Werkt de vierdaagse werkweek in de praktijk?
De vierdaagse werkweek is volop in het nieuws. Het softwarebedrijf Afas kondigde aan deze in te voeren, de Nederlandse vakbond FNV is voorstander, en in het Verenigd Koninkrijk is een grootschalig experiment geweest, waarbij meer dan 60 Britse bedrijven deel bijna 3.000 werknemers in staat stelden om één dag per week minder te werken, terwijl hun salaris hetzelfde bleef.
Een vermindering van stress en vermoeidheid, een daling van het ziekteverzuim en zelfs een hogere omzet werden door de deelnemende bedrijven als echte voordelen genoemd. Deze grootschalige test was een doorslaand succes: slechts 4% van de organisaties zei zeker te weten dat ze zouden terugkeren naar de vijfdaagse werkweek. Alle anderen daarentegen zijn klaar om deze manier van werken permanent in te voeren.
In een post-pandemische context waar de evolutie van werk voortdurend ter discussie staat, markeert dit experiment een echte verschuiving naar meer flexibiliteit voor werknemers. Maar ook al is dit een stap in de goede richting en werkt dit model voor sommige werknemers en bedrijven, voor anderen kan het een risico inhouden dat niet over het hoofd kan worden gezien.
Hoewel dit model voor sommige werknemers goed werkt, kan het voor anderen een valkuil zijn. Een vierdaagse werkweek betekent niet noodzakelijkerwijs kortere werktijden, maar dwingt werknemers in sommige gevallen om vier lange dagen te werken in plaats van vijf. Daarom moeten andere werkmethoden worden onderzocht (en omarmd) om echte flexibiliteit voor elke werknemer mogelijk te maken.
Telewerken wordt een strategische keuze voor werkgevers
Ondanks dat heel wat bedrijven hun medewerkers opnieuw naar kantoor halen, hebben de voordelen van telewerk zich tijdens de pandemie bewezen. Ze kunnen niet genegeerd worden, maar om er echt ten volle voordeel uit te halen, moeten bedrijven telewerken gaan beschouwen als een volwaardige organisatievorm die integraal deel uitmaakt van de werkcultuur van de werknemers. Niet als een tijdelijke oplossing of een extraatje.
Door werken op afstand uit te breiden op internationale schaal geven bedrijven hun teams meer flexibiliteit, verbeteren ze de levenskwaliteit en bevorderen ze professionele voldoening. Werknemers kunnen genieten van echte geografische vrijheid en beslissen waar ze willen wonen, of dat nu aan de andere kant van de wereld is of in een van de charmante dorpjes in België. Deze flexibiliteit biedt immers echte kansen op werk aan alle werknemers, ook aan degenen die besluiten verder van de grote steden te gaan wonen.
Dit model helpt ook om teamloyaliteit op te bouwen. Hoewel dit tegenstrijdig lijkt, is uit een recent onderzoek van Remote gebleken dat 20% van de telewerkers, als ze overal ter wereld zouden kunnen werken zonder dat dit hun salaris en voordelen beïnvloedt, waarschijnlijk 10 jaar langer bij hun huidige bedrijf zou blijven. Deze trend is nog duidelijker onder leden van de generatie Z, van wie 54% zegt te overwegen van baan te veranderen om naar het buitenland te verhuizen.
Internationaal telewerken biedt ook grote voordelen voor werkgevers die nu hun rekruteringsstrategieën kunnen uitbreiden naar de hele wereld, waardoor ze de beste talenten kunnen aannemen, waar ze ook wonen.
Asynchroon werken, een onderbelicht alternatief
Terwijl telewerken teams de vrijheid geeft om te werken waar ze maar willen, stelt asynchroon organiseren hen in staat om te werken zoals ze willen.
Bij dit type teamwerk hoeven niet alle teamleden op hetzelfde moment actief te zijn. Dit betekent dat elke medewerker kan werken wanneer hij of zij het meest productief is, terwijl ze ook hun professionele en persoonlijke leven beter kunnen combineren. Deze aanpak is des te noodzakelijker voor telewerkende teams die in verschillende delen van de wereld en in verschillende tijdzones werken. Hierdoor is het niet altijd mogelijk voor werknemers om op hetzelfde moment te werken.
De sleutel tot asynchroon werken is het creëren van processen die werknemers in staat stellen om autonoom te werken en hen het vertrouwen geven om dit te doen. Het is ook noodzakelijk dat het bedrijf frequente communicatie tussen teams aanmoedigt, gebaseerd op transparantie en documentatie, om de samenwerking tussen collega's niet te belemmeren.
Deze oplossing breekt met de traditionele 9 tot 5 werkdag en maakt komaf met de aanwezigheidsmentaliteit die nog te vaak bestaat. Het moedigt ook een aanpak aan die gebaseerd is op individuele prestaties en resultaten, in plaats van op uren achter een scherm.
Asynchroon werken, gekoppeld aan telewerken op wereldwijde schaal, kan een revolutie teweegbrengen in de traditionele manier van werken en werknemers echte flexibiliteit bieden. Vergeleken met de vierdaagse werkweek, die positief is maar toch nog rigide kan aanvoelen, biedt asynchroon werken een flexibeler werkritme dat beter afgestemd kan worden op de productiviteit en het privéleven van de werknemers.
Alle initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden moeten echter worden toegejuicht. Ze laten zien dat managers zich echt bewust zijn van het belang van het welzijn van teams binnen hun bedrijf en van het evenwicht tussen het professionele en persoonlijke leven van werknemers, wat veelbelovende ontwikkelingen belooft.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Investeer in de groei van je medewerkers via opleiding en ontwikkeling
De bedrijfswereld maakt een ingrijpende technologische transitie door. Organisaties moe...