Kmo-rapport: technologie en financiële steun hielpen kmo’s door de pandemie
Meer dan 2500 eigenaren en leidinggevenden van kmo’s wereldwijd kregen in 2021 voor de vijfde keer een aantal vragen voorgeschoteld. Zo krijgen we inzicht in de percepties van deze ondernemers in een toch wel veelbewogen tijd.
Vijfde editie Salesforce kmo-rapport
In opdracht van Salesforce, een internationaal bedrijf dat CRM-bedrijfssoftware aanbiedt, werden in 2021 meer dan 2500 kmo-eigenaars en leidinggevenden gevraagd naar zaken zoals wat er veranderd is voor hen dat jaar op vlak van bijvoorbeeld technologie en de invloed van gemeenschaps- en overheidssteun. De resultaten werden gegoten in wat ondertussen de vijfde editie is van het kmo-rapport ‘Trends in het midden- en kleinbedrijf’.
De belangrijkste resultaten samengevat
Steun bleek broodnodig volgens kmo-rapport
Tijdens de pandemie kregen veel ondernemers het moeilijk. De meeste van hen vroegen toen één of andere vorm van financiële steun aan.
Per sector zijn er wel wat verschillen te zien, maar in het algemeen gaf 2 op 3 ondernemers aan dat steun van de overheid en de gemeenschap echt belangrijk was om actief te kunnen blijven tijdens de pandemie. Voor 1 op 10 was die steun zelfs absoluut noodzakelijk.
Inspelen op verwachtingen van werknemer & klant
Uit het kmo-rapport blijkt dat medewerkers meer flexibiliteit en de nodige veiligheidsmaatregelen verwachten. Veel ondernemers veranderden daarom hun aanpak. Ze gingen vooral transparanter communiceren (51%) en voorzien in de persoonlijke behoeften van het personeel (42%).
Ook klanten verwachten meer en de ondernemers gaven aan hieraan te willen voldoen. Dit door onder andere te werken aan betere communicatie met de klant (47%) en meer contactmogelijkheden aan te bieden (42%). 71% van de ondernemers geeft in het kmo-rapport aan dat klanten verwachten online te kunnen betalen. 63% is zich met voor hen nieuwe technologieën zijnde e-commerce gaan bezighouden en 90% van de ondernemers is omwille van e-commerce meer aandacht gaan besteden aan de beveiliging van data en klantinformatie.
Gebruik van technologie kreeg een boost
83% van de ondernemers geeft aan minstens gedeeltelijk te zijn overgeschakeld op online activiteiten. Ook vergrootte bijna 75% hun online aanwezigheid.
De pandemie zorgde voor een versnelling van technologische investeringen en het gebruik van voor de ondernemers nieuwe technologieën. Voor bijna driekwart van de ondernemers is het digitalisering dat hun bedrijf door de pandemie heeft geloodst. Zo gebruikt 56% een Customer Relationship Management-systeem (CRM) ter ondersteuning van de customer experiences. Ook het gebruik van samenwerkingstools voor projecten of taken is sterk gestegen en wordt nu door 3 op 5 ondernemers uit het kmo-rapport gebruikt.
Blijvende veranderingen op vlak van nieuwe technologie
Er werden tijdens de pandemie heel wat aanpassingen doorgevoerd. Veel ondernemers willen dit ook zo behouden naar de toekomst toe. Wat technologische ontwikkelingen in hun bedrijf betreft, wil bijna 8 op 10 ondernemers bijvoorbeeld de ingevoerde contactloze diensten behouden. Ook het telewerk is een stuk meer ingeburgerd: 43% wil de medewerkers minstens de helft van de tijd van thuis uit laten werken.
Wil je graag alle ins en outs weten? Download dan het volledige Salesforce kmo-rapport.
Contactinformatie
-
Salesforce
-
Cantersteen 47
1000 Brussel -
0800 7253 3333
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Inti De Ceukelaire (Chief Hacker Officer): “Er is altijd een zwakke schakel”
Hacken zit Inti De Ceuckelaire van jongs af in het bloed, maar hij deed dit nooit om ie...
Interessante bedrijven
XsolveIT