Één op vijf werknemers ervaart financiële problemen
Gemiddeld één op vijf (21,3%) van de Belgische medewerkers ondervindt financiële problemen. In Vlaanderen ligt dit percentage lager (13,0%) dan in Wallonië (36,8%). Brussel scoort ergens daar tussenin (22,6%). Dit blijkt uit de driemaandelijkse kmo-bevraging van SD Worx bij 731 kmo-bedrijfsleiders. Die financiële problemen uiten zich op de werkvloer door te vragen naar uitbetaling loon, naar voorschotten of naar een loonsverhoging. Qua hulpmiddelen ervaart de kmo of personeelsdienst maar beperkte slagkracht om te helpen.
“Uit ons driemaandelijks onderzoek blijkt dat vooral de Waalse kmo’s financiële stress opmerken bij hun werknemers. Dit uit zich door vragen naar moment van uitbetaling bij één op de vijf kmo’s (21,7%) en vragen naar voorschotten (14,7%) of naar loonsverhoging (13,3%)”, Annelies Rottiers, kmo-adviseur van SD Worx.
Zoals gezegd scoren Vlaamse kmo net iets beter. Daar kampt één op tien (13%) werknemers met financiële problemen. Tussen de Vlaamse provincies zijn er geen significante verschillen, noch tussen de sectoren industrie of diensten, noch naar organisatiegrootte.
“Financiële stress kan een impact hebben: één op de tien kmo’s spreekt zelfs van een meer gespannen werksfeer en minder productiviteit. Dit is in tegenstrijd met wat werknemers zeggen, zij dat die problemen zich niet uiten op de werkvloer. Maar het is zeker niet zo dat werkgevers hun kop in het zand steken”, Annelies Rottiers.
Durf het gesprek aangaan
De eerste stap is een gesprek aangaan. Dit kan een personeelsverantwoordelijke zeker proberen. Soms willen werknemers bijvoorbeeld meer uren presteren om zo de financiële problemen te drukken, al moet het nog haalbaar blijven.
Beter voorkomen dan genezen
Ook meer fouten of (kortdurende) afwezigheden kunnen wijzen op (financiële) problemen. De meerderheid (53,8%) schat de mogelijkheden om te helpen beperkt in. Vaak lijken een overzicht met officiële instanties om naar door te verwijzen en individuele coaching rond financieel welzijn nog de meest haalbare oplossingen.
Vanaf er sprake is van loonbeslag, is er toch een duidelijk teken dat de werknemer extra hulp kan gebruiken. Ook hier geldt: beter voorkomen dan genezen. Hoe sneller de werkgever een vrijblijvend gesprek voorstelt, hoe beter.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Axis Group