Retail kan alleen nog overleven met Big Data ‘in real time’

Het disruptieve business monitoringplatform dgenious centraliseert alle retail-data in real time.

De strijd om de prijsbewuste consument is in alle hevigheid losgebarsten. Het is alle hens aan dek voor de retail, een sector die zelf ook onder zware druk staat door de explosieve prijzenspiraal van energie, grondstoffen, personeel, transport… Retailers kunnen die strijd om de consument alleen winnen met een gedetailleerde data-analyse die hen de kennis geeft over de juiste prijszetting en de efficiëntste promotie-acties. “Met het dgenious-platform is er eindelijk een disruptieve en business intelligence oplossing voor de centralisatie en het ‘real-time’ gebruik van ALLE data voor de retailers, de franchisenetwerken, de winkelketens. Een win-win voor consument én retailer”, zegt CEO Gaëlle Helsmoortel. Ook Pierre-Olivier Beckers, voormalige voorzitter & CEO van Delhaize België, is een enthousiaste data-believer en investeerde recent mee in deze Brusselse scale-up.

Retailproblematiek

De meeste retailers bieden een enorm productengamma dat voortdurend evolueert en gekoppeld is aan zeer uiteenlopende klantenprofielen en een steeds veranderend consumptiegedrag. Zij hebben nood aan real-time toegang tot hun gegevens om elk verlies en verspilling te vermijden, de efficiëntie van promotiecampagnes te verhogen en fidelisering op te bouwen. Maar in de confrontatie met een overvloed aan data weet hij niet (meer) hoe deze te beheren, integreren, verwerken en analyseren. Daartoe zijn de huidige oplossingen voor gegevensbeheer (POS, webverkoop, loyalty, inventaris, ERP, HR, enz.) immers geformatteerd voor een bepaald type verwerking, maar zelden geautomatiseerd. Zij vormen ook geen platform dat verschillende oplossingen parallel integreert.

Disruptieve niche-technologie 

Dat business monitoring platform is er nu wel. dgenious, een Brusselse hightech scale-up (°2018) ontwikkelde een platform van het type SaaS, dat een rechtstreekse verbinding heeft met het afrekensysteem van elk verkooppunt. Alle gegevens zijn dus ‘in real time’ beschikbaar, vanaf het moment van de transactie aan de kassa. Geaccrediteerde gebruikers krijgen dan een onbeperkte toegang tot de gegevens met de hoogste detailinformatie (wie-wat-waar-wanneer-hoe is er gekocht). Analyses en dashboards kunnen automatisch worden gedeeld en gebruikers kunnen makkelijk eigen analyses maken zonder support van een datateam of gespecialiseerd IT-personeel.

"Met ons business monitoring platform zijn al je gegevens dus beschikbaar wanneer je maar wilt, waar je ook bent, in elke grootorde van detail dat je nodig hebt", aldus Gaëlle Helsmoortel, CEO van dgenious. "Je kan dan meteen concrete en doeltreffende beslissingen nemen over prijzen en promotiestrategieën en dit op een gebruiksvriendelijke, dynamische, veilige en gecoördineerde manier”.

Snelle implementatie

In minder dan een maand kan dgenious een business monitoring platform 100% in de cloud voor elke retailer ontwikkelen. Alle bestaande en actuele gegevens worden dan verzameld en geïntegreerd via een serverapplicatie, in essentie in Java. Dit genereert SQL die wordt uitgevoerd op interne databaseservers. De tool is dan online toegankelijk via een eigen applicatie (IOS en Android).

Investeerdersvertrouwen

Na een eerste financieringsronde van 1 miljoen euro (met The Factory en finance&invest.brussels) leverde een recente tweede financieringsronde 1,5 miljoen euro op, met als investeerders P.-O Beckers, ScaleFund, finance&invest.brussels en The Factory. Met deze nieuwe fondsen wordt de commerciële ontwikkeling via een partnerschapsstrategie ondersteund en de technologische evolutie van de oplossingen gefinancierd.  

Pierre-Olivier Beckers, één van de privé-investeerders: “dgenious biedt een nieuw baanbrekend en disruptief antwoord op de huidige retailuitdagingen dankzij een 360°-visie.  Het platform biedt de retail namelijk een analysetool met een eenvoud, snelheid en indrukwekkende gedetailleerdheid die ongeëvenaard is in de markt. Deze business intelligence solution combineert algoritmen voor machinaal leren met diverse analysemethoden voor netwerkverkeer. Het platform is visionair ontworpen om schaalbaar en onmiddellijk operationeel te zijn voor een gemakkelijke integratie.”

Al meer dan 4.000 gebruikers

dgenious heeft meer dan 40 klanten en bijna 4.000 gebruikers in 3 Europese landen, en geen van zijn klanten heeft tot op heden zijn contract opgezegd. dgenious focust op elk type van winkelketen: supermarkten en biologische supermarkten, winkelketens (apotheek, drogisterij, doe-het-zelf, dierenvoeding, biovoeding, gezondheid, sport, beauty...), fitness- en wellnessketens, collectieve catering, netwerken van franchisenemers… Een secundaire doelgroep zijn de intermediaire retailleveranciers zoals ontwikkelaars van kassasystemen, softwareontwikkelaars en integrators van IT-oplossingen. 

Enkele referenties zijn Färm (25 biologische supermarkten, Brussel en omgeving), Sequoia (20 biologische supermarkten, Brussel en omgeving), Classcroute (150 restaurants, Frankrijk), Jeff de Bruges (500 chocoladewinkels, Frankrijk), Eldora (250 bedrijfsrestaurants, Zwitserland), Colmar/Crocodile (40 restaurants in België en Frankrijk), Optisport (117 sportcentra in Nederland)...

Alle info op www.dgenious.com. 

dgenious is een Brusselse hightech scale up (°2018) dat met zijn disruptief business monitoring platform gespecialiseerd is in Big Data voor gelijk welke type retailketen of horecaketen. Deze unieke business intelligence solution geeft bevoegde managers en medewerkers een gebruiksvriendelijke en directe real-time toegang tot hun geconsolideerde data om hun prestatie-indicatoren (KPI’s) in prijszetting en promotiestrategieën te optimaliseren. Dgenious is opgericht door Antoine Lebacq (Chief Technology Officer), Emmanuel Girod (Chief Analytics Officer) en Gaëlle Helsmoortel (Chief Executive Officer). Alle info op dgenious.com.

Bekijk de socials