Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Werken aan welzijn in kleine, concrete stappen die tot resultaten leiden

Talenten aantrekken en behouden staat erg hoog op de prioriteitenlijst bij kmo’s. Daphne Wens, Learning & Development Coach bij GoodHabitz, legt uit wat het belang van welzijn hierin is, ze vertelt wat de voordelen van kleine stappen zijn, en hoe je je medewerkers kan motiveren om zelf aan de slag te gaan.

Dat welzijn van medewerkers van onmisbaar belang is voor organisaties, is een open deur intrappen. Meer welzijn zorgt voor meer productiviteit, creativiteit, veerkracht en betrokkenheid en voor minder ziekteverzuim. Volgens online training specialist GoodHabitz is welzijn niet eendimensionaal, maar heeft het zeven dimensies:

Dimensie 1: fysiek welzijn

Welzijn wordt beïnvloed door fysieke gezondheid. Een gezonde medewerker kan optimaal en goed (blijven) functioneren. Fysiek welzijn stopt niet op kantoor, maar loopt door bij thuiswerk. Het is dus een goed idee om ook in de thuiswerkpolicy afspraken te voorzien rond rustpauzes, ergonomie en een goede werkhouding.

Dimensie 2: milieu welzijn

Ook de werkomgeving heeft impact op het welbevinden van mensen. Dit gaat over werken in een gezond (thuis)werkmilieu door zonlicht binnen te laten, de luchtkwaliteit te bewaken, groen te voorzien enzovoort. Het gaat ook over een duurzame kantooromgeving creëren, zoals zorgen voor waterkoelers, recyclage, …

Dimensie 3: emotioneel of mentaal welzijn

Lang waren gevoelens op de werkvloer een taboe. Vandaag is een gelukkige medewerker er eentje die ook op de werkvloer een volledig mens kan zijn. Als bedrijf heb je de juiste communicatietools en vocabulaire nodig om emotioneel en mentaal welzijn bespreekbaar te maken, zonder dat je als werkgever een therapeut wordt.

Dimensie 4: spiritueel welzijn

Welzijn is ook gelinkt aan hoe mensen zich op de werkvloer verbonden voelen met de waarden en normen van het bedrijf, en hoe die zich verhouden t.o.v. het eigen waarden- en normenkader. Spiritueel welzijn gaat ook over of mensen voldoende bewust in het hier en nu zijn. Als bedrijf kan je zorgen voor mindfulness cursussen, rustmomenten of stilteruimtes, die rust mogelijk maken als een afwisseling op periodes van performance.

Dimensie 5: intellectueel welzijn

Je goed voelen is ook verbonden met het verlangen naar persoonlijke ontwikkeling van talenten en competenties, los van de eigen functie, de ‘goesting om te leren’.

Dimensie 6: job en werk welzijn

Deze welzijnsdimensie omvat het ontwikkelen van talenten en skills binnen de eigen rol of organisatie, met als doel de productiviteit en betrokkenheid stimuleren. Uit onderzoek van GoodHabitz over talentmanagement, blijkt dat 75% van de Belgische medewerkers gelukkiger zou zijn op het werk indien ze meer mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling aangereikt krijgen. Hoe die persoonlijke ontwikkeling er dan uit moet zien? Werknemers houden van verschillende leervormen waarin ze kunnen afwisselen tussen online, blended en klassikaal leren. Als werkgever zorg je dus best dat die verschillende opties beschikbaar zijn.

Dimensie 7: sociaal welzijn

Post corona weten we het zeker: van sociaal contact worden mensen blijer en het verhoogt de motivatie. Van de digitale koffies en apero’s naar een fysieke ontmoetingsplek in het bedrijf, teambuilding of een lunch samen. Sociaal welzijn hangt van persoon tot persoon af, het gaat in eerste instantie om als werkgever mogelijkheden aan te bieden en te faciliteren.

Daphne Wens, Learning & Development Coach bij GoodHabitz


Aan de slag rond welzijn in je bedrijf

Daphne: “onze missie is onze klanten helpen bij het ontwikkelen van een gelukkige en gezonde werkplek. Daarom koppelen we de online opleidingen van GoodHabitz bij klanten aan de welzijnsdimensies. Wij raden onze werkgevers aan één of twee prioriteiten te kiezen. Zo creëer je focus en maak je het heel praktisch.

Als werkgever samenwerken met GoodHabitz is stap één. Dan heb je een online trainingsaanbod. Stap twee is hoe een leercultuur installeren en precies daar zijn we als Learning & Development specialisten zeer sterk in. We adviseren onze klanten hoe een leercultuur te onboarden en hoe leidinggevenden én medewerkers te betrekken.”

Rol van de medewerker in welzijn

“Welzijn is een gedeelde verantwoordelijkheid,” vindt Daphne. “Ook de werknemers hebben hierin een rol te spelen. Als je als werkgever een training aanbiedt, is het aan de werknemer om ermee aan te slag te gaan. Ook daar bieden we onze klanten vanuit het learningplatform ondersteuning. Via ‘learing marketing’ benaderen we medewerkers met informatie, verrassende blogs, en actiegerichte to do’s, bijvoorbeeld ‘The self love checklist’. En dat werkt! Een dag training volgen is passé. Leren in kleine stappen is efficiënter. Bij GoodHabitz gaan we voor en frisse kijk op leren. Al onze trajecten zijn gebaseerd op microlearnings. Dat zijn leertijdssloten van 20 à 30 minuten, waardoor werken, leren en leven weer perfect combineerbaar zijn.”

Werken aan welzijn op het werk in kleine, concrete stappen die tot resultaten leiden? De online trainingen van GoodHabitz kan je gratis uittesten voor 14 dagen. Drie, twee, een, start.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en GoodHabitz

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • GoodHabitz

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials