SERVICEPLAN GROUP LEGT GROEICIJFERS VOOR ONDANKS CORONACRISIS
Ook Belgische afdeling doet het tegen de markttrend in goed met omzet van bijna 25 miljoen euro
Dat bedrijven bij wie het minder goed gaat eerst snijden in hun reclame en communicatiebudgetten, werd helaas bevestigd tijdens de Covid-19 crisis. Zo liet de beroepsfederatie ACC Belgium in april van dit jaar nog weten dat 50 à 60 procent van alle reclamecampagnes geschrapt zouden worden voor de komende maanden. Serviceplan Group, die via “Houses of Communication” alle communicatiediensten onder één dak bundelt tot een geïntegreerd en holistisch concept over de landsgrenzen heen, vormt hierop de grote uitzondering. De organisatie, dat dit jaar haar vijftigste verjaardag viert, kon een terugval vermijden door zich wendbaar op te stellen en in te zetten op digitalisering. Meer nog, de groep kende zelfs een lichte groei in haar wereldwijde inkomsten in het fiscale jaar 2019-2020 dat op 30 juni afgesloten werd. Eerder dit jaar richtte Serviceplan Group in volle coronacrisis nieuwe “Houses of Communication” op in Amsterdam en Wenen.
Digitale diensten
De positieve cijfers van Serviceplan Group zijn onder meer te danken aan de sterk toegenomen vraag naar digitale diensten. Het honorariumvolume van Mediaplus en Plan.Net, de merken van Serviceplan Group die zich hierin specialiseren, steeg dan ook dit afgelopen boekjaar met 7 procent naar 217 miljoen euro.
Om beter op de digitale trend in te kunnen spelen, richtte de groep in het voorjaar van 2020 TheHubz.com op. Dit is een nieuwe wereldwijde divisie die als interne digitale productiedienst fungeert voor de groep waarvan alle 34 agentschappen gebruik kunnen maken. Door een gespecialiseerde dienst te creëren met zes vestigingen (waaronder een branche in Brussel) in drie continenten kan de groep de productiviteit, doeltreffendheid en snelheid van klantenprojecten aanzienlijk verhogen. Momenteel werken er wereldwijd 1.200 mensen voor TheHubz.com.
Wendbaar
Een van de sleutels die leiden tot het succes van Serviceplan Group - en die vooral in tijden van crisis doeltreffend is gebleken - is het onafhankelijk partnermodel. Hierbij functioneert iedere branche onafhankelijk, maar de leiding kan wel telkens beroep doen op de andere afdelingen van de groep voor steun. Alle partners zijn betrokken bij de dagelijkse gang van zaken en zorgen persoonlijk voor hun klanten.
"We zijn geen logge tanker, maar een groep die bestaat uit wendbare speedboten. In deze periode heeft onze unieke partnerstructuur, waarin iedereen samenwerkt, veel geholpen. Anderzijds zijn we als onafhankelijk bureau wendbaarder, sneller en flexibeler in onze besluitvorming, omdat we geen rekening hoeven te houden met de korte termijn belangen van aandeelhouders die hun investeringen willen zien renderen.”
- Florian Haller, CEO van Serviceplan Group
België
Ook Serviceplan Group Belgium, één van de vijf belangrijkste agentschappen van de groep buiten Duitsland, heeft een goed jaar achter de rug. Met een omzet van bijna 25 miljoen euro en inkomsten die iets minder dan 8 miljoen euro bedragen deed de groep - met merken zoals Serviceplan, Plan.Net, Neverest, Mediascale en Mediaplus - het in het fiscaal jaar 2019/2020 iets beter dan het jaar voordien.
“Tijdens de coronacrisis hebben we veel tijd doorgebracht met het luisteren naar hoe we onze klanten het beste kunnen helpen. Onze specialisatie in digitalisatie was hierbij een enorme troef, aangezien door de lockdown iedereen thuis achter zijn computer, tablet of telefoon zat. Door onze onafhankelijke structuur konden we ons ook snel aanpassen aan deze nieuwe realiteit.”
- Peter Vande Graveele, CEO Serviceplan Group Belgium
Uitdaging
Het nieuwe boekjaar, dat begon op 1 juli 2020, zal nog steeds worden beïnvloed door de gevolgen van de voorgaande crisismaanden en de daardoor ontstane wereldwijde economische recessie. Toch vindt Serviceplan Group dat de toekomst er positief uitziet.
"Onze klanten en hun verwachtingen van ons als partner evolueren. Sleutelwoorden als consolidatie, efficiëntie, kostendruk en communicatie op basis van data zullen steeds belangrijker worden. We passen ons hierop aan door flexibel te zijn, geleidelijk aan te denken en te handelen en consequent te blijven inzetten op digitalisering. Ik ben ervan overtuigd dat we binnen Serviceplan Group veel stappen gezet hebben en blijven zetten op weg naar een gemeenschappelijk doel: we willen de agentschapsgroep stabiliseren en betrouwbaar en toekomstbestendig maken voor onze klanten en onze collega's."
- Florian Haller, CEO van Serviceplan Group