anr-banner.gif

4 tips voor een optimaal magazijnbeheer

Een nieuw jaar schept altijd nieuwe verwachtingen. Wil jij dit jaar ook efficiënter werken? Meer inzicht krijgen in je bedrijfsprocessen? Inzetten op een beter magazijnbeheer zodat je nog meer voldoet aan de verwachtingen van je klant? Ontdek hoe je dit met deze 4 tips kan aanpakken.

1. Breng structuur aan in je magazijn

Niets nieuws onder de zon: in een opgeruimd magazijn werk je makkelijker en efficiënter. Toch gaat het in alle drukte vaak mis. Binnengekomen artikelen worden verkeerd teruggezet of opgeslagen op plekken waar toevallig nog ruimte is.

Hiermee verlies je veel tijd. Wil je efficiënter werken, structureer dan de processen in je magazijn, zorg voor een goed magazijnbeheer en let erop dat iedereen zich aan de afspraken houdt.

2. Doe magazijnbeheer met een ERP-systeem

Breng ook je gegevens op orde. Neem dus maar afscheid van je lijstjes in Excel. Het voelt misschien vertrouwd, maar het is hoogst inefficiënt.

Beheer je voorraden in een ERP-systeem. Hier wordt tegelijkertijd ook je orderadministratie, boekhouding en klantadministratie bijgehouden. Zo heb je alles geïntegreerd in één systeem en ben je altijd up-to-date.

3. Laat je voorraad beheren


Tegenwoordig hoef je niet alles zelf meer op voorraad te hebben. Je kan je voorraad ook (deels) laten beheren en je logistiek laten regelen door een fulfilment-bedrijf. Je bespaart zo niet alleen ruimte, je hebt ook minder personeel nodig en je maakt je minder zorgen over je magazijnbeheer.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van dropshipping waarbij je leveranciers rechtstreeks leveren aan je klanten. Zo kun je eenvoudig en zonder te grote investeringen je assortiment uitbreiden. Maak duidelijke afspraken met je leveranciers zodat je klanten de service ervaren die ze van jou gewend zijn.

4. Creëer een strak retourbeleid


Met het stijgend aantal online aankopen neemt ook het aantal teruggestuurde producten toe. Een investering in retourbeleid is een investering in magazijnbeheer. Maak het je klanten makkelijk en zorg dat ze eenvoudig hun retouren online kunnen aanmelden.

Voordat het pakket weer terug is in het magazijn, is de informatie al binnen. De betaalvoorwaarden kunnen worden gecheckt en de eventuele vervolgstappen bepaald. Tegen de tijd dat je retourzending binnen is, weet de magazijnmedewerker precies wat er moet gebeuren. Het pakket staat namelijk al in het systeem en kan makkelijk worden opgezocht.

Efficiënt magazijnbeheer voor elke kmo


Of je nu een webshop hebt of in een groothandel werkt met meerdere magazijnen. Er zijn genoeg mogelijkheden voor een efficiënt magazijnbeheer.

Nog vragen? Stel ze dan meteen aan een specialist van Exact via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Exact

Meer weten?

Exact

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Exact
  • Koningin Astridlaan 166
    1780 Wemmel
  • 080097631

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials