tegen cybercriminaliteit.
Omdat ook de hackers artificiële intelligentie inzetten, gewagen sommigen zelfs van systemen die aanvallen en verdedigen zonder dat mensen tussenkomen.
Trend 3. Geen ingenieurs nodig
De schaarste aan geschoolde AI-ingenieurs die de ingewikkelde tools en algoritmen kunnen creëren, is een grote belemmering voor de invoering van AI-gestuurde efficiëntie. Bovendien hebben veel ondernemingen de financiële mogelijkheden niet om zulke dure technische profielen aan te werven.
In 2022 ontstaan steeds meer oplossingen waarvoor je geen ingenieur in huis hoeft te hebben. Deze schaarste aan talent kan je opvangen door de zogenaamde no-code en low-code oplossingen.
Deze oplossingen onderscheiden zich door de eenvoudige interface waarmee AI-systemen te bouwen zijn. Net zoals web design en no-code UI tools gebruikers nu in staat stellen webpagina's en andere interactieve systemen te creëren door grafische elementen simpelweg naar elkaar toe te slepen, zullen no-code AI systemen ons in staat stellen slimme programma's te creëren door verschillende, vooraf gemaakte modules aan elkaar te koppelen.
Trend 4. Meer en gemakkelijker personaliseren
Merken die erin slagen om hun klanten persoonlijk te bedienen en gepersonaliseerde producten uit te brengen, hebben al jaren de wind in de zeilen.
AI maakt het in 2022 mogelijk om er nog een schepje bovenop te doen via bijvoorbeeld een echt intelligente chatbot of slimme marketingoplossingen die consumentengedrag begrijpen en van daaruit persoonlijke aanbiedingen samenstellen.
Trend 5. Meer aandacht voor ethische beslissingen
Intelligente systemen die op zichzelf beslissingen nemen en bijleren op basis van eerdere ervaringen, houden ook gevaren in. Ze discrimineren bijvoorbeeld op basis van etniciteit, leeftijd, geslacht, religie of woonplaats.
Volgens een studie van FICO en Corinium kan 65 procent van de bedrijven die deze systemen ontwikkelen niet altijd uitleggen hoe hun AI-systemen beslissingen nemen en voorspellingen doen. Bovendien monitort slechts 20 procent hun actieve models op eerlijkheid en ethiek.
Voor alle vragen en informatie over ethische en juridische kwesties rond AI kan je bij Kenniscentrum Data & Maatschappij van Agoria terecht. In de Cursus 'Sustainable AI in Business' leer je alles over de maatschappelijke impact van AI.
Bron: Dit zijn de 5 AI-trends voor kmo's op digitaletoekomst.be
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Inti De Ceukelaire (Chief Hacker Officer): “Er is altijd een zwakke schakel”
Hacken zit Inti De Ceuckelaire van jongs af in het bloed, maar hij deed dit nooit om ie...