Twee derde van de Belgische consumenten shopt het liefst op locatie
Veeleisende Belgen shoppen online voor het gemak, en in de winkel voor hun plezier.
Goed nieuws voor de winkeluitbaters in de aanloop naar de zomersolden: de fysieke winkel is nog steeds erg in trek in België. Dat blijkt uit het 2022 Retail Report van Adyen (AMS: ADYEN), het wereldwijde financiële technologieplatform voor de meest toonaangevende bedrijven. 64% van de ondervraagde Belgen geeft aan veel waarde te hechten aan een fysieke shopervaring. De bakstenen winkel is dus springlevend, ook wereldwijd: globaal shopt 59% van de consumenten nog steeds het liefst op locatie.
Aanraken, voelen en uitproberen
Fysieke winkels moeten echter meer bieden dan de producten en diensten die online te verkrijgen zijn. Vandaag moeten ze ook een contactpunt zijn waar de consument inspiratie opdoet voor zijn toekomstige aankopen. Ongeveer de helft (53%) van de ondervraagden verwacht van zijn winkel dat het een aantrekkelijke locatie is waar het niet alleen over producten gaat. 38% van de Belgen geeft aan dat ze sinds de pandemie een nieuwe waardering hebben voor het aanraken, voelen, of fysiek uitproberen van producten voordat ze deze kopen.
Technologie als brug
De online en fysieke kanalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en consumenten verwachten steeds meer een ervaring waar beide naadloos op elkaar zijn afgestemd. De helft (50%) van de Belgische shoppers is bijvoorbeeld loyaler aan een retailer die hun artikelen online laat kopen en in de winkel laat retourneren, een stijging van 56% ten opzichte van het onderzoek in 2020. Nog eens 54% van de respondenten zegt dan weer dat ze trouwer zijn aan retailers bij wie ze ter plaatse kunnen bestellen om het vervolgens thuis te ontvangen.
Belgen shoppen online voor het gemak, en in de winkel voor hun plezier. Nieuwe technologieën bouwen een brug tussen beide winkelervaringen. Van kiosks om producten te bestellen die niet op voorraad zijn, digitale spiegels met augmented reality, tot nieuwe manieren om met QR-codes of mobiele apparaten te betalen: bijna vier op de tien (39%) Belgen geeft aan sneller te zullen shoppen bij retailers die technologie gebruiken om de winkelervaring te verbeteren.
Ook de adoptie van winkel-apps groeit gestaag in België. Meer dan een derde (36%) van de Belgen is tijdens de pandemie meer applicaties van winkels gaan gebruiken dan voorheen. Dat is een stijging van 50% vergeleken met het onderzoek uit 2020. Vooral jongere consumenten tussen 18 en 34 jaar omarmen de nieuwe platformen. Onder hen gebruikt bijna de helft (49%) een winkel-app voor online aankopen.
De Belg is veeleisend
Hoe dan ook, de Belgische consumenten zijn veeleisend. Zo’n 64% van de Belgische respondenten zegt dat ze niet willen winkelen bij bedrijven die een slechte winkelervaring bieden – online of in de winkel. Shoppers willen ook beloond worden voor hun loyaliteit. Bijna zes op de tien (59%) Belgen vindt dat retailers hen beter moeten belonen voor het winkelen in hun winkels, bijvoorbeeld via een app om beloningen te ontvangen of via een loyaliteitsprogramma verbonden aan de betaalkaart.
Julien Marlier, Country Manager België van Adyen: “Producten zijn vandaag makkelijk online te krijgen, dus komen consumenten naar de winkel voor de dienstverlening en de beleving. Het is belangrijk voor retailers dat zij aanwezig zijn op meerdere kanalen om een unieke winkelervaring te bieden, bijvoorbeeld door het gebruik van mobiele kassa’s zodat consumenten niet in de rij hoeven te staan. Belgische bedrijven moeten deze kans grijpen en van consumenten trouwe klanten maken.”
Over het Retail Report
Het onderzoek is uitgevoerd tussen eind 2021 en begin 2022 door Opinium Research bij 40.020 volwassenen, waaronder 1.000 Belgische respondenten en door Censuswide bij 11.530 bedrijven actief in de retail-, reis-, hotel- en voedingssector (waaronder 100 Belgische retailers).