Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Rekruteren via onlinekanalen: er is meer nodig om talenten te werven

HR

In de huidige war for talent grijpen sommige ondernemers nog steeds terug naar de aloude methode: een personeelsadvertentie in een al dan niet lokale publicatie. Dat de resultaten steevast ontgoochelend zijn, toont aan dat rekruteren anno 2022 anders kan en moet. Raymond Smulders, zaakvoerder van ibizz, zet de mogelijkheden van online-wervingscommunicatie op een rijtje.

Personeelsadvertenties genre ‘wij zoeken – wij bieden’ bewijzen hun nut in tijde waar op elke vacature een pak capabele kandidaten afkomen. Vandaag heeft het talent het voor het zeggen. En de jongere generatie stelt bepaalde verwachtingen voorop, die je als werkgever maar beter kunt inlossen. Denk aan zaken als deels telewerken, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling, een goede work-life balance… Het komt er dus op aan jezelf als een aantrekkelijke werkgever voor te stellen. Voor die employer branding maak je het best gebruik van de kanalen die jongeren aanspreken.

Profileer jouw kmo online

“We leven in een totaal andere wereld dan enkele jaren geleden,” stelt Raymond. “Kmo’s moeten goed beseffen wie ze zijn, welk imago ze uitstralen, wat hun sterke en minder sterke kanten zijn, enzovoort. Wanneer je vroeger een vacature publiceerde kon je rekenen op een groot aantal kandidaten om uit te kiezen. Tegenwoordig moet je een authentiek verhaal hebben dat kandidaten overtuigt, en vertellen wat je allemaal te bieden hebt. In een eerste fase gaan wij met hen rond de tafel zitten om hun bedrijfscultuur in kaart te brengen. Daar creëren wij dan een creatief merkconcept rond, dat een paar jaar kan meegaan in de vorm van een opvallende creatieve campagne. Op de website van de kmo kan je al een bepaalde sfeer scheppen aan de hand van degelijke content, mooie foto’s en/of video’s, een vleugje humor. Dit kan je herhalen op een ‘werken bij’-pagina met eveneens een bepaalde sfeerschepping” Het gaat om beleving en sprekende verhalen van klanten en werknemers, die een goed beeld geven van het bedrijf als geheel.

Online rekruteren en headhunten

Wie zich wil onderscheiden, gaat dan ook een stuk verder dan het typische (weinig geloofwaardige) filmpje van een werknemer, die kort vertelt hoe leuk zijn job wel is.

“Ook dit aspect kan je op een creatieve manier vormgeven. Vervolgens bekijken we welke kanalen het meest in aanmerking komen om de doelgroep aan te spreken. Om een voorbeeld te geven: op LinkedIn kan je heel gericht adverteren in functie van de vacature, het profiel, de regio, locatie (zoals naar aanleiding van een beurs)… Ook headhunten is langs die weg een mogelijkheid. Dan spreek je waardevol talent aan dat bij de concurrentie aan de slag is. In alle vertrouwelijkheid, dat spreekt.”

Adverteren is een must

Raymond legt de nadruk op het woord ‘adverteren’ op Google en social media. Als je gewoon iets organisch post en laat ‘liken’ door enkele getrouwen, zal je geen potten breken. Door het spel van de algoritmes zal jouw boodschap hooguit bij enkelingen terechtkomen. Investeren is noodzakelijk. Maar het loont ook echt de moeite.

“Een van de grote voordelen is dat de resultaten van jouw advertenties meetbaar zijn. Via dashboards zie je precies hoeveel mensen jouw boodschap aangeklikt hebben. Wanneer je het aantal ‘hits’ afweegt tegenover de investering, merk je al snel dat je een pak meer geschikte mensen bereikt dan via de klassieke kanalen. Het wordt allemaal nog concreter wanneer veel meer mensen effectief solliciteren voor de job. En jij die witte raaf uiteindelijk kunt aanwerven.”

Vierstappenplan

Ibizz werkt campagnes op basis van vier pijlers:

  1. Jouw vacatures goed vindbaar maken via Google Search, SEO en Google Ads.
  2. Remarketing: we verlengen we de journey van potentiële kandidaten, door hen een kort bericht met de sterke punten van jouw kmo te sturen na een bezoek aan jouw socialmediakanalen, maar ook via display bannering op websites.
  3. Een structurele communicatiecampagne uitwerken: wekelijkse blogs, ook weer met promotie via de socialmediakanalen.
  4. Adhoc-campagnes naar aanleiding van beurzen, jobdagen, opendeur, evenementen, webinars enz.

Meer weten over de mogelijkheden van succesvol online rekruteren? Neem dan zeker vrijblijvend contact op met ibizz.

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials