Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Rekrutering in tijden van krapte op de arbeidsmarkt: hoe pak je het aan?

De schaarste op de arbeidsmarkt blijft een belangrijk aandachtspunt in 2023. Ben je als kmo op zoek naar nieuw talent en heb je het moeilijk om je vacatures in te vullen? HR-dienstverlener Randstad staat je met talrijke services en oplossingen bij. In dit artikel ontdek je hoe je ter ondersteuning van je rekrutering een krachtige vacaturetekst schrijft.

The inconvenient truth? Kandidaten kunnen op dit ogenblik kiezen uit verschillende werkgevers en verschillende opportuniteiten. Het is dan ook meer dan ooit belangrijk als je gaat aanwerven om je kwaliteiten als bedrijf én als werkgever in de verf te zetten. En omdat je de eerste indruk maar één keer kan maken, zijn concrete, realistische en overtuigende vacatureteksten stap 1.

Overtuigende vacatureteksten voor rekrutering

Hoe begin je eraan? Drie tips waar het niet mee kan misgaan:

What’s in it for me?

No time to waste. Kandidaten willen als ze een vacature zien vooral snel een antwoord krijgen op de vraag: ‘What’s in it for me’. Kom dus snel tot de kern van de zaak. Over welke functie en welke taken gaat het? Is thuiswerk en of flexibel werken mogelijk in je bedrijf en in de rol? Wat zal de werknemer verdienen? Uit onderzoek blijkt dat vacatures die een exact loon vermelden, meer kandidaten aantrekken. Ook vacatureteksten die duidelijk zijn over bijvoorbeeld de locatie en welke concrete werkuren er worden verwacht, scoren beter. Een vroege ploeg of daguren bij bedrijf A zijn niet altijd identiek aan die bij bedrijf B.

Focus op prioritaire eigenschappen

Je ideale kandidaat voldoet in je hoofd misschien aan een lange waslijst van vereisten. Bij rekrutering zal je merken dat witte raven zeldzaam zijn. Lange lijsten van noodzakelijke ervaring en knowhow schrikken kandidaten af. Geen goed idee in een krappe arbeidsmarkt. Beperk je daarom tot vier prioritaire eigenschappen en focus je niet alleen op technische, maar ook op soft skills, zoals sociale vaardigheden en emotionele intelligentie.

Belang van inclusiviteit

Schrijf je vacaturetekst zo neutraal mogelijk als je personeel zoekt. Heb je een uitgesproken beeld van een kandidaat in je hoofd, dan dreigt dat onbewust in je vacaturetekst door te schemeren. Zo sluit je misschien een volledige doelgroep uit. Met een inclusieve vacaturetekst toon je als werkgever ook dat je waarde hecht aan gelijkheid, diversiteit en inclusie en dat je openstaat voor iedereen. Hier lees je extra tips om kandidaten warm te maken om bij jouw bedrijf te komen werken.

Nieuw talent nodig, maar je hebt hier niet de juiste middelen of tijd voor? Laat Randstad het werk voor jou doen en het juiste talent vinden.

Vraag een medewerker aan

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Randstad Group

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Randstad Group

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials