Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Vierde KMO-werkbarometer: focus op digitalisering van hr-processen


De halfjaarlijkse bevraging van werkgevers door Acerta levert elke keer interessante inzichten op. Voor de vierde editie kregen 488 werkgevers onder meer vragen over de digitalisering van hun hr-processen. De resultaten kan je lezen in de KMO-werkbarometer. We lichten de drie voornaamste trends kort toe.

Voor de KMO-werkbarometer werkt Acerta samen met de werkgeversorganisaties Etion en VKW Limburg KMO. Kmo’s met 5 tot 9 en tot 100 medewerkers krijgen telkens een vaste en een extra vragenset. Die laatste peilde deze keer naar de digitale maturiteit van hr in de kmo’s. Uit de antwoorden van de 488 bevraagde werkgevers distilleerden we drie belangrijke trends.

1. Payroll is het meest gedigitaliseerde hr-proces

Van alle hr-processen is vooral de payroll al gedigitaliseerd, zo blijkt uit de KMO-werkbarometer. Veruit de meeste (80%) kmo’s maken hiervoor gebruik van de payrolltool, die hun sociaal secretariaat ter beschikking stelt. Die apps zijn gebruiksvriendelijk en intuïtief, zodat de drempel om de digitaliseren verlaagt – ook voor kleinschalige bedrijven. Bij sterk veranderlijke aspecten, zoals de personeelsplanning, bewijst digitalisering snel zijn nut. Acerta ontwikkelde bijvoorbeeld Connect Easy, een handige tool die volledig is toegespitst op de agenda van kmo’s. Deze evolutie zal de 16% van de kmo’s, die de payroll nog steeds via mail of op papier verwerken, wellicht stimuleren om ook de stap naar digitalisering te zetten.

Vraag je gratis Acerta Connect-demo aan

2. Volgens de KMO-werkbarometer is de automatisering ingezet

Vooral grotere kmo’s automatiseerden reeds de meest voorkomende administratieve hr-processen. Denk aan het beheren van prestaties, de planning of de persoonsgegevens. Wanneer een bedrijf groeit, verloopt het updaten en delen van Excel-files tussen meerder stakeholders steeds moeizamer. Dan gaat het op zoek naar digitale ondersteuning. Met Connect HR Office ontwikkelde Acerta een modulaire tool die meegroeit met de kmo. De hr-software is eenvoudig voor zowel hr als de werkgever en omvat een app die ook de werknemers mobiel kan ondersteunen.

Ontdek de mogelijkheden van Connect HR Office

3. Digitalisering van ‘soft’ hr-processen loopt achter

Op het vlak van de zachtere hr-processen (feedback, opleiding, evaluatie en welzijn) laat de digitalisering nog op zich wachten, met een score van 20 tot 25%. Sinds de coronapandemie staat welzijn hoog op de agenda van de kmo’s. De krapte op de arbeidsmarkt versterkt die tendens. Werkgevers met oog voor welzijn kunnen hun medewerkers namelijk langer aan boord houden. Volgens de KMO-werkbarometer wil 38 tot 40% bedrijven met meer dan 20 werknemers hier verdere stappen in zetten.

Schrijf je in voor het gratis webinar 'Digitaal personeelsdossier 15/2'

Heeft jouw kmo plannen om de hr-processen te digitaliseren? In de KMO-werkbarometer en op de website van Acerta vind je alvast een handig stappenplan. Vanzelfsprekend kan je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen voor meer informatie of je vraag stellen via het formulier hieronder.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Acerta

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Acerta

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials