Vier tips waarmee online fashionretailers hun omzet kunnen verhogen
De mode-industrie is continu in beweging. Vroeger waren het versierde etalages die klanten naar de winkel trokken en de kassa’s deden rinkelen, maar anno 2021 komen daar hele andere middelen bij kijken. Wat daarbij kan helpen? Ik geef vier tips.
De mode-industrie is continu in beweging. Vroeger waren het prachtig versierde etalages die klanten naar de winkel trokken en de kassa’s deden rinkelen, maar anno 2021 komen daar hele andere middelen bij kijken. Dat verschillende online fashionretailers daar nog mee worstelen, blijkt wel uit het onderzoek van online betaalprovider Mollie naar de e-commercetrends in 2021. Veel retailers zijn op zoek naar een manier om hun logistieke proces optimaal in te richten, nieuwe klanten voor zich te winnen, bestaande klanten aan zich te binden en hun conversieratio te verhogen.
Daarnaast heeft de coronapandemie in de (online) fashionbranche – net als veel andere sectoren – flink huisgehouden. Uit het onderzoek van Mollie blijkt dat 44 procent van de onlinefashionretailers die meededen aan het onderzoek afgelopen jaar een inkomstendaling ervoeren.
Om te helpen met het overwinnen van de uitdagingen rondom de continu veranderende mode-industrie en de gevolgen van de coronapandemie, heb ik vier tips waarmee onlinefashionretailers hun omzet komend jaar kunnen verhogen.
1. Maak bestaande logistieke processen transparanter
Door verschillende stappen in de toeleveringsketen transparanter te maken en flexibele leveringsmodellen te kiezen – zoals een crowdshipping-model – houden online retailers hun supply chain overzichtelijk. Digitalisering speelt hierin een belangrijke rol, want dankzij technologische ontwikkelingen is elke stap in de toeleveringsketen tegenwoordig inzichtelijk te maken. Hierdoor is snel te ontdekken welke onderdelen van het proces goed verlopen en welke wat minder goed draaien, en dus geoptimaliseerd moeten worden. Duidelijkheid hierin draagt ook bij aan hogere klanttevredenheid.
2. Kijk verder dan je eigen webshop om nieuwe klanten voor je te winnen
Hoewel veel modemerken door de coronapandemie flink hebben geïnvesteerd in een goed werkende webshop, is dit niet voor alle beginnende modemerken haalbaar. Als nieuwkomer op de markt is het belangrijk om eerst je plek te claimen en naamsbekendheid te krijgen. Daarvoor kan het helpen om je eerst aan te sluiten bij grote online marktplaatsen, zoals eBay, Amazon of Etsy. Hierbij is het belangrijk om je toeleveringsketen goed in het oog te houden. Als het platform waarbij je bent aangesloten bijvoorbeeld te laat levert, straalt dat af op je eigen merk. Dat kan je online verkoop juist negatief beïnvloeden.
Een andere tactiek om online meer klanten te werven, is social media inzetten als verkoopkanaal. E-commerce op sociale platformen is een van de belangrijkste trends voor 2021, maar toch gebruikt nog slechts 17 procent van de respondenten van het Mollie-onderzoek deze methode. Door met behulp van een scherpe marketingstrategie influencers met veel volgers in te zetten als merkambassadeurs, is het goed mogelijk om meer leads en conversies te genereren – vooral op Facebook en Instagram.
3. Leg de focus niet alleen op klantwerving, maar ook op klantbinding
Voor 73 procent van de ondervraagden uit het onderzoek blijft het een uitdaging om websitebezoekers tot een aankoop te verleiden. Daarnaast heeft 59 procent moeite om eenmalige klanten te veranderen in terugkerende, trouwe klanten. Het is daarom belangrijk om je niet alleen te concentreren op klantwerving, maar ook op klantbinding.
Een van de manieren om meer aandacht te besteden aan klantbinding, is door te kijken naar mond-tot-mondreclame. Dit wordt nog steeds aanbevolen om de retentiegraad te verhogen. Een groeiend aantal modewinkels waagt zich dan ook aan influencermarketing. De sterke associatie tussen een merk en een bepaald gezicht zorgt voor herkenning bij klanten. Dit kan helpen om consumenten op de lange termijn aan je te binden. Klanten die zich sterk met een merk identificeren, zijn in het algemeen ook tevredener over de producten en diensten ervan. Voordeel daarvan weer is dat zij ook sneller geneigd zijn hun positieve ervaringen te delen met familie en vrienden, wat kan zorgen voor een aanwas van nieuwe klanten.
Daarnaast kan je ook zelf nog een impact maken op de ervaring van je klant, bijvoorbeeld door een handgeschreven kaartje bij de aankoop of een kleinigheidje waar de consument blij van wordt. Wat ook weer kan resulteren in mond-tot-mondreclame. Daarbij differentieer je jezelf hiermee ten opzichte van grote geautomatiseerde spelers in de markt.
4. Voorkom een vroegtijdig afgebroken verkoopproces
Niets is vervelender dan je winkelmandje te hebben gevuld met allemaal leuke kledingitems, om er vervolgens bij het afrekenproces achter te komen dat de levertermijn veel langer is dan je had verwacht. Althans, dat vinden veel online shoppers. 40 procent van de ondervraagden gaf aan dat een te lange levertermijn de reden is dat veel klanten afhaken en hun volle winkelmandje achterlaten. Maar ook problemen met de betaalprovider – zoals een ingewikkeld authenticatieproces –, te weinig betaalmethoden, een traag afrekenproces spelen onder andere een rol bij mislukte conversies.
Het is dus duidelijk dat er behoefte is aan een snel en transparant afrekenproces waarmee klanten niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. Directe duidelijkheid over de totaalprijs, een redelijke levertermijn en een ongecompliceerd en snel betaalproces (bijvoorbeeld met behulp van een progressieve webapplicatie die voldoet aan de veeleisende behoeften van consumenten die via hun smartphone shoppen) kunnen helpen om de conversiegraad te verhogen.
Bonustip: houd online trends nauwlettend in de gaten
Dat klanten steeds veeleisender worden, is natuurlijk geen nieuws. Ze willen niet alleen dat aan hun verwachtingen wordt voldaan, ze willen dat die overtroffen worden. Om dat voor je klanten te kunnen blijven doen, is het van belang dat je online trends goed bijhoudt: welke (nieuwe) betaalmethoden zijn in trek, welke influencer heeft een grote hoeveelheid volgers verzameld en via welk device shoppen (potentiële) klanten het liefst? Door hier bovenop te zitten, zorg je voor een optimale shopervaring en geef je je conversieratio én je inkomsten een mooie boost.