5 nuttige tips voor kmo’s in een groeiende digitale economie
Eind maart bestond de term 1,5 meter-economie nog niet. Inmiddels is hij goed voor zo’n 20 miljoen zoekresultaten op Google. De coronacrisis spoort bedrijven aan om hun businessmodel aan te passen en om zo in onzekere tijden voorspelbare omzet en goede klantenbinding te realiseren. In dit artikel bieden we 5 handvatten aan die je helpen om tot een toekomstbestendig verdienmodel te komen.
1. Digitaliseer je diensten
Het belang van digitale dienstverlening is nooit zo duidelijk geweest. We kunnen vandaag de dag niet meer zonder. Voor de meeste producten en diensten zijn er voldoende mogelijkheden om ze ook digitaal aan de man te brengen.
Sportclubs en fitnesstrainers hebben hier bijvoorbeeld enorme stappen gezet. Waar je voordien zou denken dat net zij niet zonder fysieke locatie en contact zouden kunnen, zie je in deze sector volop online diensten ontstaan.
Via online trainingen kan je efficiënt sporten in je woonkamer. Heb je thuis het nodige materiaal niet? Geen probleem, via de webshop van je sportclub of coach worden die meteen bij je thuis geleverd.
Bekijk hier de webinar: 5 stappen naar een recessiebestendig verdienmodel
2. Ontwikkel een abonnement of pakket voor verschillende behoeftes
Ontwikkel verschillende pakketten voor verschillende behoeftes en prijscategorieën. Of werk met een gratis en een betaalde abonnementsvorm. Hoe je het ook precies doet: denk goed na over de manier waarop je je diensten samenstelt en hoe je ze aan de man brengt.
Door een goede bundelsamenstelling kun je klanten met verschillende behoeftes bedienen. Dit geldt zowel voor accountants als voor consultants of personal trainers. Je klant sluit het abonnement af dat het beste bij hem of haar past, en jij hebt vaste maandelijkse inkomsten.
3. Trouwe klanten zorgen voor voorspelbare omzet
Nieuwe klanten vinden is altijd duurder dan bestaande klanten behouden. Het kost je meer tijd en meer marketingbudget. Wanneer iemand een abonnement bij jou heeft afgesloten, heb je regelmatige inkomsten. Wie zijn klanten goed behandelt, profiteert hier optimaal van omdat ze langer zullen blijven. Hiermee stel je je stabiele maandelijkse omzet veilig.
4. Breng de kosten en waarde naar de klant in evenwicht
Als je een abonnement aanbiedt, moet dat niet alleen met een vast maandelijks bedrag te zijn. Je kunt kosten ook variabel in rekening brengen.Een populair model is het pay-per-use model waarbij klanten betalen naar verbruik. Ook voor jou kan het voordelig uitpakken.
We grijpen even terug naar het voorbeeld van de sportclub. In dit geval kun je bijvoorbeeld denken aan bedrijfsabonnementen waarbij klanten betalen op basis van actieve gebruikers. Niet iedereen gaat elke maand even vaak sporten. Iedereen slaat wel eens een groepsles over. Een variabel kostenmodel houdt daar allemaal rekening mee. Op deze manier breng je de kosten en waarde naar de klant in evenwicht.
5. Blijf meten en experimenteren
Blijf tenslotte meten en experimenteren. Als je ziet dat korte online trainingen beter bekeken worden dan een langere variant, pas je je diensten hierop aan. Je kunt ook blijven experimenteren met aanvullende eenmalige of terugkerende diensten.
Laat je klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun pakket wekelijks aan te passen. Geef hen de optie om je abonnement te pauzeren of terug te schalen. Op deze manier kun je blijven experimenteren met nieuwe methoden om klanten te behouden en de klantrelatie te verlengen.
Wil jij ook veerkrachtig ondernemen op anderhalve meter? Steek iets op met dit gratis webinar
Heb je vragen voor de digitale experten van Exact? Wil jij je bedrijf klaarstomen voor een digitale economie. Neem dan snel contact op via het formulier hieronder.