Furbo-Leaderboard_Updated.gif
digital detox

Deconnecteren om burn-out te voorkomen

Het aantal burn-outs blijft stijgen. Eind 2017 waren er meer dan 140.000 mensen die langer dan een jaar thuis zaten door een psychische aandoening volgens dit bericht van VRT Nieuws. Dit is een stijging met 39 procent in vijf jaar tijd. De overheid wil voor een trendbreuk zorgen en publiceerde hiertoe een wet “ter versterking van de economische groei en de sociale cohesie”. Één van de maatregelen die naar voor geschoven wordt, is regelmatig overleg tussen werkgever en werknemer over “deconnectie”.  Wat betekent dit voor jou als werkgever?

Wat is deconnectie?

Deconnectie betekent het loslaten van digitale communicatiemiddelen. Dat is voor velen minder evident dan het lijkt. Via de smartphone kunnen we 24/7 aan onze professionele e-mails. ’s Avonds voor het slapen gaan nog snel even checken of er geen belangrijke e-mails binnen gekomen zijn: verleidelijk maar geen goed idee. Op die manier vervagen de grenzen tussen privé en werk in die mate dat het stressniveau serieus kan stijgen. Voortdurend verbonden zijn kan zodoende een burn-out in de hand werken. Vandaar dat de overheid een aantal wettelijke richtlijnen uitstippelde rond deconnectie. Deze werden gepubliceerd in een wetartikel gepubliceerd op 30 maart 2018.

Overleg tussen werkgever en werknemer

De nieuwe wet stipuleert dat werkgever en werknemer regelmatig moeten overleggen over deconnectie zonder dat er een exacte frequentie wordt vermeld. Dit overleg dient te gebeuren binnen het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW). Onderwerpen die aan bod kunnen komen:

  • de bereikbaarheid van de medewerker;
  • afspraken over rusttijden;
  • wat met het sturen en verwerken van e-mails na de kantooruren;
  • vakantieregeling met ook digitale rust;

Afspraken die hierrond gemaakt worden, kunnen overgenomen worden in het arbeidsreglement. Indien behoefte aan extra ondersteuning, kun je een workshop organiseren binnen je bedrijf.

Digital detox

Tips om te deconnecteren

Digital Detox Academy zet voor jouw medewerkers een aantal tips op een rijtje om mee te nemen in een overleg:

  1. Bereid je vakantie goed voor! Zorg voor een goede out-of-office en voicemail. Voorzie ook een collega die jouw back-up is, zodat je volledig kunt deconnecteren.
  2. Vermijd een hele dag naar je computerscherm te kijken en neem af en toe een pauze. Ga offline! Ideaal is een korte wandeling, wat stretchen, water drinken, een babbeltje doen. De beste ideeën komen vaak boven tijdens de “koffieklets”.
  3. Pas single-tasking of mono-tasking toe wanneer je werkt aan een moeilijke opdracht. Focus op één taak en vermijd afleiding door te werken in een stille ruimte, een koptelefoon op te zetten en je mailbox te sluiten. Verwittig ook je collega’s dat je even niet “bereikbaar” bent.
  4. Vergeet je soms te pauzeren / deconnecteren? Overweeg de Pomodorotechniek. Dit is een methode binnen timemanagement die voorschrijft te werken in blokken van 25 minuten. Tussen elke blok in is er een pauze van 5 minuten.

Op zoek naar nog meer tips? Lees dan  deze bijdrage of contacteer Digital Detox Academy voor een vrijblijvend gesprek  via het contactformulier hieronder. Tot hoors!

Lees ook:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Digital Detox Academy

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Digital Detox Academy

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials