De impact van corona binnen HR
Voor HR-trendwatchers is het momenteel ‘covid-dik’ kijken. Veel van de ‘voorspellingen’ die een jaar geleden rond deze periode gedaan werden, mochten wat later al de vuilnisbak in. Enkele voorzichtige vooruitzichten onder voorbehoud. (auteurs: Frank Van Hoof en Hannelore Jaeken)
Wapenstilstand in de War for Talent?
De intensiteit van het virus overtrof die van de War for Talent ruimschoots. In het KMOinsider panelgesprek waren de deelnemers het erover eens dat de economische krimp voor een vertraging zorgt van het offensief van de voorbije jaren. Vooral freelancers moesten voor dezelfde dienstverlening qua verloning soms stevig inleveren.
Vaak op afstand, nooit afstandelijk
Menselijk maatwerk was en blijft een van dé speerpunten om geknipte medewerkers te vinden en die ook duurzaam te binden. Doordachte doelstellingen en doorleefde daadkracht vormen een dynamisch duo op de werkvloer. Nu die werkvloer virtueel wordt, is het veel minder vanzelfsprekend om medewerkers te bereiken. Zoom en consoorten zorgden voor een digitale communicatieboom. Na een tijdje werd deze ‘schermtijd’ niet louter zakelijk, maar ook informatief en vermakelijk: webinars, winetastings, …
De medewerker als consument: een blijver
Een trend die wel is uitgekomen: de klant blijft koning, maar de medewerker anno 2020 was soms keizer. In de omgang met medewerkers zal menselijk maatwerk na verloop van tijd de norm worden. Veel bedrijven besteden meer dan ooit aandacht aan menselijk kapitaal, een investering met een ‘gewaarborgd rendement’, ook als het ooit opnieuw ‘business as usual’ wordt.
Thuis voelen in de home office
De kans is klein dat het ooit echt opnieuw business as usual wordt en we terug massaal in de file staan voor een klassieke 9 to 5. Door het thuiswerken ging het rendement pijlsnel de hoogte in. Maar het zorgde ook voor een stagnatie van creativiteit en innovatie, met vaker een stevige terugval van beide bouwstenen.
Structurele strategieën voor telewerk
Telewerk groeide in korte tijd maar blijkt niet voor iedereen weggelegd. Deze structurele shift moet een betrouwbare basis krijgen. De mate waarin bedrijven de onmisbare ondersteuning geven om van woonplaatsen ook werkplekken te maken, heeft een immense impact op het welbevinden van de werknemers. Digitale autonomie wordt samen met ergonomie een prominente pijler. Het is een must dat ook HR meedenkt en doet. Ook de geestelijke gezondheid kreeg een zware knak. Met het oog op hun mentale welzijn koesteren velen de wens dat ‘teams’ terugkeren in hun volle glorie en niet langer gereduceerd worden tot een technologische toepassing.
Harmonie tussen well-being en HR
Well-being kwam door corona in de spotlight te staan. Gezondheid is namelijk de maatstaf in de leef- en werkhouding van velen. Mensen zijn meer dan ooit met hun fysieke gezondheid bezig. HR trekt meer en meer de kaart van mentale gezondheid. Met een ongeziene openheid wordt er over gesproken en aan gewerkt. Nuttig en nodig, aangezien het stresspeil piekt als nooit tevoren. Bedrijven die HR en well-being kunnen harmoniseren, creëren een breed draagvlak om duurzame relaties en een warm werkklimaat te realiseren.
Remote control
De voorbeeldfunctie van leidinggevenden is heel wat minder evident als je gedwongen wordt tot een afstandelijke aanpak. Transparant en toegankelijk communiceren is de sleutel om ook vanop afstand te kunnen connecteren. Met een mix van energie en empathie kan een bekwame bedrijfsleider ook vanop afstand sturen, door bij de taakverdeling menselijk maatwerk te hanteren.
Lees het volledige artikel in KMOinsider magazine.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Investeer in de groei van je medewerkers via opleiding en ontwikkeling
De bedrijfswereld maakt een ingrijpende technologische transitie door. Organisaties moe...
Interessante bedrijven
ibizz