Studio Salens zet uw employer branding in beweging
Sinds enkele jaren zet Studio Salens zich op de kaart als een nieuwe speler voor het realiseren van jobvideo’s of vacaturefilms.
Met het initiatief Vacature.film realiseert de studio budgetvriendelijke vacaturefilms die u kan inzetten op al uw sociale media kanalen, uw website, een jobbeurs, wachtschermen en meer. Zo speelt deze studio zeer flexibel in op de recente trends in de communicatiewereld. Video wordt in 2020 nog belangrijker, zeker in sociale media.
Steeds meer schakelen werkgevers hun sociale media in voor hun rekruteringscommunicatie. Logisch, want deze media zijn gratis beschikbaar. Tegelijk merken meer en meer bedrijven en organisaties dat het zoekgedrag van de sollicitanten zich online afspeelt, terwijl de printversies van hun vacatures alsmaar minder respons genereren. Zet daar het budgettair plaatje naast, en je kan alleen maar concluderen dat een andere aanpak zich opdringt.
Guy Salens | Vacature.film: “Het loont absoluut de moeite om dit voor je organisatie in kaart te brengen, en daaruit conclusies te trekken voor de toekomst. Je kiest uiteraard voor een goede communicatiemix, zowel online als offline, maar waar leg je de klemtoon? Vandaag draait “verkopen” vooral rond emotie, sfeer en beleving, en veel minder rond technische details. Als je een functie in je organisatie of bedrijf aanbiedt, vereist dat dezelfde aanpak.
Zeker bij lastig in te vullen functies kan je maar best opvallen, want dan is het veeleer de sollicitant die zijn/haar werkplek kiest, en niet zozeer de werkgever. Een vacaturefilm kan alvast één manier zijn om je als organisatie of bedrijf te onderscheiden.”
Hoe bereik je potentiële nieuwe medewerkers?
“Vraag een kandidaat voor een functie wat de doorslag gaf om te solliciteren. Zonder twijfel krijg je een top 3 met “een aangename (bedrijfs)sfeer” als één van de items. En net dàt kan je onmogelijk weergeven in een vacaturetekst. Maar… wel in een vacaturefilmpje!” zegt Guy.
Zo’n jobvideo is een korte video met een sfeerimpressie van de nieuwe job, de werkplek, de omgeving, de collega’s, het team, de afdeling… die je inzet in je rekruteringscommunicatie. Het verhaal achter de vacature, zeg maar, een verhaal waarmee een sollicitant zich kan identificeren. Daarbij is het de bedoeling en de kunst om een realistisch beeld te schetsen, en in minder dan een minuut de interesse te prikkelen van je potentiële nieuwe werkkracht.”
“Welke sollicitant zit immers vandaag nog te wachten op functiebeschrijvingen met een knip- en plakwerk van functievereisten?”
Ondertussen heeft Studio Salens reeds gewerkt voor gemeente Boechout, gemeente Mol, stad Mortsel, PIDPA, Evonik, Kempens Landschap, … maar ook tal van andere realisaties en cases vindt u op de website vacature.film.
Guy Salens: “Onze laatste realisatie is een jobvideo voor de Gemeente Boechout in verband met een deskundige Personeel waar we achteraan de film enkele bloopers hebben gemonteerd. Een gedurfde aanpak, maar wel één die werkt én gedeeld wordt!”.
Meer info: vacature.film