SUV OMODA E5 slaagt met succes voor veiligheidstest bij extreme temperaturen
De komende dagen beloven bijzonder warm te worden. In reactie op de groeiende bezorgdheden tijdens de zomer omtrent de functionaliteit en veiligheid van EV-accu's bij hoge temperaturen, onderging de volledig elektrische SUV OMODA E5 van autogigant Chery een strenge veiligheidstest. Die test bevestigt de veiligheid van de batterij bij extreem hoge temperaturen, tot zelfs 500 graden Celsius.
Hoge temperaturen kunnen het risico verhogen op oververhitting alsook verminderde prestaties, capaciteit en levensduur van batterijen, wat eveneens het rijbereik en vermogen van voertuigen beïnvloedt. In extreme gevallen kan dit zelfs leiden tot zelfontbranding of ontploffing van het voertuig. Om die zorgen voor gebruikers weg te nemen, onderging de OMODA E5 onlangs een hogetemperatuurtest om de veiligheidsprestaties van de batterij in extreme omgevingen aan te tonen. De batterij van de OMODA E5 is uitgerust met een geavanceerd elektronisch controlesysteem en batterijbeheersysteem die de stabiliteit en veiligheid ervan garanderen, zelfs onder extreme omstandigheden.
Geen risico op thermische runaway of propagatie
Tijdens de veiligheidstest bij hoge temperaturen van de bodemplaat van de OMODA E5, toonde het voertuig een uitzonderlijke hittebestendigheid. Bij aanvang was de batterij opgeladen tot 96%, wat normale operationele omstandigheden weerspiegelt. Tijdens de test werd het chassis van de OMODA E5 gedurende ongeveer 130 seconden blootgesteld aan directe vlammen met temperaturen tot 500 graden Celsius, wat veel hoger is dan temperaturen die bij dagelijks gebruik kunnen voorkomen. Desondanks presteerde de OMODA E5 uitstekend: na de test vertoonde het voertuig geen tekenen van elektrische lekkage en zowel de batterij als de elektrische systemen bleven stabiel.
Na een observatieperiode van twee uur om mogelijke gevaren te controleren, werd bevestigd dat de hoge temperaturen de functies van het voertuig niet hadden beïnvloed. De veiligheidstest bewijst dat de batterij van de OMODA E5 bestand is tegen extreem hoge temperaturen zonder risico op thermische runaway (een ongewenst chemisch proces waarbij de temperatuur van een batterijcel verder stijgt) of thermische propagatie (een proces waarbij de warmte zich verder verspreidt naar andere batterijcellen). Daarnaast toont de test de brandveiligheid aan.
De standaard verleggen
De OMODA E5 is uitgerust met een geavanceerd elektronisch controlesysteem. Het systeem voert bij het opstarten controles uit, kan eventuele fouten online detecteren en biedt systeembeveiliging voor zowel de batterij als de motor. Het batterijmanagementsysteem (BMS) monitort bovendien continu in real-time de batterijstatus voor optimale prestaties en veiligheid in alle situaties.
Naast uitgebreide veiligheidsmaatregelen voor het batterijsysteem heeft de OMODA E5 tests doorstaan die verder gaan dan de standaard industrienormen. Die tests richten zich op veelvoorkomende uitdagingen bij elektrische voertuigen, zoals onvoldoende waterdichtheid, impactschade bij botsingen en kans op verbranding. De afdichtingsprestaties van het deursysteem van de OMODA E5 werden bijvoorbeeld geoptimaliseerd tijdens waterdichtheidstests in diepe watergebieden, terwijl de carrosseriestructuur werd ontworpen om waterlekkage te minimaliseren dankzij nauwsluitende verbindingen tussen de verschillende onderdelen. Verder is de onderkant van het accupakket beschermd door 78% hoogsterkte staal, wat zowel bescherming biedt bij off-road rijden als bijdraagt aan de levensduur van het batterijpakket.
Taylor Zhang, Country Director België en Luxemburg bij Chery, concludeert: "Het succes van de OMODA E5 in de hogetemperatuurtest toont niet alleen de veiligheid van de batterij onder extreme omstandigheden aan, maar ook de toewijding van OMODA aan productkwaliteit en gebruikersveiligheid. Als pionier in de ontwikkeling van veiligheidsnormen voor elektrische voertuigen, biedt OMODA gebruikers een veiligere en betrouwbaardere elektrische rijervaring.”
Aanhoudend wereldwijd succes
In de eerste helft van dit jaar verkocht Chery Automobile meer dan 1,1 miljoen auto’s, een stijging van 48,4% en een nieuw record. Hiervan werden 532.158 voertuigen geëxporteerd. Enkel in juni verkocht Chery 200.412 voertuigen, een toename van 38% op jaarbasis, met 44.851 elektrische auto’s (een stijging van 230,6%) en 97.034 geëxporteerde exemplaren (een stijging van 22,7%). Specifiek voor de automerken OMODA en JAECOO bedroeg het exportvolume in juni 22.120 eenheden, een groei die al zes maanden op rij aanhoudt. De JAECOO J7 en OMODA E5 versterken hun marktpositie met respectievelijk een sterke acceptatie en stijgende verkoop. In de eerste helft van 2024 overschreed de cumulatieve export van de merken 100.000 eenheden, een stijging van 54% jaar-op-jaar.