Furbo-Leaderboard_Updated.gif
Veranderen van sociaal secretariaat

Hoe verander ik van sociaal secretariaat?

Als zaakvoerder wil je steeds de beste dienstverleners voor je bedrijf. Daarom is het normaal dat je voor een voordeligere energieleverancier, een slimmer softwarepakket of een betere telecomoperator kiest als de huidige niet meer aan je eisen voldoet. Ook voor je personeelsadministratie kun je een andere partner kiezen.

Vele bedrijfsleiders weten echter niet dat ze van sociaal secretariaat kunnen veranderen of vrezen een complexe procedure. Dat hoeft niet zo te zijn. In dit artikel geven we een antwoord op enkele prangende vragen en belichten we welke stappen je moet ondernemen om over te stappen naar een nieuw sociaal secretariaat.

Kan ik wel overstappen naar een ander sociaal secretariaat?

Jazeker! Hou wel rekening met je timing. Je kunt slechts wisselen op de eerste dag van een nieuw trimester (1 januari, 1 april, 1 juli of 1 september). Zo beschikt je hr-partner over alle nodige gegevens voor de RSZ-aangifte. Wellicht heeft je huidige sociaal secretariaat ook een opzegtermijn die je in het achterhoofd moet houden.

Hoe verloopt het proces?

In principe bekommert je nieuwe sociaal secretariaat zich over de administratieve en juridische aspecten. Jij moet alleen de nodige informatie aanleveren. De nieuwe hr-partner controleert vervolgens het paritair comité, de barema’s, de werktijden … en optimaliseert je payrollprocessen. Hij maakt je wegwijs in de softwareomgeving voor je personeelsadministratie en zet je zo op weg.

Waarop moet je letten bij de keuze van een nieuwe hr-partner?

Je wil niet langer samenwerken met je huidige sociaal secretariaat en wil overstappen naar een nieuwe hr-partner. Met welke factoren kun je rekening houden in je zoektocht?

  • Kan je partner oplossingen op maat bieden?
  • Is hij in je buurt gevestigd en kent hij je streek?
  • Heeft je partner voldoende voeling met je sector?
  • Beschikt hij over de nodige sociaaljuridische expertise?
  • Stelt je sociaal secretariaat gebruiksvriendelijke softwareoplossingen op maat ter beschikking?

Overschakelen naar SD Worx

Door te kiezen voor SD Worx, ga je voor een zorgeloze overstap. Je nieuwe hr-partner heeft een stappenplan uitgewerkt om alle juridische en administratieve zaken voor jou in orde te brengen, zodat jij en je werknemers van alle kopzorgen bespaard blijven. SD Worx vinkt bovendien alle vakjes hierboven af: een stevige lokale verankering én nationale expertise door een uitgebreid kantorennetwerk, ruime sectorkennis en een gespecialiseerd juridisch team maken dat jij je zonder zorgen op je onderneming kunt richten.

Veranderen van sociaal secretariaat in drie stappen

SD Worx regelt je overstap in drie fases, zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

  • Opstart

Eerst onderzoeken we de behoeften van je organisatie en stellen we je een dienstverlening op maat voor. We nemen alle arbeidsrechtelijke en praktische informatie door.

  • Analyse

In een tweede fase bekommert SD Worx zich over het administratieve en juridische luik. We analyseren je loonvoorbereiding, de verloning en de tewerkstelling. Waar nodig corrigeren we en sturen we bij.

  • Lancering

In de derde en laatste fase ga je van start met je nieuwe sociaal secretariaat. SD Worx stelt voor jou een payrollsoftwarepakket op maat samen, mét de juiste personeelsgegevens. Dankzij een korte opleiding raak je helemaal wegwijs in het systeem. Tijdens die opleiding maak je ook kennis met je vaste payrollconsulent. Bij SD Worx heb je namelijk een vast aanspreekpunt – iemand uit je buurt, die vertrouwd is met jouw sector.

Tijd om je personeelsadministratie toe te vertrouwen aan een sociaal secretariaat dat oog heeft voor jouw succes? Stap vandaag nog over naar SD Worx!

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en SD Worx

Meer weten?

SD Worx logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • SD Worx

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials