Bouwen aan ondernemers in HR
Wanneer je werkgevers vraagt naar de mentaliteit van het jonge talent vandaag, laat niet iedereen zich even positief uit. ‘Ze willen wel veel verdienen, maar liefst niet te veel werken.’ ‘Ze hebben weinig veerkracht.’ ‘Loyaliteit bestaat niet meer, ze zijn weg zodra ze elders betere voorwaarden krijgen.’ Het zijn slechts enkele van de vaak gehoorde commentaren. Karen Van der Aa (43 j.), oprichter en CEO van First Floor, wil af van die vooroordelen. Een gesprek met een bevlogen ondernemer die bruggen slaat tussen jong talent, ervaren professionals en bedrijven. Zo wil ze meebouwen aan een gezonde economie voor iedereen.
Als ondernemer met een onstuitbare passie voor HR ben ik vastbesloten om een verschil te maken. De kritiek op het jonge talent van vandaag motiveert me juist meer. ‘Ze willen veel verdienen, maar niet te hard werken,’ hoor je weleens. Ik zeg: laten we ze de juiste tools geven om te floreren op de werkvloer! Daar winnen we allemaal mee.
Je bewandelde zelf uiteenlopende wegen op je carrièrepad…
Karen Van der Aa (KVDA): “Dat kan je wel stellen. Ik studeerde geschiedenis – mijn ouders hoopten dat ik in het onderwijs zou stappen. Het liep echter heel anders, de ondernemer-avonturier in mij is te sterk (lacht). Na een paar jaar in het buitenland ontdekte ik de HR-wereld. Werken met mensen en het beste uit iedereen halen om resultaten neer te zetten, dat bleek al heel snel ‘mijn ding’. Ik draaide tien jaar lang mee in de corporate wereld en maakte er stevig carrière: HR, marketing & communicatie, peoplemanagement, projectmanagement en uiteindelijk senior managementniveau in een zeer commerciële, competitieve sector. Rond mijn dertigste ging ik daarnaast opnieuw studeren, vier jaar psychotherapie. Ik combineerde mijn carrière in het bedrijfsleven acht jaar lang met een beroepspraktijk als psychotherapeute. Toen ik 37 jaar oud was – ik ben een laatbloeier – kon ik de ondernemersmicrobe niet meer negeren. In First Floor kon ik mijn ondernemende natuur perfect verzoenen met mijn ideeën rond de menselijke factor als cruciaal ingrediënt om resultaten neer te zetten.”
“Uit studies blijkt dat mensen floreren als ze duidelijke én uitdagende doelstellingen voorgeschoteld krijgen.”
Stevige fundamenten
(KVDA): “Waarom leggen we niet meer nadruk op zelfbewustzijn en persoonlijke ontwikkeling bij jong talent? Bij First Floor zetten we in op stevige fundamenten. Ondernemingen hebben namelijk nood aan mensen met zelfkennis, een kritische geest, nieuwsgierigheid... Medewerkers die durven initiatief nemen en dingen in beweging zetten. Geen schroom om feedback te geven, geen angst om te bellen, wél durven verantwoordelijkheid nemen en meedenken. Dat maakt vandaag het verschil. First Floor wil mee die noodzakelijke basis leggen.
We zijn geneigd om jongeren volop technische kennis bij te brengen. Heel belangrijk, dat spreekt, maar het volstaat niet. Zeker in tijden waar kennis via ettelijke kanalen zeer toegankelijk is en ons zelfs dreigt in te halen, denk maar aan ontwikkelingen als AI. Tegen die achtergrond zijn mensen meer dan ooit de lijm die ondernemingen samenhoudt. Waar machines repetitieve taken overnemen, krijgen mensen meer tijd om creatieve opdrachten te vervullen. Innovatie is in huidige economische context een must. Alles is in beweging. Als KMO moet je mee. En dat is heus niet zo onoverkomelijk. Gewoon starten bij de basis: samenwerken en communiceren is daarbij van essentieel belang. Wat heb je als bedrijf aan de meest performante technologie, wanneer de people skills intern ontbreken?”
In de praktijk
(KVDA): “Gedurende zes jaar ontwikkelden we bij First Floor een succesvolle methodiek: het FLY-traject (Funky Leading Youngsters). Beloftevolle starters doorlopen intensieve training, coaching, mentoring en een traject rond persoonlijk leiderschap. Ze brengen deze vaardigheden meteen in de praktijk bij bedrijven, begeleid door ervaren senior experten.
Zo zetten ze de opgedane vaardigheden onmiddellijk om in resultaat bij ondernemingen, waar ze op projectbasis aan de slag gaan. Ze komen het bedrijf intern versterken bij zaken zoals recruitment, onboarding, hr-administratie, interne en externe communicatie, trainingen en employer branding. We implementeren ons FLY-traject op deze manier ook bij bedrijven voor hun eigen jonge potentiële generatie om zo een gezond fundament te leggen.
Je kan onze omkadering vergelijken met de ontwikkeling van talenten in de topsport. Uiteraard zetten wij ook in op technische skills en kennis. Maar we hechten eveneens bijzonder veel belang aan factoren als geruststelling enerzijds en uitdaging anderzijds. Uit studies blijkt namelijk dat mensen floreren als ze duidelijke én uitdagende doelstellingen voorgeschoteld krijgen. Versterk dat met een zelfbewuste, lerende attitude en je hebt goud in handen.”
Een generatie zonder veerkracht?
(KVDA): “In een wereld waar werk en identiteit niet langer één geheel vormen, hebben jongeren een andere kijk op werk. Laten we ze niet beoordelen als een generatie zonder veerkracht, maar als toekomstige leiders die we kunnen helpen vormen én zij ons omgekeerd ook. Onze slogan zegt het al: ‘building resilient future leaders.’
Het klopt dat er op het vlak van resilience nog vooruitgang kan geboekt worden. Of dat volledig de verantwoordelijkheid van de jongeren zelf is, laat ik in het midden. Hoe dan ook, een gezondere kijk op werk was wellicht op zijn plaats, al slaat de slinger nu soms door naar de andere kant. Ik ben ervan overtuigd dat die met de juiste aanpak een gezond midden gaat vinden. Bovendien ligt de kracht van slimme bedrijven in het samenbrengen van generaties en verschillende vormen van kennis. Wij zorgen daarvoor.”
Bedrijfsleiders overtuigen
(KVDA): “De realiteit is simpel: wil je weten hoe de wereld er over 20 jaar uit zal zien, dan moet je kijken naar de twintigers van vandaag. Beloftevol talent moet je om te beginnen kansen geven. Dat is niet vanzelfsprekend in economisch onzekere tijden. Ik begrijp ondernemers want ik ben er zelf een. Ook ik voel de economische druk, de volatiliteit van de markt en de financiële onzekerheid. Dat is vermoeiend. Ik denk graag oplossingsgericht mee. Het houdt me zelf als ondernemer ook scherp en geïnspireerd. De enige juiste vraag die je jezelf vandaag als (bedrijfs)leider moet stellen is: ‘Wat als ik níet investeer in mijn mensen?’ Het prijskaartje van die keuze is vaak hallucinant hoger. Dat besef is waar ik elke dag voor blijf gaan.”
Wat met de loyaliteit?
(KVDA): “Die bedrijfsleiders houden hun hart vast voor jobhoppers, en dat is niet helemaal terecht. Uit meer genuanceerde, recente studies blijkt dat jonge werknemers wel degelijk loyaal zijn, op voorwaarde dat de werkgever hen uitdaging en (financiële) stabiliteit geeft. We leven nu eenmaal in een wereld waar pakweg een eigen woning aankopen allesbehalve evident is. Specifiek GenZ wil vooral het gevoel hebben dat ze betrokken worden, vertrouwen krijgen en een bijdrage kunnen leveren aan het succes. Ook belangrijk: ze willen de ‘bigger picture’ zien, het hele verhaal uitgelegd krijgen en wat hun rol daarin is. Wanneer je als werkgever daaraan tegemoetkomt, kunnen ze best wat feedback en stress verdragen.”
Het beste van beide werelden
Ik ben een HR-professional, maar ook een ondernemer. In die zin probeer ik de twee werelden beter op elkaar te laten aansluiten. En beiden hebben nog een weg af te leggen, naar elkaar toe. Ondernemers, begrijp dat investeren in mensen die veelgezochte sleutel is tot succes. HR, spreek de taal van de ondernemer en toon de economische waarde van menselijk kapitaal. Wij vragen enorm veel van medewerkers: wendbaarheid, creativiteit, zin voor innovatie en duurzaamheid, kritisch denken… Zoiets komt niet vanzelf. Investeren in mensen is key. De ROI gelukkig fantastisch! Ja, ook in de cijfers.
Ik ga hierover graag in gesprek met ondernemers, dus geïnteresseerde lezers mogen steeds contact met mij opnemen.”
FF rustig
Dat is de opvallende titel van een podcastrubriek op de website van First Floor. Het initiatief ontstond een tweetal jaar terug vanuit de ‘roeping’ van Karen: een brug slaan tussen ambitieus jong talent en ervaren professionals. De insteek? Eerlijke verhalen over de mens achter de carrière.
Een ervaren professional gaat in gesprek met een nieuwsgierige jonge starter. Mensen als Alex Agnew, Bieke Illegems en Omar Souidi passeerden al de revue. Ze praten niet zozeer over hun ‘succesformule’, maar delen hun verhaal. Hun geslaagde en minder geslaagde beslissingen, hun twijfels en overtuigingen.
Karen interviewt hen telkens met een jong talent als co-host. Dat levert mooie gesprekken op. “Al snel voel je dat ze elkaar versterken. Die dynamiek, dat is de essentie van First Floor”, aldus Karen.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
't Hooghuys