anr-banner.gif

Frank Deneweth: “Brother is een gevestigde waarde op de Belgisch-Luxemburgse printermarkt”

IT

De geschiedenis van Brother gaat terug tot 1908, wanneer de gebroeders Yasui eerst naaimachines en later schrijfmachines produceren in Japan. In 1958 zet het Brother International Europe zijn eerste stappen op Europese bodem, als regionaal verkoopkantoor in Dublin. In 1971 volgt België. Printers, scanners en labelprinters vormen vandaag de corebusiness van het bedrijf. Managing director Frank Deneweth blikt terug én vooruit.

Brother Belgium behoort tot één van de absolute marktleiders onder de printerfabrikanten in België en het Groothertogdom Luxemburg. Het merk dankt die status aan de gedurende jaren opgebouwde reputatie van kwaliteitsproducten, toegespitst op de behoeften van particulieren, zelfstandigen en kmo’s. Vandaag zet het vooral sterk in op duurzaamheid en service.


Brother en Frank Deneweth: een gedeelde historiek van 36 jaar

In 1984 was Frank laatstejaarsstudent aan de universiteit van Brussel. Hij ging tussen de ‘ad valvas’-mededelingen op zoek naar een vakantiejob. Een bericht van Brother trok zijn aandacht. Het merk bracht in die tijd nieuwe thermische printers uit voor de Commodore 64 homecomputer. Ze zochten iemand met verstand van de ‘basic’ programmeertaal om hun stand op Bureau 84 te bemannen. “Als tweetalige kon ik meteen aan de slag,” herinnert Frank zich. “Ik genoot met volle teugen van die drie weken. De fantastische sfeer bij Brother sprak mij enorm aan. Nadat ik mijn studies afmaakte werkte ik twee jaar ergens anders, maar ik bleef contact houden. Op elke vakbeurs ging ik even langs om gedag te zeggen. Op zekere dag peilden ze naar mijn interesse voor een job als vertegenwoordiger om de opstart van de Brother pc-lijn in goede banen te leiden. Zo begon mijn loopbaan bij Brother in 1988.”

Een gevestigde waarde in de Belgische printermarkt

Het pc-verhaal van Brother kende geen vervolg. De concurrentie met de vele ‘compatibele’ pc’s bleek een te grote uitdaging. Maar Frank zou zijn werkgever trouw blijven. En vice versa. Hij kreeg de kans om de printers & pc’s van het merk te vertegenwoordigen in Antwerpen en Limburg. Later kwam daar Wallonië bij. Van ‘superviseur’ groeide hij door tot achtereenvolgens assistant salesmanager, salesmanager en uiteindelijk in 2014 managing director van Brother Belgium. “De prima werksfeer is nog steeds een belangrijke troef van Brother als werkgever. Anderzijds oogt de markt vandaag een stuk complexer. Vroeger kocht iedere particulier en kleine onderneming samen met een pc ook een printer aan. Sinds de komst van het internet en de digitale transitie liggen de kaarten echt wel anders. Brother behoort gelukkig tot de top in België, met een grote naambekendheid en een sterke marktpenetratie. We plukken dagelijks de vruchten van die status van ‘vaste waarde’.”

De printerindustrie verlegt de focus

Vroeger speelden printerproducenten het aantal pagina’s per minuut en de printresolutie uit als verkoopargumenten. Vandaag is de focus helemaal verschoven. “De USP’s (unique selling points) van een printer bepalen, ligt tegenwoordig minder voor de hand. In tijden waar het totale printvolume daalt, gaan de producenten elders marges zoeken. Bovendien zorgt de hogere kwaliteit voor een langere levensduur van de hardware. Daarom gaat er veel aandacht uit naar de ‘consumables’ (patronen, toners, drums…), waarbij de merken vaak de strijd moeten aangaan met ‘goedkopere’ compatibele alternatieven.” Tegen die achtergrond biedt Brother zijn klanten Managed Print Services (MPS) aan. Daarbij regelt het merk alles, van de levering en installatie van hardware tot het beheer en levering van de verbruiksproducten en het onderhoud. De klant hoeft zich nergens nog om te bekommeren. Hij kan op beide oren slapen in het besef dat hij altijd over een werkende printer en de benodigde consumables beschikt.

Brother evolueert van producent naar dienstverlener

“Vroeger verkocht Brother vooral ‘dozen’, vandaag bieden we in de eerste plaats diensten aan,” zo stelt Frank vast. “Het salesverhaal is in die zin grondig gewijzigd. We moeten particulieren en kmo’s overtuigen dat een contract of een abonnementsformule voor alle partijen ‘smarter’ is. Je geniet van een gunstige afdrukkost én van totale gemoedsrust. Service, kwaliteit, garantie: de spreekwoordelijke win-winsituatie.”

Duurzaamheid is een absolute prioriteit

Geen enkele onderneming kan er nog onderuit. De overheden en de publieke opinie eisen het. Ondernemen moet en zal voortaan op een duurzame manier gebeuren. Op zich een goede zaak, maar de uitdagingen voor de bedrijven zijn niet min. “Sustainability moet ook van twee kanten komen,” aldus Frank. “Brother kan zijn productiefaciliteiten nog zo optimaliseren, we mogen nog zoveel consumables inzamelen voor recyclage, wanneer de gebruiker niet zorgzaam print en sorteert zal het effect verwaarloosbaar zijn.” Brother stelt wel alles in het werk om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken duurzaam te printen. Het is vooralsnog de enige printerfabrikant die in Europa over twee fabrieken beschikt voor de recyclage van de eigen inktpatronen en -toners (in het Verenigd Koninkrijk en Slowakije – red). “Zo zijn we een interessante printerpartner voor kmo’s die duurzaamheid als doelstelling in hun beleid opnemen.”

De erkenning van het SDG-engagement van Brother

Het engagement van Brother met betrekking tot de SDG’s (Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties) is oprecht. Van ‘greenwashing’ is hier geen sprake. “De internationale erkenning is er,” zo stipt Frank aan. “Recent verkregen wij als eerste printerfabrikant een ISO-certificaat voor de recyclage van toners. Vandaag erkennen externe audits zoals EcoVadis onze inspanningen op het gebied van de negen SDG’s die voor ons relevant zijn. Ik vernoem Gezondheid & Welzijn, Eerlijk Werk & Economische Groei, Verantwoorde Productie & Consumptie en Klimaatactie als enkele van de voornaamste.” Brother draagt verder bij aan een circulaire economie en verbond zich tot het Global Pact van de Verenigde Naties. Met het gratis recyclageprogramma sponsort de producent sedert 2010 dan weer Cool Earth, een liefdadigheidsinstelling voor het behoud van de tropische regenwouden en de ondersteuning van lokale gemeenschappen.

Professionele printoplossingen van Brother

Brother hanteert een driejaarlijkse cyclus, waarbij het merk concrete businessdoelstellingen vooropstelt. Voor de periode 2025-2027 maakt omzetgroei daar vanzelfsprekend deel van uit. Frank: “Groei realiseren kan voornamelijk nog in Oost-Europa en de BRICS-landen. België en Luxemburg vormen een zo goed als volledig ontwikkelde printermarkt. Onze taak bestaat erin onze marktpositie te solideren. Wij moeten het zoals gezegd hoofdzakelijk hebben van de uitbouw van onze dienstverlening. Vanzelfsprekend blijven we inzetten op sustainability met de recyclage van onze consumables. Ten slotte ontwikkelen we tevens meer professionele printoplossingen, met name labelprinters. Onze reputatie vestigen in de meer industriële werkomgevingen, dat is de ambitie. Dit zijn de drie belangrijkste pijlers van het programma van zowel de voorbije als de komende drie jaar. Brother Europe stelde anderzijds ondersteuning in het vooruitzicht om nieuwe markten aan te boren. Denk bijvoorbeeld aan de ‘large wide format’ printer (A0). Ook dat opent perspectieven.”

Een merk als Brother kan bouwen op solide fundamenten van het verleden. Dat laat alvast het beste verhopen voor de toekomst. Als het van Frank Deneweth en zijn team van Brother Belgium afhangt, oogt die alvast rooskleurig.

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials