Gen Z op de arbeidsmarkt: wat zijn hun verwachtingen?
De komst van de nieuwe generatie op de werkvloer zorgt voor heel wat nieuwe tendensen en verwachtingen op de arbeidsmarkt. Zo wil generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) meer flexibiliteit, beter talentmanagement en hechten ze meer belang aan maatschappelijke thema’s zoals diversiteit, inclusie en duurzaamheid. Maar hoe gaat u als bedrijf om met deze nieuwe verwachtingen? We praten met Hilde De Bont, COO van Jobmatch en expert in human resources.
Generatie Z is de eerste generatie die na de hele coronacrisis de werkvloer betreedt. Hierdoor hebben ze een andere kijk op de balans tussen werk en privé dan de voorgaande generaties. Zo vindt Gen Z het niet noodzakelijk om een lange carrière uit te bouwen; het is net die balans tussen werk en privé die ze zo belangrijk vinden. Een bekend voorbeeld hiervoor is de mogelijkheid tot thuiswerken. “Voor de coronacrisis konden we ons niet voorstellen dat u van thuis werkt, nu is dat gewoon de realiteit. Maar ook generaties X (geboren tussen 1965 en 1980) en Y (geboren tussen 1980 en 1995) passen zich aan de veranderingen van Gen Z op de werkvloer aan. Zo merken we dat ook de oudere generaties eigenlijk wel tevreden zijn met de mogelijkheid tot thuiswerken”, aldus Hilde.
Flexibiliteit: de sleutel tot succes
Naast de mogelijkheid tot thuiswerken heeft Gen Z ook andere verwachtingen op vlak van flexibiliteit. Zo rekenen ze op glijdende werkuren en de mogelijkheid om zelf te kiezen waar ze werken. Daarnaast hoeft het voor deze nieuwe generatie niet altijd om een voltijdse tewerkstelling te gaan.
Talentmanagement in plaats van evaluatiegesprekken
Naast flexibiliteit is ook begeleiding een belangrijke vereiste geworden van Gen Z. “We zijn het gewend om jaarlijks een evaluatiegesprek te houden om te zien hoe het loopt op de job, maar bij Gen Z merken we dat er toch regelmatiger een gesprek mag komen”, zegt Hilde De Bont. “Dat talentmanagement zorgt ervoor dat ze steeds gemotiveerd blijven en de mogelijkheid hebben om door te groeien binnen de organisatie. Anders zou het wel eens kunnen dat ze elders op zoek gaan naar perspectief.”
“Kantooruren zijn stilaan wat achterhaald, werknemers verwachten meer glijdende werkuren.”
“Vroeger waren werknemers loyaal aan hun werkgever, omdat ze zo anciënniteit konden opbouwen. Tegenwoordig zien we dat werknemers eerder voldoening zoeken en willen groeien. Als dat niet meer lukt in hun huidige organisatie, wordt er al snel gezocht naar iets nieuw.” Door effectief aan talentmanagement te doen, speelt u in op deze behoeften en geeft u vertrouwen aan uw werknemers.
Niet alleen voor de doorgroeimogelijkheden zijn deze gesprekken van belang, ook op vlak van mentale gezondheid vindt Gen Z deze gesprekken noodzakelijk. Jongeren kiezen daarom liever voor een positieve werksfeer waar ze zich goed voelen en vrij kunnen uitdrukken. Het is voor hen belangrijk om open te kunnen communiceren en regelmatig om feedback kunnen vragen.
Maatschappelijk verantwoord beleid
Diversiteit, inclusie en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s voor Gen Z. Niet alleen binnen het werkveld. Deze generatie is veel bewuster bezig met het milieu, maar ook andere maatschappelijke thema’s zoals inclusie en diversiteit. Ze verwachten dan ook dat hun werkgever die waarden deelt.
“Inclusie en diversiteit stoppen niet bij het aanwerven van mensen met verschillende achtergronden en origine. Wanneer u als bedrijf quota’s hanteert om inclusief te zijn, maar u bent niet actief bezig met een inclusief beleid, dan werkt het niet”, zegt Hilde. Sta dus stil bij wat u wilt bereiken met een maatschappelijk verantwoord beleid.
“Het is belangrijk om een goed compromis te zoeken tussen de verschillende generaties.”
“Als bedrijfsleider kan u zich strikt blijven vasthouden aan wat we gewend waren van de oudere generaties. Maar dan gaat het waarschijnlijk niet meer lukken om jong talent aan te werven. Wat wel werkt, is een goed compromis zoeken tussen de verschillende generaties.” Dat uit zich dan in het tonen van flexibiliteit: glijdende uren, mogelijkheid tot thuiswerk, of zelfs geen voltijdse tewerkstelling. Maar ook begeleiding blijft belangrijk. Zowel voor de mentale gezondheid als de mogelijkheid om door te groeien binnen het bedrijf.
War of Talent
“De war of talent blijft voortduren; er is nog steeds een enorm gebrek aan kandidaten op de arbeidsmarkt.” Competenties en diploma’s worden minder belangrijk; talent en motivatie zijn belangrijkere factoren geworden. Hierdoor is er ook een verschuiving van macht naar de kandidaat in de plaats van het bedrijf. Waarom zou een toekomstige werknemer voor uw organisatie kiezen en niet voor een ander? Door rekening te houden met de verwachtingen van de huidige generaties, krijgt u hen waarschijnlijk sneller overtuigd.
Korte samenvatting van de verwachtingen van Gen Z:
- Flexibiliteit bieden: zorg voor glijdende werkuren, thuiswerkopties en alternatieve tewerkstellingen.
- Talentmanagement: hou regelmatige feedbackgesprekken, zorg voor coaching, geef de mogelijkheid om door te kunnen groeien en zorg voor mentale gezondheid.
- Maatschappelijk verantwoord beleid: rekening houden met inclusie, diversiteit en duurzaamheid.
Hoe bereikt u deze generatie?
Speel in op de leefwereld van Gen Z. Zorg voor een sterke aanwezigheid op sociale media, maak TikTok-video’s, adverteer op Instagram, zet vacatures online en toon hoe leuk het is op de werkvloer. Zorg ook dat de sollicitatieprocedure niet te lang duurt. Gen Z zit niet te wachten op een proces met meerdere rondes en lange bedenktijd. Reageer snel en laat een positieve indruk achter.
Als u als bedrijf relevant wilt blijven in de war of talent, moet u de verwachtingen en behoeften van Gen Z begrijpen en hierop inspelen. “Flexibiliteit, regelmatige feedback, een sterk maatschappelijk verantwoord beleid zijn niet langer optioneel, maar essentieel om jong talent aan te trekken en te behouden,” concludeert Hilde.