SEO-copywriting: de trends van 2021
Het jaar 2021 staat alweer voor de deur. Hoog tijd dus voor nieuwe voornemens! Op het gebied van SEO kunnen wij jullie alvast een duwtje in de goede richting geven.
Ook in het jaar 2021 blijft SEO-copywriting een belangrijk aspect in de online wereld. Benieuwd welke copywriting trends jou kunnen helpen om je SEO en merkbekendheid te doen slagen in 2021? Ontdek de trends in deze blog!
1. Vergeet je zoekwoordenonderzoek niet
Elke SEO-er weet dat het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek de eerste stap is binnen het uitwerken van een SEO-strategie. Daarnaast krijg je via dit soort onderzoek een overzicht van de te creëren geoptimaliseerde content. Helaas durven we wel eens enkele zoekwoorden uit dit onderzoek te vergeten. Het is belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren.
Op het gebied van zoekwoordenonderzoek zien we de volgende trends in 2021 opduiken:
Doel: 80% evergreen keywords & 20% trending keywords
Evergreen keywords zijn zoekwoorden die niet verouderd zijn en steeds relevant blijven voor de lezer, ongeacht het seizoen of de huidige nieuwscyclus. Neem dus genoeg tijd om de behoeften van dit soort zoekwoorden binnen je markt en doelgroep te begrijpen. En creëer content die zich ook richt op deze soort zoekwoorden.
Het doel is om je content een toegevoegde waarde te geven en te zorgen dat het probleem van je lezer opgelost raakt. Daarnaast moet je ook de nodige aandacht besteden aan trending zoekopdrachten bijvoorbeeld de nieuwste producten die beschikbaar zijn. Door trending zoekopdrachten te volgen en nuttige informatie te creëren, kunnen sommige zoekwoorden veranderen in evergreen keywords. Dit zorgt dan weer voor een voorsprong op je concurrentie!
Stel een buyer persona op
De buyer persona is een zeer uitgebreide en gedetailleerde omschrijving van je belangrijkste doelgroep. Hierin worden demografische factoren, wensen, doelen en pijnpunten zo gedetailleerd mogelijk beschreven. De buyer persona wordt zo realistisch opgesteld dat het net een echt persoon voorstelt.
Probeer dit in de praktijk te brengen. Creëer een fictief karakter bijvoorbeeld Willem die je eigen doelgroep voorstelt.
Waar zou Willem naar op zoek zijn?
Welk zoekwoord zou hem aantrekken naar je content?
Met wat voor soort CTA’s zal Willem zich vooral bezighouden?
Hoe zit het met het soort beeldmateriaal?
Op basis van deze buyer persona kan jij jouw zoekwoorden en content aanpassen op dat van de buyer persona.
Focus niet enkel op het volume
Probeer je niet steeds te focussen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Ook niet wanneer je bijvoorbeeld een nieuw bericht voor je blog schrijft. Afhankelijk van de ROI van een dienst of product, kan je je ook richten op zoekwoorden met een zoekvolume van 10 tot 20 bezoekers per maand.
Zoekwoorden monitoren en evalueren
Het is belangrijk om de zoekwoorden die je gebruikt en je prestatie hierop te evalueren en te monitoren. Loopt het niet zoals het zou moeten? Dan kan je de inhoud analyseren. Pas de title-tag aan of vernieuw de huidige content en bekijk hierna welke invloed dit heeft op je positie. Een handige tool waarmee je je zoekwoorden kan monitoren is SEMrush.
Vergeet de gerelateerde zoekwoorden niet
Wanneer je klaar bent met je zoekwoordenonderzoek en een zoekwoord hebt gevonden waarop je je wilt focussen, moet je ook een lijst met gerelateerde zoekwoorden opstellen. Gerelateerde zoekwoorden tonen meer relevante voor je onderwerp. Dit helpt je om duidelijkere signalen te sturen over het onderwerp van je pagina, zowel voor zoekmachines als voor je lezers.
2. Optimaliseer je title tags
Title tags blijven één van de sterkste signalen voor zoekmachines om duidelijk te maken waarover de pagina gaat. Bij het schrijven van je title tags moet je niet enkel mensen aantrekken maar ook voldoen aan je SEO. Je neemt dus best het focuszoekwoord op in je kop. Probeer dit zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in het titel te plaatsen.
Een aantal andere trends die we in 2021 nog steeds zullen zien zijn:
Houd het kort: de standaard title tags zijn tussen de 50 en 60 tekens lang. Dit komt doordat Google alles na 60 tekens afsnijdt. Dit vergt misschien enige inspanning van copywriters maar de moeite loont!
Voeg cijfers toe: ook cijfers blijven anno 2021 nog steeds goed werken. Koppen met getallen krijgen ongeveer 36% meer kliks dan andere titels. Probeer dus zeker gebruik te maken van cijfers.
Gebruik haakjes: ook haakjes zorgen voor meer kliks. Een titel met haakjes zorgt ervoor dat je click-through-rate (CTR) met 38% stijgt!
3. Beknopte en aantrekkelijke meta description
Hoe optimaliseer je je meta descriptions anno 2021?
Houd het kort: net zoals bij de title tag moet je de meta description zo beknopt mogelijk schrijven. Houd ze korter dan 150 tot 160 tekens. Vooral voor mobiel is dit erg belangrijk. Een korte, duidelijke meta description zorgt namelijk voor een hogere click-through-rate.
Gratis advertenties: je meta description is eigenlijk een soort van gratis advertentie. Lok je bezoeker met een attractieve meta description naar je webpagina. En laat hen weten wat ze op deze pagina kunnen verwachten. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een probleem/oplossing of een call-to-action om je lezer helemaal warm te maken!
Gebruik je hoofdzoekwoord: gebruik altijd je focus zoekterm in je meta description. Google zegt misschien dat dit geen directe invloed heeft op de zoekresultaten maar ze hebben wel een indirecte invloed. Als mensen naar zoekwoorden zoeken dan worden ze vetgedrukt getoond in de meta description. Dit beïnvloedt de CTR, wat indirect invloed heeft op de rangschikking.
4. Header tags als subthema’s
Headers tags zijn eigenlijk een soort van subthema’s die je tekst indelen en structuur geven. Ze zijn vooral effectief in listicles waarbij elk nummer/ sectie het volgende onderwerp is.
De meeste lezers scannen deze header tags bij het lezen van een artikel, ze zijn meestal ook het eerst wat bezoekers lezen. Iedereen wil namelijk weten wat er in het artikel staat. Het maakt dan voor hen ook meteen duidelijk of dit artikel iets voor hen is.
Daarnaast zijn ze ook belangrijk voor het rangschikken van featured snippets. Google zal meestal gebruik maken van header tags en deze ook gebruiken als bullets in een snippet.
Om een header tag te optimaliseren in 2021 pas je de volgende zaken toe:
Gebruik (verwante) zoekwoorden: gebruik steeds je belangrijkste zoekwoord in minstens één header tag. Daarnaast kan je ook gebruik maken van gerelateerde zoekwoorden.
Geen keyword stuffing: doe niet aan keyword stuffing, we herhalen het nog eens: doe niet aan keyword stuffing. Geef de voorkeur in 2021 aan natuurlijke zoekwoorden, schets je inhoud en biedt de lezer de meest waardevolle content over het topic.
Houd het kort: net zoals bij de vorige elementen moet je header tag zo kort mogelijk zijn. Je publiek is niet dom dus gebruik tot 6 woorden.
5. Omschrijf interne links en afbeeldingen
Bij SEO-copywriting is het belangrijk om interne links te plaatsen in je content. Ze sturen duidelijke signalen naar zoekmachines over de relevantie van een andere pagina op je website en hoeveel waarde je hecht aan die pagina.
Het is belangrijk om ook in 2021 niet te gaan overdrijven met je interne links. Gebruik ze enkel op plaatsen waarvan het nuttig is dat de lezer meer informatie krijgt. Ze moeten dus duidelijk een toegevoegde waarde met zich meebrengen. Daarnaast is het belangrijk om een sterke ankertekst te gebruiken. Dit kan door in je ankertekst het zoekwoord te plaatsen van de pagina waarnaar je linkt. Hiermee toon je zoekmachines dat er zich waardevolle informatie op die pagina vindt. Deze informatie ondersteunt de huidige pagina.
Zoekmachines zullen in 2021 afbeeldingen natuurlijk nog steeds niet kunnen lezen. Het is dus belangrijk om de alternatieve tekst of alt tekst te blijven gebruiken. We geven je nog 2 tips mee:
Geef elke afbeelding een unieke titel en alt tekst die het zoekwoord bevat.
Gebruik bijschriften waar mogelijk.
6. SEO-copywriting: de inhoud
Natuurlijk is je inhoud in 2021 nog steeds het belangrijkste punt binnen SEO-copywriting. Hoe optimaliseer je je content?
Ten eerste is het belangrijk om de psychologische ruimte in het achterhoofd te houden. Dit betekent dat er geen lange of foutieve zinnen mogen schreven worden. Daarnaast mogen lezers ook niet te maken krijgen met te lange paragrafen. Korte en onrustige zinnen staan voor overwinning. Dit komt doordat mensen de inhoud scannen en alles negeren wat moeilijk leesbaar is. Vooral op mobiel zien we deze trend binnen SEO-copywriting vaak terugkeren.
In 2021 mag je keyword density volledig vergeten. Er bestaan misschien nog wel veel tools hiervoor toch zullen we volgend jaar hiermee komaf maken. Het is veel belangrijker om je zoekwoord en je gerelateerde zoekwoorden op een natuurlijke manier in de content te integreren.
Op het gebied van lengte werd er de afgelopen jaren al heel wat geëxperimenteerd. Google stuurde als reactie hierop heel wat gemengde signalen uit. De conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat langer en meer content beter is in de meeste situaties. Probeer dus steeds te zorgen voor voldoende informatie zodat bezoekers niet moeten terugkeren omdat ze te weinig informatie krijgen. Daarnaast moet je informatie wel waardevol en nuttig blijven.
De twee meest essentiële elementen die in 2021 binnen SEO-copywriting worden opgenomen zijn:
Opsommingstekens
Vetgedrukte/ schuingedrukte woorden
Deze elementen sturen sterke signalen naar zoekmachines en lezers. Ze leggen de nadruk op bepaalde woorden en maken duidelijk dat deze zaken enorm belangrijk zijn voor de boodschap van de inhoud.
Conclusie: om jouw SEO-copywriting in 2021 naar een hoger niveau te tillen, zal je je gewoontes qua schrijven eens herzien. Binnen het proces van SEO-copywriting zal er zowel aandacht besteedt worden aan SEO als aan autoriteit van je merk.
Je kan experimenteren met verschillende technieken voor het creëren van content zoals A/B testing van koppen, toevoegen van gerelateerde zoekwoorden, duidelijkere meta descriptions, etc. Dit zal alvast een positieve impact hebben op de SEO van je website.
Om de autoriteit van je merk te verhogen raden we je om alle content vanuit één stem in het bedrijf te creëren. Dit kan zowel de CEO als het volledige team zijn. We kijken ernaar uit om te zien welke SEO-copywriting trends er in 2021 nog zullen verschijnen!
Kan jij nog hulp gebruiken om de SEO van je website te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!