Inkoopoptimalisatie
Durf stilstaan bij je inkoopbeleid.
Een efficiënt inkoopproces draagt heel direct bij aan de winstgevendheid van een onderneming en creëert nieuwe kansen voor groei. In de praktijk wordt er veelal besteld uit gewoonte en niet effectief ingekocht. Veel inkopen worden ook ad hoc uitgevoerd. Door ongestructureerd in te kopen, gaat veel geld verloren. Dat betekent in feite dat efficiënt inkopen vaak meer rendement genereert dan omzetverhoging. Juist daarom is slim, transparant en vooral doelmatig inkopen van cruciaal belang. Beter inkopen betekent simpelweg een beter rendement!
Afhankelijkheid van één leverancier kan ook een risico vormen voor de continuïteit van een onderneming. In het ‘’nieuwe normaal” is de kans groot dat we blijvend geconfronteerd worden met onzekerheden zoals lockdowns en een economisch mindere tijd. Daarom is het levensnoodzakelijk om in deze onzekere tijden deze vragen te durven stellen:
Wat zijn de gevolgen voor je bedrijf als een cruciale leverancier niet meer kan leveren of zelfs failliet gaat?
Wat is de invloed op je onderneming als een (strategische) leverancier zich bevindt in een ‘’harde’’ lockdown en er geen goederen geproduceerd en uitgeleverd kunnen worden?