anr-banner.gif

4 veelgehoorde misvattingen om digitalisering uit te stellen

Digitalisering helpt ondernemingen in alle sectoren om zich te richten op hun klanten en hun kernactiviteiten. Toch signaleren veel kmo’s drempels om te digitaliseren. Dat is natuurlijk geheel onterecht. In dit artikel weerlegt Jarno van Hurne, Product Line Director bij Exact, 4 veelgehoorde bezwaren en geeft hij advies aan kmo’s die willen digitaliseren.

1. Mijn bedrijf is te klein voor digitalisering

Veel ondernemers denken ten onrechte dat digitalisering alleen is weggelegd voor grote bedrijven.

Jarno Van Hurne: “Gebruiksvriendelijkheid is een centraal uitgangspunt bij de ontwikkeling van software. Daarom wordt hij steeds laagdrempeliger in gebruik. Daarnaast is het gebruik van software as-a-service tegenwoordig ook voor kmo’s rendabel. In plaats van een eenmalige, grote investering betaal je enkel nog een vast, maandelijks bedrag voor de toepassingen die je nodig hebt. Ook dit verlaagt de drempel om te digitaliseren. De KMO Barometer van Exact laat zien dat 14% van de kmo’s de afgelopen jaren zo nog meer klantentevredenheid konden realiseren.”

2. Mijn intuïtie brengt me verder dan digitalisering

Veel bedrijfsleiders ondernemen op gevoel. Dat brengt je meestal wel een heel eind verder. Toch kunnen data een bijzonder waardevolle partner zijn. 19% van de ondernemers kan vandaag met één druk op de knop real time data genereren. Daartegenover staat dat 22% nog steeds aangeeft dat data een beperkte rol spelen in hun besluitvorming.

Met data maak je echter betere, onderbouwde beslissingen. Dit leidt tot een betere klantenservice én je kan er je bedrijfsprocessen mee optimaliseren.

3. De uitdagingen van mijn onderneming zijn uniek

Volgens Jarno Van Hurne is dit misschien wel de hardnekkigste misvatting. Ze leidt er ten onrechte toe ondernemingen vaak denken dat standaardoplossingen niet passen, omdat hun manier van werken en uitdagingen uniek zijn.

“De praktijk leert ons echter dat veel ideeën en toepassingen niet nieuw zijn en dat er breed inzetbare standaardoplossingen op de markt zijn voor bedrijven uit verschillende sectoren. De gedachte dat standaardoplossingen niet kunnen dienen, en digitalisering dus geen antwoord biedt op uitdagingen, is onterecht. Je kan vandaag perfect met kleine stappen beginnen en opschalen als dat nodig is.

4. Beginnen met digitalisering is moeilijk

Ondernemers die willen digitaliseren, schrikken soms van de uitdaging, vertelt Jarno Van Hurne.

“We horen vaak dat mensen enorm opkijken tegen die eerste stappen. Maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn. De juiste ERP-systemen maken snel duidelijk waar bedrijfsprocessen geoptimaliseerd kunnen worden. Sinds het begin van de coronacrisis doen ze dat nog beter dan voordien. En met de groei van artificial intelligence, machine learning en cloud computing neemt deze tendens nog verder toe.

We gaan naar een relatie tussen mens en machine, waarbij machines gegevens verzamelen, verwerken en bewerken terwijl mensen de creatieve kracht achter ideeën en ondernemingen blijven. Maar dan moeten ze wel durven digitaliseren. Er is geen reden om nog langer te wachten."

Wil jij vandaag nog beginnen met digitalisering? Neem dan contact op met Exact via onderstaand formulier.

Lees ook:

Software voor debiteurenbeheer: grip op cashflow en inningen

Jouw online verkoop makkelijk gemaakt

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Exact

Meer weten?

Exact

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Exact
  • Koningin Astridlaan 166
    1780 Wemmel
  • 080097631

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials