De voordelen van preventief onderhoud voor jouw toestellen volgens telecomspecialist Sonal
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Voor toestellen voor radiocommunicatie - portofoons, antennes, basisstations… - geldt niet anders. Allemaal zijn ze cruciaal voor het voeren van duidelijke, betrouwbare én efficiënte communicatie, en allemaal hebben ze preventief best wat onderhoud nodig. De telecomspecialisten van Sonal leggen uit waarom.
Wat houdt preventief onderhoud in?
Het woord zegt het zelf: het preventief controleren en onderhouden van al je apparatuur om problemen en schade in de toekomst zoveel mogelijk te vermijden of te beperken. Vergelijk dit met het onderhoud op je auto bijvoorbeeld.
Wanneer dus een periodiek preventief onderhoud uitgevoerd wordt, omvat dat onderhoud dus alle werken aan de centrale systeemcomponenten en de apparatuur voor jouw radiocommunicatie systemen. Dergelijke check-up laat je bovendien best jaarlijks uitvoeren.
Wist je trouwens dat deze onderhoudsbeurt inbegrepen is in je servicecontract bij Sonal? In dat geval gebeurt het preventief onderhoud op een vooraf onderling vastgelegd moment in het jaar.
Wat gebeurt er tijdens een preventief onderhoud van je toestellen?
Sonal voert het onderhoud uit op een voor jou rustig moment - bijvoorbeeld tijdens een collectieve sluiting of een shut-down. Ook net voor aanvang van een drukke periode is een check-up van je toestellen aangewezen. Je wilt toch niet dat hoogst noodzakelijke apparatuur het op cruciale momenten laat afweten?
En wat gebeurt er dan tijdens een dergelijk preventief onderhoud? Sonal komt bij jou ter plekke en kijkt de volgende zaken na:
● Ze controleren alle toestellen voor radiocommunicatie.
● Ze verifiëren de werking van alle apparatuur.
● Ze meten (systeem)instellingen na en houden ze up-to-date.
● Ze voeren kleine mechanische herstellingen uit: herstellen van een knop op een portofoon, vervangen van een versleten onderdeel, check van de batterijen. Daarom is ons onderhoudsteam altijd voorzien van antennes en reservebatterijen.
Waarom is preventief onderhoud nodig?
Essentiële communicatietools zoals portofoons worden vaak 24/24 en 7/7 gebruikt. Dat maakt deze apparatuur natuurlijk ook onderhevig aan slijtage. Regelmatig onderhoud van deze toestellen is daarom essentieel voor het garanderen van een optimale werking en een lange levensduur.
Dankzij een regelmatige controle kan het Sonal-team snel en tijdig aankomende defecten detecteren. Zo voorkomen ze dat een toestel plots defect geraakt op -je raadt het al- het meest ongelegen moment.
Doorgaans maakt een preventief onderhoud deel uit van een servicecontract waarin bijvoorbeeld het periodiek vervangen van batterijen of andere kritieke onderdelen reeds inbegrepen is.
Een onderhoudscontract op maat
Eerst en vooral is een onderhoudscontract niet verplicht. Bij Sonal vinden ze dat je als klant altijd de keuze moet hebben. Grote bedrijven zoals havenbedrijven zijn uiteraard meer gebaat bij een servicecontract dan een klein bedrijf.
In tegenstelling tot een onderhoudscontract voor telefonie is er bij radiocommunicatie doorgaans sprake van maatwerk. Elk bedrijf heeft namelijk andere noden. Bij zeer grote organisaties zoals Groningen Seaports wordt in het servicecontract vastgelegd binnen welke tijdspanne Sonal dient te anticiperen op storingen en problemen. De inhoud van je servicecontract hangt dus af van het type klant en de graad van kritisch gebruik van de toestellen. Een onderhoudscontract wordt altijd in overleg opgesteld.
Heb jij ook preventief onderhoud of een servicecontract nodig voor je toestellen? Laat je gegevens achter in onderstaand formulier of neem contact op met Sonal!
Contactinformatie
-
Sonal
-
Antwerpsestraat 145
2640 Mortsel -
03 448 08 48