Solden zijn een buitenkans… ook voor de winkelier
Veel winkeliers laten kansen liggen tijdens de soldenperiode. Producten afprijzen en er zoveel mogelijk van trachten te verkopen is één ding, maar ervoor zorgen dat 'koopjesjagers' ook buiten de soldenperiode terugkomen is een andere uitdaging.
Solden zijn lang niet alleen een opportuniteit voor de consument. Door dezelfde positieve standaarden te hanteren als gedurende de rest van het jaar, genereer je niet alleen omzet, maar verhoog je aanzienlijk je kansen om het vertrouwen en de loyaliteit van klanten te winnen. Het gevolg is dat ze ook na de soldenperiode naar je terugkomen.
Eind verleden jaar kwam mijn boek “Uitblinken met je winkel of showroom” uit. De principes uit mijn boek zijn net zo goed toepasbaar in soldenmaand januari. Veel consumenten hebben een haat-liefdeverhouding met de soldenperiode. De chaos, de overvolle bakken en de vaak afstandelijke bediening dragen bij aan het negatieve imago van deze koopjestijd. Sommige consumenten voelen zich misschien zelfs een beetje beschaamd om als koopjesjager te worden gezien. Anderzijds maakt die mooie blouse of dat leuke hemd dat je voor een prikje op de kop kan tikken de soldenperiode dan weer heel aantrekkelijk voor consumenten. Maar als het winkelpersoneel hen ook tijdens deze periode met de glimlach een fijne winkelervaring bezorgt, zal dat de klant zeker bijblijven. Misschien vertelt hij of zij het wel voort, al dan niet op social media.
Ook winkeliers ervaren de soldenperiode vaak als een stressvolle tijd met dalende marges, hoge werkdruk en een negatieve impact op de merkbeleving.
Toch zijn de solden niet enkel een buitenkansje voor consumenten, maar ook voor winkeliers. Door dezelfde positieve standaarden te hanteren als gedurende het jaar, genereer je niet alleen omzet, maar verhoog je aanzienlijk je kansen om het vertrouwen en de loyaliteit van consumenten winnen. Het gevolg is dat ze ook na de soldenperiode naar je terugkomen.
Ik leg je graag uit hoe je van de soldenperiode een positieve ervaring maakt voor je klanten én je zaak.
De soldenstress: "Het is toch maar een soldenkoper"
Veel winkeliers kijken op tegen de soldenperiode. Ze zien het als een noodzakelijk kwaad en vergeten dat klantenbinding tijdens deze periode net zo belangrijk is. Klanten ervaren de solden vaak als een stressmoment: rommelige winkels, geen duidelijke hulp en het gevoel dat ze ‘te min’ zijn, omdat ze koopjes komen zoeken. Dat gevoel wordt versterkt door winkeliers die passief achter de kassa staan, niet proactief adviseren en het idee geven dat klanten alles zelf moeten uitzoeken. Het beeld van de verveelde man die achter zijn partner aansloft, zegt veel.
Toch hoeft het niet zo te zijn. Winkeliers die solden als een kans zien, kunnen een wereld van verschil maken.
Van chaos naar gastvrijheid: Hoe je het verschil maakt
Solden bieden de uitgelezen kans om je te laten opvallen met gastvrijheid. Gastvrijheid zit hem in kleine, grote dingen. Het gaat erom wat voor gevoel je bij je klanten teweegbrengt. Ook tijdens drukke solden.
Drie eenvoudige tips om van solden een gastvrij gebeuren te maken:
- Een warm welkom: Begroet klanten bij binnenkomst met een glimlach en toon enthousiasme, ook al is het druk.
- Creëer overzicht en comfort: Vermijd rommelige rekken en chaotische bakken. Er zijn genoeg studenten en flexijobbers te vinden die graag helpen om je winkel er steeds netjes te laten uitzien. Zorg voor een duidelijke structuur in je winkel en bied comfort, zoals een zachte zitplek voor wachtende partners of een gratis drankje.
- Blijf adviseren en verrassen: Soldenkopers verdienen dezelfde service als je reguliere klanten. Adviseer actief en verras hen met kleine extra’s, zoals een complimentje, een gadget, wasinstructies of een mooie draagtas voor hun aankoop.
Klantbeleving versterkt je reputatie
Klantbeleving cruciaal, vooral in tijden van grote kortingen. Je reputatie wordt niet enkel bepaald door je producten of kortingen, maar door hoe je klanten ontvangt. Een klant die tijdens de solden écht geholpen wordt en zich welkom voelt, onthoudt dat. Die klant komt terug, ook na de solden.
Toekomstbestendig ondernemen dankzij gastvrijheid
Ik ben ervan overtuigd dat winkeliers die inzetten op gastvrijheid, niet alleen hun gunfactor verhogen, maar ook hun toekomstbestendigheid. De solden zijn geen last, maar een kans om te bewijzen wie je bent als winkelier. Als je de solden mooi verpakt met een gastvrije aanpak, win je vaak klanten voor het leven.
Over TONC
TONC helpt winkeliers en showroomeigenaars om betere ondernemers te worden en focust daarbij op vier pijlers: positionering, communicatie, winkelconcepten en trainingen. Met Charlotte Cools als inspirerende kracht zorgt TONC voor een blijvende impact.
Meer info:
Charlotte Cools, 0494 31 31 23 | www.tonc.be