Edenred herdoopt maaltijdcheques
Belgische tak kiest als eerste ter wereld voor nieuwe en duidelijkere naam
De Belgische tak van de internationale dienstengroep Edenred zorgt voor een wereldwijde primeur. Vanaf december verdwijnt in ons land de naam ‘Ticket Restaurant’, de maaltijdcheque van Edenred. Maaltijdcheques worden zo ‘Edenred Maaltijd’, de cadeaucheques worden ‘Edenred Geschenk’.
Edenred, Belgisch marktleider voor unieke betaaloplossingen in het werkveld, gebruikt wereldwijd dezelfde benamingen voor zijn oplossingen.
“We kiezen in België als eerste land voor nieuwe productnamen. De klassieke namen waren – tenminste voor onze markt, die ondertussen voor 100% digitaal is – aan een opfrisbeurt toe. Met onze vernieuwde merkstrategie willen we veel meer de taal van onze gebruikers spreken. We zetten ‘Edenred’ centraal: het is onze merkbeleving die ons onderscheidt van andere spelers op de markt”, Olivier Bouquet, general manager van Edenred België.
Voor merkenexperts is deze strategie niet verrassend. Dat zegt Tom Van den Bergh, CEO van communicatiebureau RCA en auteur van ‘Beyond Brands’: “België is voor internationale merken een geliefkoosde testmarkt. Onze markt is complex en we zijn veeleisende consumenten. Die consumenten verwachten dat hun favoriete merken zo dicht mogelijk bij hen staan. Dan is het belangrijk dat je als merk dezelfde taal spreekt.”
Een sterk merk in plaats van verschillende sub-merken
Toch is dit niet gewoon een naamsverandering: het is eigenlijk een logisch gevolg van een herpositionering die al even bezig is. Die maakt van Edenred veel meer dan een bedrijf dat maaltijd- en andere cheques uitgeeft.
“Onze business is drastisch veranderd. Onder meer dankzij de digitalisering zijn onze oplossingen toegankelijker en flexibeler dan ooit. We sluiten interessante partnerships, onze gebruikers kunnen digitaal betalen met hun Edenred-kaart of met Google- of Apple Pay. We zijn met Edenred pionier op heel veel vlakken en onze gebruikers verwachten dat ook van ons. Daarom blijft ons aanbod uitbreiden, door voortdurend in te spelen op hun verwachtingen”, zegt Olivier Bouquet.
Die transformatie verrast Van den Bergh dan ook niet: “Merken evolueren naar eenvoud. In een globale markt is het cruciaal om al je troeven onder eenzelfde naam te verzamelen en je zo sterker te positioneren ten opzichte van de concurrenten. De sterktes van alle sub-merkjes dragen bij tot een groter, overkoepelend merk.”
De 1,8 miljoen Edenred-gebruikers zullen deze nieuwe namen in de loop van de komende dagen in hun app, in hun persoonlijke MyEdenred-zone en in verschillende andere communicaties zien verschijnen!
Niet bekend met Edenred? Hier even een korte introductie.
Edenred is een toonaangevend digitaal diensten- en betalingsplatform, wereldwijd verbonden met 52 miljoen gebruikers en 2 miljoen handelspartners in 45 landen. Het biedt op maat gemaakte betaaloplossingen voor voeding, incentives, mobiliteit en zakelijke betalingen, met een toewijding aan het verbeteren van welzijn, koopkracht en duurzaamheid. Met 10.000 medewerkers streeft Edenred dagelijks naar een efficiënter en verantwoordelijk professioneel ecosysteem. In 2022 werden transacties ter waarde van 38 miljard euro beheerd via diverse digitale kanalen. Genoteerd op Euronext Parijs, maakt Edenred deel uit van verschillende indexen, en handelsmerken mogen niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt zonder schriftelijke toestemming.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Investeer in de groei van je medewerkers via opleiding en ontwikkeling
De bedrijfswereld maakt een ingrijpende technologische transitie door. Organisaties moe...
Interessante bedrijven
't Hooghuys