Furbo-Leaderboard_Updated.gif

De top 10 opleidingen van 2022: dit zijn ze!

Het is de tijd van het jaar voor eindejaarslijstjes! Misschien wil jij als bedrijfsleider wel weten welke opleidingen populair waren bij werknemers? We doken in de cijfers van online opleidingsaanbieder GoodHabitz. Spoiler: niet onverwacht zijn opleidingen die welzijn en feedback ondersteunen favoriet en staan er in de top 10 bijna alleen softskills opleidingen.

Focus op welzijn

We voorspelden het eerder in 2022 in deze blog: mentaal welzijn is, naast financieel welzijn, de belangrijkste prioriteit voor je medewerkers. Voor jou als werkgever geldt dat beiden een impact hebben op het behoud en de productiviteit van je personeel. Kijk je naar de top 10 van gevolgde opleidingen bij de Belgische klanten van Goodhabitz, dan zie je duidelijk de populariteit van dit topic. Met stip op nummer 1 staat de training Grip op je leven, rust in je hoofd. Ban de burn-out is terug te vinden op plek 4 en Werkplezier was de op negen na populairste opleiding bij de Belgische klanten van GoodHabitz.

Het belang van feedback

Volgens PwC hunkert 60% van de medewerkers naar dagelijkse of wekelijkse feedback. Uit dit onderzoek komt ook dat de jongste generatie werknemers (jonger dan 30 jaar) nog sterker naar feedback verlangt. Het is een evolutie die GoodHabitz ook ziet in de gevolgde opleidingen in 2022. Op nummer 2 van de top 10 staat de training Zeggen waar het op staat. Ook op de zevende plaats geeft de training Gesprekstechnieken het belang aan dat medewerkers hechten aan open gesprekken en feedback.

Feedback geeft richting, stimuleert betrokkenheid en motivatie en verbetert individuele prestaties. Waarom zou je als werkgever nog twijfelen hierop in te zetten? Wil je ermee aan de slag in je bedrijf? In deze blog geeft L&D-coach en feedback-expert Daphne Wens een stappenplan om in vier stappen richting een feedbackcultuur te evolueren.

De top 10 opleidingen in 2022

1. Grip op je leven, rust in je hoofd

2. Zeggen waar het op staat

3. Excel compleet

4. Ban de burn-out

5. Excel de basis

6. Timemanagement

7. Gesprekstechnieken LSD

8. Het 80/20 principe (meer bereiken in minder tijd)

9. EHBO op het werk

10. Werkplezier

Tegemoet komen aan de ontwikkelingsbehoeften van al je werknemers: hoe doe je dat?

Een breed aanbod aan leermogelijkheden is the way to go. Sofia Houari, Field Marketer BeLux bij GoodHabitz: “Dat is een gezonde mix van formele (buiten de werkplek, ontworpen door trainers) en informele (direct gerelateerd aan het werk, bepaald door de behoeften van de werknemer) opleidingen. Een e-learning platform met online trainingen is een laagdrempelige manier om opleidingen op een eenvoudige manier aan te bieden aan al je medewerkers. Bedrijven hebben er alle belang bij om in te spelen op de ontwikkelingsnoden van werknemers. Zeker in het licht van de nieuwe arbeidsdeal die het parlement recent goedkeurde. Zo heeft elke werknemer recht op vier opleidingsdagen en dienen bedrijven vanaf 20 werknemers verplicht een opleidingsplan op te stellen tegen 31 maart 2023.”

"Het is daarom heel belangrijk om een leercultuur te creëren binnen je bedrijf. Bij GoodHabitz zien we in de praktijk dat leren in kleine stappen efficiënter is. Daarom bestaan al onze trainingen uit verschillende korte stukjes content, ook wel microlearning genoemd. Zo kan je gemakkelijk de tijd vinden om te leren en op een ander moment je opleiding hernemen. Daarnaast gaat het ook over wat je aanbiedt aan je werknemers. Deze skills moeten overeenkomen met hun noden. We hebben het in dit artikel nu vooral gehad over de ‘zachtere’ human skills zoals de welzijns en communicatietrainingen, maar ons aanbod is 360°: van digitale vaardigheden (bijvoorbeeld AI) tot productiviteits-, sales- en leiderschapsopleidingen,” vertelt Sofia.

Eerst zien, dan geloven? Dat kan! Hier start je je GoodHabitz trial. Probeer GoodHabitz 14 dagen gratis uit

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en GoodHabitz

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • GoodHabitz

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials