KPI’s opstellen voor je bedrijf: welke cijfers zijn écht ‘key’?
KPI’s opstellen is nuttig om na te gaan of de bedrijfsdoelstellingen behaald worden, maar wat is een KPI en hoe stel je een KPI op? Het zijn vragen waar je best een correct antwoord op weet. Maak je gebruik van de verkeerde KPI’s of houd je ze niet goed in de gaten, dan kan je het gevoel hebben dat het niet goed gaat binnen de organisatie. AFAS Software vertelt in hun e-book over de 10 voorwaarden voor een goede KPI. We nemen een kijkje naar de beste KPI’s en de valkuilen ervan.
KPI’s opstellen die aansluiten bij je missie en visie
Laten we beginnen met het beantwoorden van een veelgestelde vraag ‘wat is een KPI’. De afkorting staat voor key performance-indicator of in het Nederlands: kritieke prestatie-indicator. Key performance-indicatoren zijn variabelen die een inzicht geven in de resultaten van je onderneming. Door de KPI’s in het oog te houden, merk je op tijd op wanneer je moet ingrijpen en processen of strategieën moet aanpassen om goed te blijven draaien.
Goede KPI’s zien er in elke onderneming anders uit. In het ene bedrijf is het aantal verkooporders een nuttige KPI, terwijl in het andere bedrijf de bezettingsgraad dan weer een goede indicator kan zijn. Het belangrijkste is dat de KPI’s die je kiest bij de missie en visie van je onderneming passen. Want eens de indicatoren vaststaan, vormen ze de prioriteiten van je bedrijf.
KPI voorbeelden
Ga je KPI’s opstellen, dan zorg je ervoor dat ze onder andere realistisch, meetbaar en concreet omschreven zijn. Software-aanbieder AFAS geeft in een e-book ‘Hoe leg ik goede KPI's vast?’ een aantal voorbeelden van KPI’s:
- het aantal verkooporders
- omzetgroei uitgedrukt in een percentage
- gemiddelde bestelwaarde
In het e-book krijg je een visueel beeld van concrete voorbeelden van KPI’s die real-time worden weergegeven in dashboards.
Waarom KPI’s opstellen?
Aan de hand van KPI’s kun je nagaan of de bedrijfsdoelstellingen al dan niet behaald worden. Merk je op dat een KPI in het rood komt, dan kun je gericht ingrijpen. Worden er KPI’s vastgelegd, dan streven medewerkers ook meer naar het behalen van de doelstellingen. Prestatie indicatoren zorgen er over het algemeen voor dat je op elk moment een beeld hebt van hoe je bedrijf ervoor staat.
De specialisten van AFAS Software helpen je KPI’s te integreren in dashboards waardoor je altijd inzicht in je cijfers hebt en de indicatoren optimaal kunt monitoren. Zo kun je met weinig moeite allerlei informatie verzamelen, verwerken en analyseren om vervolgens de KPI’s te meten.
Hoe KPI’s opstellen?
Bij het bepalen van prestatie-indicatoren is het belangrijk om een balans te vinden tussen het aantal KPI’s en de samenhang in de data. De KPI’s moeten écht ‘key’ zijn voor het bedrijfsresultaat. Zo niet, heb je er weinig baat bij.
Betrek daarom alle bedrijfsonderdelen bij het opstellen van KPI’s en zorg ervoor dat ze haalbaar, meetbaar en precies omgeschreven zijn. Houd er ook rekening mee dat je een invloed op je KPI’s kunt uitoefenen, anders zijn ze zinloos.
Heb je vragen het opstellen van goede KPI’s? Neem contact op met AFAS Software via onderstaand invulformulier of download het e-book.
Lees meer:
“AFAS Software - Altijd inzicht in uw bedrijf!”
ERP als een mentaliteitsverandering Automatisering is meer dan alleen een IT-verhaal
Contactinformatie
-
AFAS Software
-
Prins Boudewijnlaan 7A
2550 Kontich -
015 28 19 10
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Inti De Ceukelaire (Chief Hacker Officer): “Er is altijd een zwakke schakel”
Hacken zit Inti De Ceuckelaire van jongs af in het bloed, maar hij deed dit nooit om ie...
AI: kmo’s op weg naar meer groei
2024 is het jaar waarin AI in een stroomversnelling geraakt en steeds dieper doordringt...